Klimaattop-commercie, ING in India en oplichtende stoeptegels in Bas Blikt

29 november 2009, 14:18

{title}Over iets meer dan een week is het zover: de klimaattop in Kopenhagen staat op het programma. Bijna twee weken lang overleggen buitenlandse politici over de wereldwijde aanpak die er moet komen om het CO2-percentage niet verder te laten stijgen. Inmiddels hebben de betrokkenen al laten weten dat ze nog geen concrete en bindende afspraken zullen maken, niet direct een vertoon van daadkracht.

Maar mocht de politiek geen succes van ‘Kopenhagen’ weten te maken, dan kunnen andere bedrijven en organisaties er nog wel hun voordeel mee doen. Zo valt Idealize in de nieuwsstroom op dat het aantal items over ‘groene’ innovaties en initiatieven toeneemt. We somden er een aantal op in een overzichtsartikel.

Bloederige biosreclame

Opvallend zijn de duurzame items wel in de nieuwsstroom, maar verrassend natuurlijk niet. Natuurlijk maken marketeers en reclamemakers gebruik van wereldwijde trends en evenementen om hun bedrijf/organisatie of opdrachtgever te promoten. Soms gebeurt dat op shockerende wijze: Eén van onze Thinkstylers, Teed, wees ons op deze bloederige biosreclame (zie video) van Plane Stupid, een Britse actiegroep die het luchtverkeer probeert in te perken. In een minuut zien we een vrachtlading ijsberen van honderden meters hoogte op het asfalt vallen, met de opmerking dat een gemiddelde Europese vlucht 400 kilogram CO2-uitstoot per passagier veroorzaakt: zo’n beetje het gewicht van een volwassen ijsbeer.

Anti-beeldvorming

Tegenover de actie van Plane Stupid staat weer een publiciteitsstunt van Air France/KLM. Zij claimden de afgelopen week groener te worden door een eerste proefvlucht op basis van biobrandstof te maken. Het is één van de mogelijke stappen de luchtvaart schoner te maken. En dat is mooi aan marketing: iedere organisatie weet vanuit zijn perspectief voor een eigen beeldvorming te zorgen. Zo ligt er voor onze banksector, na de crisis en het DSB-debacle, nog de uitdaging om de beeldvorming rond hun betrouwbaarheid te verbeteren. In India, waar de financiële sector lijkt te ontkomen aan de crisis, legt de ING daar in ieder geval niet het accent op. In drie nieuwe reclamevideo’s (twee te zien hieronder) geeft de Nederlandse bank online bankieren een flitsend imago.

Oplichtende stoeptegels en een laserverkeerslicht

{title}Graag sluit ik af met twee mogelijk interessante advertising ideeën. Zie het artikel van Thinkstyler Robert van Geenhuizen over reclame maken via oplichtende stoeptegels, of een laserlicht dat voetgangers een veilige oversteek moet bieden. In het laatste voorbeeld zagen we zelf eigenlijk niet direct reclamepotentie, totdat iemand erover tweette.

Sebastiaan van Essen
Content Marketing Manager bij -

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!