Marjolijn Meynen (de Bijenkorf): “Iedereen moet zijn eigen Bijenkorf krijgen”

31 augustus 2017, 13:00

In gesprek met Marjolijn Meynen, director marketing en communicatie bij de Bijenkorf

“Bij de Bijenkorf gaat het om innoveren, creëren en verbeeldingskracht. Het afgelopen jaar is er veel geïnvesteerd in de winkels en we zijn leading in het digitale stuk”, begint Marjolijn Meynen, director marketing en communicatie.

In aanloop naar NIMA Young Professionals Top Marketing Tour die begin november bij de Bijenkorf Rotterdam plaatsvindt, heb ik afgesproken met Marjolijn en haar collega Pieter Klaarhamer. Pieter is sinds kort Local Marketing Manager en heeft een verleden in eventmanagement.

Zodra ik het kantoor binnenloop, komen er herinneringen naar boven. Vier jaar geleden interviewde ik de voorganger van Marjolijn, Robert Bohemen (Top 3 Marketeer of the Year in 2013). Robert was toen al bezig met de digitalisering en dus ben ik benieuwd hoe het daarmee gaat. En aan Marjolijn de vraag hoe zij het afgelopen jaar als nieuwe directeur heeft ervaren, wat haar ambities zijn en wat young professionals van haar kunnen leren.

Het komende half jaar gaan we daarom 63 merken introduceren en moet iedereen zijn eigen Bijenkorf krijgen.

Niks veranderen, maar vrolijk verder gaan

Na acht jaar bij het Rijksmuseum als marketing- en communicatiedirecteur, ging Marjolijn bij de Bijenkorf aan de slag. Bij het Rijksmuseum moest ze vanuit het niets een merk opbouwen, je zou denken dat het warenhuis daarmee een ‘gespreid bedje’ is. Niets is minder waar, volgens Marjolijn: “De afgelopen 5 jaar zijn er met veel succes digitale verandering doorgevoerd bij de Bijenkorf. We hebben de uitstraling geüpgraded met een focus op klantbeleving en fashion waarbij marketinginnovatie op het gebied van klantloyaliteit en –tevredenheid centraal staat in alles wat we doen. Daarbij wordt gedacht vanuit een multichannelgedachte en digitaliteit om de klant steeds beter en persoonlijker van dienst te kunnen zijn.”

Dit pakt de Bijenkorf onder andere aan met een premium experience strategie. “Die strategie bestaat uit onderscheidende merken, een uitstekende service aangevuld met een topwinkelbeleving en persoonlijke communicatie. Dit willen we verder uitbouwen. Maar met meer aandacht op ons motto ‘Waar iedereen bijzonder is’. Het komende half jaar gaan we daarom 63 merken introduceren en moet iedereen zijn eigen Bijenkorf krijgen. En daar zijn we steeds slimmer in geworden door de koppeling van offline en online data. Dus zeker geen gespreid bedje, maar wel mooi om over te nemen. Ik ga dus helemaal niks veranderen, ik ga vrolijk verder”, aldus Marjolein.

Het vertellen van verhalen is belangrijker dan ooit

“Ik geloof er sterk in dat iedereen bijzonder is, wij willen ook niet exclusief zijn, maar inclusief. Een winkel moet niet alleen gaan om het verkopen, maar juist iets voor de maatschappij terugdoen, een platform bieden. We willen er zijn voor onze klanten. Daarom is het vertellen van verhalen belangrijker dan ooit,” legt Marjolijn uit. “Dit heeft de Bijenkorf dit jaar gedaan met o.a. A SHE Story; wat ik persoonlijk heel tof vind omdat empowerment van mensen dicht bij mij staat. We hebben ook Eau de Tolérance geïntroduceerd en de Let’s bee kind-campagne gestart. Als de Bijenkorf willen we er echt toe doen en betekenis geven aan ons merk en de samenleving.”

Je wilt een Bijenkorf zijn voor heel Nederland, maar ook lokaal sterker zijn en niet van elkaar vervreemden

In iedere stad een andere strategie

De Bijenkorf wil haar klanten laten kennismaken met producten vanuit alle windstreken. “In een wereld waar je alles kan vinden is het fijn dat er een plek of merk is, die de beste selectie van producten voor je maakt, en die je persoonlijk tot je krijgt in een winkel die jou steeds verrast. Dit doet de Bijenkorf al meer dan 150 jaar. Zo ook in de winkel in Rotterdam. Echter, wat doe je als de stad in 5 jaar al enorm is veranderd? De uitdaging waar we nu mee bezig zijn is hoe zien alle doelgroepen in de steden eruit, spelen we hier als de Bijenkorf wel genoeg op in? En hoe ziet de lokale markt er anders uit dan in Eindhoven, Utrecht en Maastricht? In Utrecht zitten veel meer studenten en de stad heeft daarmee een ander publiek dan Maastricht. Je wilt een Bijenkorf zijn voor heel Nederland, maar ook lokaal sterker zijn en niet van elkaar vervreemden”, vertelt Pieter die sinds begin dit jaar focus heeft op de lokale marketing van de Bijenkorf.

“We deden al veel op het gebied van lokale marketing, echter willen we nu de slag maken naar waar, waarom en voor wie met gerichte doelstellingen. Een persoonlijk gezicht en authenticiteit waarmee we een relatie aan gaan met de klanten”, vult Marjolijn aan. “Een gaaf voorbeeld is Ron Weil, personal shopper in Rotterdam. Als we filmpjes van hem maken dan krijgen we veel positieve reacties. Hij werkt al 10 jaar bij de Bijenkorf Rotterdam, is vertrouwd en tegelijkertijd hip en hij is écht de Bijenkorf.“

Op de vraag hoe de Bijenkorf aankijkt tegen opkomende concurrentie zoals Hudson’s Bay reageert Marjolijn ontspannen. “Ja, concurrenten komen en gaan… Marks & Spencer gaat weg. Goed dat er vernieuwing komt, want het is toch verschraald in het middensegment. De retailmarkt is altijd in beweging, dat is goed, dat houdt je scherp maar wij zijn de hele dag vooral bezig met onze klanten.”

Young Professionals: luister naar jezelf

Marjolijn is opgegroeid in Amsterdam. Ze heeft tijdens haar studententijd in de catering van het Rijksmuseum gewerkt en op de afdeling schoolspullen bij de Bijenkorf. Is dit toeval? Zelf geeft ze aan: “ik hou gewoon van mooie gebouwen en spullen. Het gave aan de Bijenkorf nu, vind ik, is dat het ontzettend leuk is om met de intelligentie van data en online te werken en daarmee specifiek je communicatie in te richten. Bij het Rijksmuseum heb ik weer veel geleerd over public affairs. Bij Mars en Sara Lee over branding en bij Brand doctors over een strategisch advies”.

De tip die Marjolijn Young Professionals daarom mee wilt geven is: “Kijk goed naar wat jou drijft en luister echt naar jezelf. Wat is je intrinsieke motivatie? Welke plekken en omgevingen geven je energie? En investeer continue in jezelf. Ga een leuke studie doen en weet wat er speelt door het lezen van vakliteratuur et cetera. Kortom, blijf altijd bezig met ontwikkelen.”

Wil jij samen met Marjolijn Meynen en Pieter Klaarhamer van de Bijenkorf meedenken over de Rotterdamse uitdaging? Schrijf je dan in voor de NIMA Top Marketing Tour op donderdag 9 november.

Lisa van Seventer
Segment marketeer bij VodafoneZiggo | Nima Young Professionals bestuurslid

Lisa van Seventer werkt als segment marketeer bij VodafoneZiggo, is actief in het bestuur van NIMA Young Professionals, wordt enthousiast van customer journeys en is het bloggen aan het ontdekken.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!