Kracht reclameconcept gaat vaak verloren in uitvoering

30 december 2003, 08:26

Een goed idee hebben levert niet automatisch een succesvolle reclamecampagne op. Vaak gaat de essentie van een concept verloren wanneer het de diverse fasen van uitvoering doorloopt.

De meest voor de hand liggende oorzaak is dezelfde die er bij het kinderspelletje voor zorgt dat de boodschap die de eerste deelnemer ingefluisterd krijgt bij de laatste totaal anders aankomt. Ook kan de essentie van een reclameboodschap verdund raken.

Leslie Picot-Zane, oprichter van The Center for Emotional Marketing, biedt zeven tips tegen de gevaren van betekenisverlies:

1) Articuleer de precieze positioneringsstrategie aan het begin van de campagne.

2) Maak degene die met het idee voor de campagne kwam en de essentie dus het beste kent, tot “bewaker” van het idee.

3) Zie erop toe dat de integriteit van de boodschap gedurende het ontwikkelingsproces behouden blijft.

4) Moedig werknemers aan te erkennen waar ze de essentie uit het oog hebben verloren.

5) Laat de wensen van de consument tot uiting komen.

6) Zorg dat de reclamestrategie niet afwijkt van de positioneringsstrategie.

7) Bepaal welke werknemers het concept tot in detail in de vingers hebben.

Bron: Brandweek

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Cindy

    ik heb een klein vraag? kent u misschien nog een paar kleine reclameconcepten/slogans???(voor een telecommunicatiebedrijf) kunt u mij misschien ook vertellen waar ik aan moet denken.

    Met vriendelijke groet,

    Cindy Beimers


    17 februari 2004 om 12:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!