Kritische succesfactoren van online communities

17 april 2006, 15:31

In voorbereiding op een workshop die ik later deze week ga geven, heb ik me vanmiddag eens gestort op een aantal oudere rapporten over online communities. Zo vond ik o.a. het onderzoeksrapport Online Communities in Business (pdf) van Arthur Andersen uit 1999. Voor het onderzoek zijn 15 verschillende online communities bestudeerd, varierend van op intranet gebaseerde corporate communities en B2B communities tot hobby-communities. De kritische succesfactoren voor online communities uit het rapport van Andersen:

  1. Invest in the means, not the end.
  2. Focus relentlessly on the needs of the members.
  3. Resist the temptation to control.
  4. Don’t assume the community will become self-sustaining.
  5. Consider environmental factors.
  6. Extend community-building beyond the discussion space.
  7. Seek out and support members who take on informal roles.

Scott Burkett geeft op basis van het onderzoeksrapport een aantal aanvullende suggesties:

  1. Follow the 7 principles laid out above (even though the results of the Andersen study were published in 1999, they ring true even today).
  2. Give your members a way to communicate openly.
  3. Strive for “mass stickyness” in the form of the targeted “killer app”.
  4. “Collaboration” should be an over-arching theme.
  5. Establish a captivating backstory.
  6. Foster a sense of trust.
  7. Mitigate security and privacy concerns.
  8. Facilitate “relationship conversions” whenever possible (online-to-offline, offline-to-online).
  9. Be persistent, but don’t force things.
  10. Don’t be afraid to reinvent yourself from time to time.
  11. Don’t toss out those ideas that don’t initially work!
Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    lbroekman

    Marco,

    Ik neem contact met je op voor een offline/IRL meet&greet. Boek staat op het wensenlijstje. Overigens over dit onderwerp ook nog steeds zeer lezenswaardig: John Hagel III & Arthur G. Amstrong – Net Gain, Expanding markets through virtual communities uit … 1997


    17 april 2006 om 20:14
    media

    Top!

    Welk boek dacht je dat ik eind jaren ’90, samen met Information Rules van Shapiro en Customer.com van Patricia Seybold, als eerste heb besteld bij Amazon? Precies, Net Gain van John Hagel III 😉


    17 april 2006 om 20:18
    amsterdamant

    Heren, Nog een golden oldie. Rapport uit 2000 van de Rijksuniversiteit Groningen in opdracht van KPN: Online communities, which conditions make them succesful?

    Rapport gaat aardig in op wat we kunnen leren van offline communities door de eeuwen heen. Heb kopie aan Marco gemaild.

    “..communities consist of groups of people who are related to each other by way of reciprocity relations. As is explained below, this implies that communities always are characterized by a complex interplay of (material) “interests” on the one hand and social-emotional needs (“sentiments”) on the other hand.


    18 april 2006 om 09:04
    henkjan

    @ Ant

    …. by way of reciprocity relations. ….

    Als je als community-platform de reciprociteit wat betref het aandacht geven aan elkaar op gang kunt brengen ben je er. Dan begint het organisme te leven. Dat is voor mij de kern. Een van mijn missies bij punt.nl : Wie aandacht krijgt blijft.

    Omdat je die aandacht zelf niet op kunt brengen moet je zorgen dat de leden dat aan elkaar geven.


    18 april 2006 om 11:38
    amsterdamant

    @ Henkjan, een mooi inzicht uit het RUG onderzoek is dat die reciprociteit een ‘ uitgestelde prestatieplicht’ mag zijn. Het gaat zelfs verder: naar mate de relatie tussen dat wat je geeft en dat wat je krijgt minder direct wordt de duur dat mensen ‘lid’ zijn van een community langer. Dan moet je dus wel het vertrouwen hebben dat los van wat je zelf investeert, op het moment dat jij het nodig hebt de community voor jou over de brug zal komen.


    18 april 2006 om 17:02
    henkjan

    @ Ant on a mission.

    Klopt. Ervaar ik op punt.nl ook. Ik noem dat zelf ‘aandachtskrediet’ . Als een relatie eenmaal ontstaan is omdat de reciprociteit in de aandacht beklijft doordat het beide partijen wel bevalt ontstaat een relatie waar kredietruimte inzit. Je krijgt dan ook best wel dingen te zien en te horen van de ander waar je niets mee kunt maar door het krediet wat in de relatie is opgebouwd wordt het contact niet meteen verbroken. Als het structureel wordt natuurlijk wel..

    Een mooi inzicht. (Cialdini heeft trouwens daar erg helder over geschreven. Reciprociteit.)


    18 april 2006 om 18:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!