Kortingswinkel.nl blij met klanten MaxFoodmarket

20 maart 2003, 10:19

Kortingswinkel.nl heeft het klantenbestand uit de failliete boedel van websuper MaxFoodmarket overgenomen. Een minimiem aantal Max-klanten wenste niet over te gaan, de rest deed de dagomzet van Kortingswinkel vandaag met 50 procent stijgen.

‘Voor rond en onder de 10.000 euro hebben we de gegevens van de 50.000 klanten van MaxFoodmarket overgenomen’, beweert Edzard Gelderman van Kortingswinkel.nl. ‘We beschikken ook over de adresgegevens van deze mensen, maar die gebruiken we niet. Die krijgen we vanzelf als men onze diensten gebruikt.’

De overname van het adressenbestand geschiedde enkele weken geleden. Na het Max-bestand te hebben ontdubbeld – overlap in de adresbestanden te hebben verwijderd – is gisteren de eerste mailing de deur uitgegaan. ‘Dat was de permissiemail, daarin konden oud-gebruikers van Max ook aangeven onze diensten niet te willen gebruiken. Op dit moment zien we dat circa 50 procent van de ontvangers de e-mail reeds heeft geopend en nog geen 5 procent heeft zich afgemeld.’

Vergezeld van de permissiemail (gewenste e-mail) verstuurde Kortingswinkel.nl verwijzingen naar zijn eigen kortingsbonnen en winkelartikelen. Gelderman: ‘We zien de dagomzet stijgen met 50 procent. Als dat indicatief is, verdubbelt dit jaar onze omzet. Vorig jaar zetten we voor 650.000 euro om. Winstcijfers geef ik niet, maar 40 procent uit de omzet is afkomstig uit de kortingsbonnen en 60 procent uit de artikelen op onze site.’

Kortingswinkel.nl, tot januari 2003 werkend onder de naam Kortingsbon.nl, kreeg toestemming van het College Bescherming Persoonsgegevens om de Max-klantgegevens over te nemen. Het College is van mening dat de webwinkelactiviteiten van Kortingswinkel in de lijn van die van Max liggen. Daarmee heeft het Amsterdamse bedrijfje van 5 man het recht de Max-adressen over te nemen.

MaxFoodmarket ging begin december 2002 failliet en kon geen nieuwe investeerders vinden voor een doorstart.

‘Behalve kortingsbonnen en gratis samples, die bedrijven als Unilever, Heineken en Nestle via ons versturen, hebben we ook eigen artikelen op voorraad’, zegt Gelderman, voormalig inkoper bij V&D. ‘Die voorraadartikelen leveren we uit vanuit een magazijn van Toppak in De Meern, via TPG. Voor de inkoop zorgen we zelf. Het verschil met MaxFoodmarket is dat wij niet binnen 2 uur maar 5 dagen leveren en dat ons voorraadassortiment uit tussen de 20 en 30 artikelen bestaat.’

Uit een analyse van zijn klantenbestand maakt Gelderman op een vergelijkbare groep klanten als MaxFoodmarket te hebben. ‘Denk daarbij aan jonge hoog opgeleide mensen met kinderen. Zij lijken nog steeds de groep te zijn die internet het intensiefst gebruikt.’

Eerder nam Kortingswinkel.nl al de adresbestanden over van de failliete webwinkels Spott.nl, Hot-Orange en Macropolis.

Bron:

http://www.planet.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!