Je bekijkt een artikel van BBP
partner

KLM plukt vruchten van social payments #ADV

BBP
16 februari 2015, 09:30

KLM pionierde een jaar geleden met de introductie van betalen via Facebook en Twitter. Volgens Frederiek Filippo en Bert Zwanepol, die het project samen begeleidden, zijn klanten zeer te spreken over de sociale betaalmogelijkheid.

Dat vertellen Filippo en Zwanepol, respectievelijk social media manager en e-paymentsmanager bij de luchtvaartmaatschappij, in de aanloop naar hun presentatie op het Online Betaal Congres op 3 maart. KLM, de grootste online reisverkoper van Nederland, bedient klanten inmiddels in 14 talen op diverse sociale platforms: “Behoeftes en verwachtingen van klanten verschuiven steeds”, zegt Filippo.

Terugvallen op offline

Klanten die op Twitter en Facebook aangaven dat ze tickets wilden (om)boeken of bepaalde extra’s wilden afnemen, werden tot een jaar geleden nog gebeld door een klantenservicemedewerker om een creditcardbetaling te kunnen doen. “We vielen voor de betaling terug op offline”, aldus Zwanepol. Maar KLM wil kanten graag de mogelijkheid bieden om te betalen op het kanaal dat ze zelf gekozen hebben. “Een one-stop-shop op social media”, omschreef het bedrijf de filosofie bij de introductie van social payments vorig jaar februari.

Link in privéberichten

Sindsdien krijgen socialmediagebruikers in privéberichten een link toegestuurd om hun betaling aan KLM te voldoen. Daarbij kunnen ze zelf de betaalmethode van hun voorkeur selecteren. Het ‘miniproject’, in de woorden van Zwanepol, werd een succes. Filippo: “We innoveren vanuit de behoefte van de klant, daar is dit een goed voorbeeld van”.

Online Betaal Congres

Op het Online Betaal Congres, op 3 maart aanstaande, zullen Filippo en Zwanepol meer vertellen over het veelgeprezen social media beleid van KLM, over social payments en meer in het algemeen over de stappen die worden gezet om de betaalmogelijkheden op de verschillende markten te lokaliseren.

Wij zijn een onafhankelijk B2B-mediabedrijf en al ruim 10 jaar gespecialiseerd in het bieden van relevante vakinformatie. Via crossmediale platforms richten wij ons op ondernemers en professionals in de Nederlandse marketingsector, de e-commerce sector en in customer contact centers. Daarnaast is BBP Media internationaal actief als informatieleverancier in de e-commerce markt. Inmiddels heeft de organisatie met een leidend global congres en een drietalige website een aanzienlijke internationale positie opgebouwd. Samenwerking met branchepartijen zoals verenigingen en associaties, is een kerncompetentie van BBP Media.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!