Marijke Krabbenbos (Qolors): “Eerst jezelf en je crowdfunding verkopen, daarna je product”

5 november 2012, 10:39

Marijke Krabbenbos heeft een voorliefde voor eenvoudige, gekleurde t-shirts maar kon ze in de winkel niet altijd vinden. Ze besloot via het platform CrowdAboutNow zelf een kledinglijn op de markt te zetten: Qolors. In deze Top Names On Stage kijkt ze met Fast Moving Targets terug op één jaar Qolors. Krabbenbos komt ook als expert aan het woord in het boek Crowdfunding; Realiseer je droom zonder bank of subsidie, een uitgave van Fast Moving Targets en Einstein Books.

Waar Qolors begonnen is? Krabbenbos: “Toen ik in januari 2011 begon te zoeken naar een crowdfundingplatform waren er drie die me aanspraken, en CrowdAboutNow pastte het beste bij wat ik wilde.” Via mail, Twitter, Facebook en LinkedIn liet Krabbenbos haar bestaande netwerk van werkende vrouwen van 30+ over Qolors weten en vond mede dankzij aandacht in de gedrukte media de benodigde 100 investeerders.

Zo begon ze Qolors, en tot op de dag van vandaag bevalt haar dat heel goed: “Ik heb een bak geld, 100 mensen, 100 hoofden, 100 netwerken waar ik van kan profiteren en niemand met stemrecht. Dat is heel anders dan wanneer je 1 investeerder hebt. Dan heb je een bak geld, 1 mens, 1 hoofd, 1 netwerk én 1 persoon die invloed wil.”

Investeerders als ambassadeurs

Wat haar investeerders terugkrijgen? Ieder hun 500 euro mét 4% rente na 4 jaar terug op hun rekening. En tot die tijd 40% korting op alle artikelen in de webshop, uitnodigingen voor interactieve bijeenkomsten waar de investeerders van Qolors elkaar kunnen ontmoeten, hun naam op de website en regelmatig een nieuwsbrief waarin Krabbenbos hen op de hoogte houdt van haar nieuwe plannen.

De informatie en de feedback die ze van haar investeerders ontvangt verwerkt Krabbenbos in haar plannen. Het ‘customer-based funden’, zoals Krabbenbos het zelf noemt, fungeert daarmee dus ook als ultieme testomgeving voor marktonderzoek.

Door de nauwe contacten die Krabbenbos met haar investeerders onderhoudt zijn zij ambassadeurs van Qolors geworden: “Ze hebben zich met hun geld niet alleen ingetekend op mijn product, maar vertellen ook op feestjes enthousiast over de t-shirts van Qolors en dat ze er investeerder van zijn.”

Eerst jezelf en je crowdfunding verkopen, voordat je je product kan vermarkten

De sleutel tot een crowdfundsucces? Krabbenbos: “Je moet mensen die van je product houden in dat product maar vooral ook in jou laten geloven. Om dat te bereiken moet je je persoon blootgeven, met filmpjes, interviews en een website veel van jezelf laten zien, vertellen wat je gedaan hebt en wat je visie is. Eerst jezelf en je crowdfunding vermarkten voordat je je product kan vermarkten.”

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Robbert van der Vleuten

    Erg interessante case! Ook erg benieuwd en welke mate crowdfunding een serieuze bedreiging gaat vormen voor de traditionele bankenwereld.

    500 euro is nog een relatief laag bedrag natuurlijk, ik denk echter wanneer het om hogere bedragen zal gaan dat de behoefte aan inspraak van de investeerders ook hoger zal gaan zijn….


    5 november 2012 om 11:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!