KPN-logo geinspireerd door telecomoperator Estland?

12 februari 2007, 06:45

KPN-logo geinspireerd door logo telecomoperator Estland?Vrijdag werd ik getipt door Martijn Groeneweg over het logo van Elion, een telecom operator uit Estland. Een drietal vormen als het gevolg van Triple Play is nog te verklaren maar in combinatie met de gekozen kleuren lijkt het toch wel heel erg op het vorig jaar geintroduceerde logo van KPN.

Het KPN-logo is afkomstig van het Rotterdamse Studio Dumbar. En alhoewel we vorig jaar op o.a. Fok!, Marketingfacts, Molblog en Tweakers al volop hebben gediscussieerd over de nieuwe huisstijl van KPN, ben ik nu toch wel nieuwsgierig wie nu wie heeft geinspireerd!

Voor de duidelijkheid, ik heb een email uitstaan naar het bedrijf in Estland maar daar vooralsnog geen reactie op ontvangen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

17 Reacties

    media

    Krijg net door vanuit Estland dat het logo van Elion al vanaf augustus 2003 bestaat.


    12 februari 2007 om 07:31
    Martijn Groeneweg

    Dan KPN en/of Dunbar maar eens een mailtje sturen.


    12 februari 2007 om 07:45
    Klaus

    Ik vind het wat vergezocht om te gaan denken dat KPN zich op dat logo heeft geinspireerd. Ja, er zijn ook 3 symbolen in een verschillend kleur, maar op die manier kan je wel erg veel artikels schrijven over gelijkaardige logo’s 😉


    12 februari 2007 om 07:50
    Paul van Veenendaal

    Ik vind het ook iets te vergezocht.


    12 februari 2007 om 08:00
    macblik

    Ik ben het eens met Klaus. Een duidelijk geval van spijkers op laag water zoeken. Wellicht problemen met Internetplusbellen die zo moeten worden afgereageerd?


    12 februari 2007 om 08:00
    Martijn Groeneweg

    @ Klaus: de vormen komen ook wel wat overeen. Beide doen mij denken aan zo’n steen die je over het water kan laten stuiteren. Kleurstelling is bovendien ook erg gelijkwaardig: blauw en 2 groen tinten. Het zal wel toeval zijn, maar lijkt me in ieder geval wel de moeite van het vermelden waard.

    @ Macblik: Geen problemen. Ik ben een zeer tevreden XS4all gebruiker (ook onderdeel van KPN) en bel nog traditioneel via ISDN van KPN, ook naar volle tevredenheid.


    12 februari 2007 om 08:07
    Karian

    Als Elion het beeldmerk niet heeft laten registreren voor bescherming in de EU / BNL dan is het hooguit dat de ontwerper van het KPN logo wat lui was of zich gewoon heeft laten insprireren door een kennelijk sterk beeldmerk.


    12 februari 2007 om 08:26
    macblik

    @Martijn KPN gebruikt al vele jaren de kleuren groen en blauw. Met triple play als uitgangspunt is het dan tamelijk voor de hand liggend dat je drie tinten in het geel-groen-blauw-spectrum kiest en ‘iets met drie vormen doet’. Als we nu eens aannemen dat de ontwikkelaars van het logo van Elion ook triple play als uitgangspunt namen, is enige verwantschap toch niet vreemd, zonder dat in de verste verte sprake is van ‘geïnspireerd zijn op’?


    12 februari 2007 om 08:30
    Vasilis

    Die logo’s lijken zo weinig op elkaar dat ik ‘geïnspireerd op’ al te ver gezocht vind. De vormen van Elion zijn geometrisch, die van KPN organisch, de kleurverzadiging is totaal verschillend, en over het lettertype zal ik maar niet beginnen (-:


    12 februari 2007 om 08:49
    ssmeding

    Het mag duidelijk zijn dat bij de ontwikkeling beide logo’s vrijwel dezelfde gedachtengang is gebruikt, maar het resultaat lijkt me voldoende onderscheidend van elkaar. Behalve de vormen zie ik namelijk ook totaal verschillende lettertypes en hanteert KPN in zijn logo het bekende kroontje, dat ook aanwezig was in het vorige logo.


    12 februari 2007 om 09:25
    James

    Als ontwerper (niet van het logo 😉 ) vind ik de overeenkomst behoorlijk ver gezocht. Dit soort kleurverlopen in logo’s is sowieso al een trend van de laatste 1-2 jaar. En vergeet niet dat kleurassociatie ervoor zorgt dat je al snel bij dezelfde kleuren uitkomt.


    12 februari 2007 om 11:38
    arjanharing

    Waren die Esten ons toch weer voor? 😉 In veel gevallen wel, maar ik denk dat dit weinig met elkaar te maken heeft. Een typisch gevalletje van “Kes otsib, see leiab” = Wie zoekt, die zal vinden.

    Het is goed om te zien dat Estland hier in NL ook in de picture komt. Persoonlijk geniet ik al weer ruim 2 jaar van het leven met mijn lieve Estse vriendin. En in de week van de liefde voeg ik daar graag “Igaühe jaoks on kuskil keegi” aan toe. = Voor iedereen is er ergens iemand.

    De volgende Estse scoop zal ik voor mijn rekening nemen 😉


    12 februari 2007 om 11:50
    Bas

    Uit betrouwbare bron (mijzelf namelijk) weet ik dat dit logo er ook eerder was…redelijk dezelfde branche…

    http://www.wenzto.com


    12 februari 2007 om 22:10
    Willem  

    Jammer, maar ik heb ooit aan onderzoek meegedaan voor de keuze van het nieuwe logo. Als ik dat logo van Elion zie, kan ik me herinneren dat je ook uit dat logo kon kiezen, maar 100% zeker ben ik er niet meer van.


    13 februari 2007 om 06:29
    Martijn Groeneweg

    Aan de reactie van pctje te zien, valt het “vergezochte” misschien best wel mee 😉


    13 februari 2007 om 16:30
    Martijn Groeneweg

    Misschien toch wel wat creatieve kopieerders neigingen 😉 Misschien een idee om Studio Dumbar om een reactie te vragen.


    21 mei 2007 om 15:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!