Kritiek op websites verzekeraars

7 januari 2005, 05:00

Een consument op zoek naar relevante informatie over financi?le ontwikkelingen, heeft niets te zoeken bij websites van verzekeraars. Dat concludeert tekst- en adviesbureau FTP Communicatie op basis van een onderzoek naar het nieuws- en actualiteitsgehalte van de websites van verzekeraars.

FTP Communicatie heeft de websites van 103 Nederlandse verzekeraars beoordeeld op ‘nieuws’, ‘actualiteiten’ en ‘persberichten’. Daarbij is vooral gekeken naar de inhoud en strekking van het nieuws, of de artikelen voorlichtend en informatief of juist commercieel en imagoversterkend zijn en wanneer de laatste update heeft plaatsgevonden. Bij de beoordeling werd een duidelijk onderscheid gemaakt tussen algemene en specialistische verzekeraars. Ook is er onderscheid gemaakt tussen direct-writers en intermediairverzekeraars.

“Met in het achterhoofd de informatieplicht van verzekeraars aan consumenten, zijn de uitkomsten van ons onderzoek bedroevend te noemen”, aldus FTP-vennoot Frank de Smit. “Op vrijwel geen enkele website vindt een consument objectieve informatie over nieuwe ontwikkelingen, die relevant zijn voor zijn of haar financi?le zekerheid. Ten eerste is vrijwel elk bericht zendergericht, ten tweede zijn de berichten die onder het kopje laatste nieuws staan in veel gevallen meer dan twee maanden oud (bij meer verzekeraars zelfs meer dan een jaar oud) en ten derde zijn verreweg de meeste berichten commerciegedreven; nieuws is pas het vermelden waard als er een eigen product aan gehangen kan worden. Daarbij is er weinig verschil tussen intermediairverzekeraars en direct-writers en dat is dan vooral voor direct-writers een kwalijke constatering, omdat zij de consument voor nieuws of objectieve voorlichting niet kunnen doorverwijzen naar een tussenpersoon.”

Geen helpende hand

FTP Communicatie heeft de websites van de verzekeraars tussen 15 en 31 december 2004 onderzocht. Peter van der Mark van FTP Communicatie: “Slechts ??n website benadert de status van objectief informatief, die van de Rabobank, niet toevallig ook de website die eind 2004 tot de beste in de financi?le branche is bestempeld.”

FTP Communicatie is een onafhankelijk tekst- en adviesbureau voor de financi?le dienstverlening. De drie vennoten zijn al jarenlang actief in de financi?le wereld.

Bron:

http://www.adformatie.nl/adfodirect/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!