Kristian Valk (Hotelchamp): “Wij helpen hotels bij het verkrijgen van meer directe boekingen”

5 september 2016, 08:00

Hotels zijn door de jaren heen steeds afhankelijker geworden van derden. Grote boekingsites als Booking.com en Trivago laten in één handig overzicht zien welke hotels beschikbaar zijn tegen welke prijs. Hierdoor zijn reizigers veel minder tijd kwijt met het zoeken van een hotel. Groot minpunt: de hotels weten feitelijk niet meer wie ze over de vloer krijgen. De boekingen lopen buiten hen om. Daar moet verandering in komen, meent Kristian Valk, CEO en founder van Hotelchamp. ​

“Wij helpen hotels weer het heft in eigen handen te nemen en een gezonde balans te creëren tussen directe boekingen die ze zelf genereren en indirecte boekingen die ze via derden krijgen. Die gezonde balans zorgt ervoor dat zij een verbeterde winstgevendheid hebben en nog belangrijker: een versterkte band met hun eigen gasten creëren”, aldus Valk. Hotelchamp levert software. “Die software overtuigt mensen een boeking te doen via één van de kanalen van de hotelier zelf.” Zonder dat dit je als gebruiker direct heel erg opvalt.

“Gebruikers van Hotelchamp genereren 25 procent meer directe boekingen”

Uit onderzoek blijkt dat negen van de tien mensen begint met zoeken naar een hotel via een grote boekingsite. Komt daar een geschikt onderkomen uit, dan wordt de site van dat specifieke hotel bezocht om zo meer informatie te verkrijgen. “Gemiddeld komt zo’n 75 procent van de mensen op de website van het hotel en 99 procent daarvan verlaat die website weer en boekt op een andere manier.”

Lees: boekt via de grote boekingsites. Die bieden eenvoudige betaling en een app waardoor je verder niks hoeft te downloaden of uitprinten. De grote boekingsites hebben hun zaken kortom goed op orde. “Wij proberen hoteliers in staat te stellen om de online verkoop waar we het hier over hebben te verbeteren. Dat doen we door slimme technologie en kennis te leveren aan die hoteliers. Dus wij leveren de software, wij leveren de specialisten die hen daarbij gaan helpen met als doel om het aantal directe boekingen te gaan verhogen.”

En met succes. Hotelchamp is vorig jaar begonnen. Eerst in Amsterdam waar met een kleine groep is getest. Inmiddels maken een paar honderd nationale en internationale hotels gebruik van de dienst. “Je moet je voorstellen dat we bij individuele hotels wel 25 procent meer directe boekingen genereren. Dat is heel veel. Dat levert hen direct besparingen op aan commissie aan derden, dat levert ze direct meer omzet op en het levert ze vooral een sterkere relatie met hun eigen klanten op.”

Want je kunt als hotelier veel beter op de specifieke wensen van klanten inspelen wanneer je vooraf weet wie die klanten zijn. Wanneer iemand kamers boekt voor twee volwassenen en twee kinderen, dan weet je dat je waarschijnlijk met een familie te maken hebt. “Dat is iets heel anders dan een zakenreiziger die op een doordeweekse dag komt, voor een congres, in zijn eentje. En door in te spelen op die behoeftes kunnen wij jou als gebruiker een optimale service bieden. Bijvoorbeeld door te zeggen wat leuk: u boekt als gezin, wij kunnen u gratis fietsen leveren en dan kunt u de stad verkennen op een fiets.”

“Waar wij elke dag voor opstaan is om die hoteliers te helpen”

Hotelchamp levert verschillende tools waarmee hoteliers aan de slag kunnen. Naast een vouchertool en een notificatietool wordt er ook een online chatsupporttool aangeboden. “Wanneer een klant enige tijd op de website rondkijkt kan de hotelier zeggen: kan ik je helpen? Zoek je iets wat je nog niet gevonden hebt?” Handig, maar niet geschikt voor iedereen. “De ene hotelier zegt ‘ik moet er niet aan denken dat ik een supportchat heb want ik bestier dit hotel in mijn eentje en dan moet ik straks ook nog zo’n chattool gaan bedienen’, terwijl de ander zegt: ‘het is prettig als ik zo’n methode heb waarmee dat hele onpersoonlijke kanaal, die website, wat persoonlijker en gastvrijer kan maken door vragen te kunnen beantwoorden als je binnenkomt.’”

Hotelchamp zoekt in overleg met hotels naar de beste oplossing. “Wij leveren de technologie, maar we leveren ook de mensen, de specialisten, die het werk uit handen nemen en voor de hotelier die tooling in zetten.”

Nu de technologie staat is de fase aangebroken waarop het grootschalig aan de man gebracht moet worden. “Er zijn wereldwijd minimaal 500.000 hotels en wij zijn ervan overtuigd dat we meer impact kunnen hebben als we dat voor meer hotels doen. Naarmate we meer schaal krijgen zijn we eigenlijk steeds beter in staat om de dienstverlening te bieden die je wilt bieden, omdat je steeds beter begrijpt wat wel en niet werkt.” Tot op heden is het bedrijf gefinancierd met eigen geld en een investering van een informele belegger, maar het moment dat er naar een grote investeerder wordt gezocht komt snel dichterbij. Dat vertelde Valk nog toen hij in de studio was. Inmiddels heeft zijn bedrijf 1,75 miljoen aan investeringsgeld opgehaald.

De techniek die voor Hotelchamp is ontwikkeld zou ook makkelijk voor andere branches gebruikt kunnen worden. Iets wat Valk niet overweegt. “Waar wij elke dag voor opstaan is om die hoteliers te helpen. Wij zien ons als vriend van die hotelier en wij denken ook dat de focus op zo’n markt je helpt om daar gewoon veel beter in te worden, want het is een aparte markt met zijn eigen jargon, zijn eigen bewegingen.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie

1 Reactie

    Esther Horwitz

    Jammer dat de heer Valk het steeds over klanten heeft. In een hotel ontvang je gasten. Je spreekt van een klant als je het hebt over een bedrijf of organisatie die met regelmaat kamers boekt/afneemt voor gasten van dat bedrijf. Ik vraag me af welke doelgroep binnen de hotellerie gebruik zal maken van deze oplossing. Hebben we het hier over zelfstandige ondernemers of hebben we het hier ook over ketens? Deze laatste hebben zelf m.i. ook voldoende tools hiervoor. Kortom, ik ben nieuwsgierig naar het onderzoek dat is gedaan naar de vraag bij de verschillende hoteliers/ketens. Persoonlijk vind ik het te kort door de bocht door te stellen dat een hotel zijn gasten niet zo kennen of herkennen..


    6 september 2016 om 07:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!