Maarten Lens Fitzgerald (Layar): “Layar is wakker geworden”

17 december 2012, 10:29

Magazines van de VPRO en de ANWB zijn het al; kranten en bedrijfsmagazines zijn nog aan het experimenteren. Maar allemaal zijn ze over een paar jaar succesvol verrijkt met een interactieve laag. Het gaat goed met Layar, het grootste interactieve print- en augmentedrealityplatform. Dat komt omdat ze hun toekomstdromen opzij hebben gezet en zich richten op wat ze nú kunnen realiseren, vertelt Maarten Lens Fitzgerald aan Fast Moving Targets in Top Names.

Layar: lang gedroomd, maar nu wakker

Layar heeft lang gedroomd en te ver vooruit gekeken. Maar je kunt niet altijd blijven dromen, heeft Lens Fitzgerald geleerd: “Daarom hebben we nu onze focus verschoven naar hoe we er vandáág nog voor kunnen zorgen dat gebruikers met plezier hun smartphone uit hun zak halen om een pagina te scannen, en hoe tijdschriften daar nú meer omzet uit kunnen halen. Bijvoorbeeld door een directe koppeling te maken van producten in een catalogus naar een koopmodule.”

Augmented reality straks niet meer weg te denken

Maar het loopt nog geen storm bij Layar. Lens Fitzgerald: “Het duurt nog wel even voordat augmented reality geland is. Niemand weet nu al precies waarvoor gebruikers hun telefoon uit hun zak te halen om een pagina te scannen, wat ze leuk vinden en wanneer ze bereid zijn om via interactieve print een product te kopen.”

Meer bedrijven, kranten en uitgevers gaan het komende jaar met Layar aan de slag. Totdat ze de verhouding gevonden hebben tussen hun fysieke blad en de interactieve laag die dat verrijkt. Dan zullen ze meerdere interactieve magazines achter elkaar gaan maken, zodat ook hun doelgroepen leren dat augmented reality leuk is, dat er voordelen aan zitten om je telefoon uit je zak te halen.

Zo zal iedereen de komende jaren z’n weg vinden, en straks kun je augmented reality niet meer wegdenken.

Print moet z’n troon opgeven maar verdwijnt niet

Zal Layer daarmee domein winnen van print? Lens Fitzgerald denkt van niet: “Iedereen zegt dat print zal verdwijnen, maar ik zie dat niet zo snel gebeuren. Toegegeven, print zal niet nummer 1 blijven, maar er zijn nog steeds veel fysieke titels die hele goede zaken doen. Ik heb er wel wat mee, dat print.”

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    André Kuik

    Dit artikel heeft mij dan eindelijk een schop onder de kont gegeven om m’n (bijna) 5 jaar oude iPhone te vervangen voor de 5. Thanks en leuk artikel Erwin! 😉


    17 december 2012 om 15:02
    Henk Jansen

    Nog steeds vraag ik me af of Layar het echt gaat redden. Het heeft wel een erg lange aanloop om door te laten breken. Wellicht volgend jaar of het jaar erop..


    18 december 2012 om 07:23
    Jessica

    De ontwikkelingen op het gebied van technologie -en vooral de toepassingen ervan voor bedrijven, gaat vaak sneller dan het bedrijfsleven (mens) kan bijbenen. Met de stijging van smartphone gebruik en mobile marketing – gaat layer zeker weten zijn weg (eindelijk) vinden.


    19 december 2012 om 15:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!