Karel Millenaar (FourceLabs): “We ontwikkelen games om echte wereldproblemen op te lossen”

26 januari 2015, 10:30

Bij het woord gaming denken negen van de tien mensen automatisch aan computerspelen. FourceLabs put haar inspiratie uit andere hoek. “Ik haal geen inspiratie uit de videogameswereld, maar eigenlijk uit alle vormen van spelen die wij tot onze beschikking hebben. Daarin probeer ik kwaliteiten te zien en herkennen die ik dan gebruik in de projecten die ik draai”, aldus Karel Millenaar, creative director bij FourceLabs. Projecten met ambitie: “We ontwerpen en ontwikkelen games om echte wereldproblemen op te lossen. (…) De reden dat Fourcelabs bestaat, is om te kijken of we vanuit een perspectief van gaming een oplossing hiervoor kunnen vinden. Niet zozeer dat we zeggen ‘dit is dé oplossing’, maar dat we samen tot een oplossing kunnen komen”.

Zo ontwierp FourceLabs een bewustveiligwerkenproject voor Jurriens Bouw uit Utrecht. Dagelijks werd een vrijwilliger aangewezen die een kwartier de tijd kreeg om alle onveilige situaties op de werkplek met een camera vast te leggen.

“Dan maakte ik daar een soort presentatie van die dan de volgende dag in de schaftketen werden getoond aan de rest van de mensen. Dus er werden mensen constant geupdate: dit is wat er gebeurt, let hierop. En als iets wat onveilig was werd gefotografeerd, werd er een rode stikker op geplakt, als het was opgelost werd dat een groene stikker. Dus het ging niet alleen om herkennen, maar ook om het oplossen.”

Een heel concreet project waar Millenaar trots op is. Vooral omdat de input van de mensen op de werkvloer, die zelf het beste weten hoe het daar aan toe gaat, heel serieus genomen werd. Niet van bovenaf opgelegd dankzij protocollen en richtlijnen, maar vanuit mensen zelf.

“Samen een collectieve beleving aangaan”

De vraag is of de bouwvakkers het project als een game hebben ervaren. Volgens Millenaar doet dat er niet toe. “Waar het om gaat, is dat ik door vanuit hun perspectief te kijken naar hun omgeving ik iets heb kunnen toevoegen. Ik heb eigenlijk een soort van feedback loop gecreërd, waarbij zij zichzelf kunnen sterken. Waarbij zij kunnen laten zien aan de bazen: ik snap hoe dit werkt, ik heb het in de hand.”

Daarbij konden mensen ook punten scoren. Bij voldoende punten doneerde het bedrijf een bedrag aan een door het personeel uitgekozen goede doel. “Dus op die manier probeer je vanuit interne motivatoren en externe motivatoren goed gedrag te bestendigen.” Een mooi voorbeeld van de door FourceLabs nagestreefde ’toegepaste speelse ervaringen met impact’.

Niet dat alles wat het bedrijf doet altijd serieus is. Misschien wel de grootste hit van FourceLabs zijn drie grote wipkippen waarmee je tegen elkaar kunt racen. “Waar het mij om gaat: ik wil graag iets veranderen in de wereld. Dat hoeft niet altijd heel groot te zijn, maar het kan ook over hele kleine dingen gaan: hier binnen.”

“Wat heel gaaf was, was dat het effect van de kippen eigenlijk op alle niveau’s heeft gewerkt. We hadden ze speciaal gemaakt voor Stekkerfest, lang geleden, en inmiddels hebben ze op zoveel festivals gestaan. Daar zie je direct wat de kracht is van games en spelen. Samen een collectieve beleving aangaan, een soort rare uitdaging waarbij je breekt met de dagelijkse realiteit.”

“Laten zien dat er een verschil gemaakt kan worden”

Wie de site van FourceLabs bekijkt, ziet een breed scala aan praktijkvoorbeelden langs komen. Ondanks dat is het volgens Millenaar lastig om een sluitend businessmodel te creëren. “Ik ben heel goed in pilots draaien.” Voor een goed belegde boterham is het nodig dat die pilots ook door andere bedrijven gekocht zouden worden, iets dat nu niet gebeurd. Reden dat Millenaar samen met twee andere bedrijven een mini consortium heeft gelanceerd.

“We hebben een app ontwikkeld onder de naam Green Owl. Dat is een product dat probeert medewerkers van grote bedrijven op een speelse, hele laagdrempelige manier af en toe de auto laten staan.” De app is inmiddels in een fase dat die verder kan worden uitgerold. Daarvoor zijn de plannen inmiddels in de maak. Maar dan spelen de bekende problemen waar iedere startup mee te maken heeft op: er is geld nodig om Gren Owl op grote schaal te lanceren.

En ondertussen droomt Millenaar alweer van een volgend project. “Uiteindelijk wil ik mensen in onze maatschappij autonomer maken, bestendig maken voor de veranderingen die ons nu bezig houden. Eén van de dingen die ik heb gezien, ook door de recente gebeurtenissen, is dat we eigenlijk slecht om kunnen gaan met de complexe wereld waarin we verkeren. We moeten daar mensen voor opvoeden, opleiden, om eigenlijk daar fatsoenlijk mee om te kunnen gaan.” Grote dromen wederom. Terwijl het plan nu net was om te focussen. Het lijkt een strijd tussen gevoel en verstand.

“Ik wil eigenlijk in alles bijten, maar je hebt gelijk: focus is belangrijk. Daarom pak ik nu ook die mobiliteit aan. Dat is ook meer een ondernemersvraag dan een ontwerpvraag. Heel spannend. (…) Ik kan wel elke keer die klussen blijven draaien tot het eind van mijn leven en dat is fantastisch, maar daar kan ik niks mee bouwen. En ik zit er niet in voor het kleingeld. Ik bedoel daar niet alleen mee: ik wil geld verdienen, maar ik wil eigenlijk impact maken, ik wil laten zien dat er een verschil gemaakt kan worden en op deze manier gaan we dat niet doen.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!