Kritische succesfactoren van E-mail marketing

13 april 2003, 17:11

Het besef van de toegevoegde waarde van emailmarketing dringt momenteel in rap tempo door bij het Nederlandse bedrijfsleven. Waar echter nog veel bedrijven ‘op stuk gaan’ is de daadwerkelijke invulling van een e-mail-marketing-campagne.

Waar moet u aan denken?

Wij hebben een overzicht gemaakt van de kritische succesfactoren voor een e-mail marketing campagne. Deze zogenaamde KSF’s hebben wij niet zomaar uit de lucht gegrepen. We hebben onderzoek gedaan naar bestaande nieuwsbrieven, de good-old DM-methodieken geanalyseerd en diepte interviews gehouden met mensen uit het vak. In grote lijnen gaat het bij de invulling van een emailmarketing campagne om 3 deelgebieden; inhoud, timing en techniek.

I. Inhoud

Afzender & onderwerp

You never get a second chance to make a first impression. Dit geldt ook voor een e-mail, het is bij het onderwerp (subject) van een e-mail gelijk erop- of eronder. Triggeren met de juiste woorden. Vooral mannen en jongeren zijn hier gevoelig voor. En voor de afzender geldt; iets afkomstig van een bekende afzender wordt 4x vaker gelezen dan van een niet bekende afzender.

Naam & Aanhef

Met name bij de allereerste e-mail naar een ontvanger is het van belang te personaliseren. Beste Jan Jansen is dan dus een absolute pr?. Is de afzender eenmaal bekend dan is dit minder belangrijk. En de keuze tussen ‘beste’ of ‘geachte’ hangt sterk af van uw relatie met de ontvanger.

Opmaak & Tone of voice

Kiest u voor HTML of tekst? Wij raden aan het beide te doen. Er zijn nog veel mensen die HTML niet willen of kunnen ontvangen. Wel kan een HTML nieuwsbrief meer beleving oproepen (bijvoorbeeld in de reisbranche). Manier van schrijven is sterk afhankelijk van uw doelgroep. Senioren willen graag met ‘u’ worden aangesproken. Vrouwen hebben ‘je’ als voorkeur.

Lengte & Indeling

Niet minder dan 3 en niet meer dan 7 artikelen. En als u de e-mail print mag het niet langer zijn dan 1? A4. In een HTML brief is balans tussen lopende tekst, plaatjes en links van groot belang. Ga uit van een verhouding van 60% – 10% – 30%. Zet vaste rubrieken op vaste plaatsen.

Redactie & advertenties

Onafhankelijkheid siert u! Geef duidelijk aan als het om commerci?le boodschappen van derden gaat. Zet nooit meer dan 10% advertenties in. Banners in een HTML-brief worden met name door vrouwen goed geklikt. Tekstlinks in een tekstbrief doen het minder goed.

II. Timing

Actualiteit

Nieuws van gisteren is geen nieuws! Hou rekening met de umfeld waarin uw e-mail binnenkomt. Gebruikt uw doelgroep bepaalde bronnen voor nieuwsvergaring, kopieer dan niet het nieuws van de afgelopen week, ze hebben het immers toch al gelezen. Is er geen nieuws, maakt het!

Frequentie

Het is voor weinig bedrijven weggelegd dagelijks een e-mail naar relaties te versturen. Pas de frequentie aan aan uw redactie-capaciteit, nieuws en uw concurrentie. Twee-wekelijks of maandelijks is voor veel B-t-B bedrijven heel redelijk.

Tijdstip

Heeft u een lunchverzorgingsbedrijf, stuur de mail dan om 11 uur. Een e-mail voor een vakantie-aanbieding kan het best acht uur ‘s avonds worden verstuurd. U begrijpt dit is sterk afhankelijk van uw werkzaamheden en het internetgebruik van uw doelgroep.

III. Techniek

Aan- en afmelden

Zorg dat iedereen zich makkelijk kan aan- en af melden voor uw e-mails. De keuze voor opt-in, dubbel opt-in en opt-out is hier van belang. Laat de bezoeker ook zelf kiezen voor HTML of tekst. Bij een ontvangersbestand van boven de 250 raden wij een ge-automatiseerd systeem aan!

Bounce-management

Foute e-mailadressen zijn de doorn in het oog van iedere e-mailmarketeer. Er zijn veel systemen op de markt die de afhandeling van niet bezorgbare mailtjes regelt en de adressen op non-actief zet in uw adressenbestand. Hier wilt u zelf toch geen omkijken naar hebben?

Management info

Heel interessant is het doorklikgedrag per ontvanger op links in uw e-mail. Wie klikt wanneer op welke link? Hoeveel mensen lezen mijn e-mail en wie schrijft in/uit. Het is allemaal te herleiden en voer voor verbeteringen.

Bron:

http://www.integrate.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!