• Mobile
    wordt gesponsord door

KakaoTalk: Koreaanse hype of Facebook-killer?

KakaoTalk: Koreaanse hype of Facebook-killer?
, Asiance

Zoals ik in een eerder artikel beschreef is KakaoTalk op dit moment het meest populaire sociaal netwerk van Zuid Korea. Met KakaoTalk kun je berichten uitwisselen met andere gebruikers, gratis bellen (via WiFi), gamen, foto’s en video’s delen en je favoriete merken en artiesten volgen. Er worden dagelijks meer dan 2,3 miljard berichten mee verstuurd en ruim 90% van de smartphonebezitters in Zuid-Korea gebruikt deze app. KakaoTalk timmert ook internationaal aan de weg en zou wel eens een serieuze concurrent voor andere social giganten als Facebook, Twitter, Path en WhatsApp kunnen worden.

Oprichting

KakaoTalk is in 2010 opgericht door de Koreaanse ondernemer Beong-Soo-Kim. De services die de app biedt zijn weinig vernieuwend, maar toch wist KakaoTalk Facebook voorbij te gaan als meest gebruikte mobiele app in Zuid-Korea. Dat komt enerzijds door de lokale content (o.a. K-pop-sterren), de focus op Android (90% van de Koreanen heeft een Android-telefoon) en doordat KakaoTalk volledig gericht is op de mobiele gebruiker. Zo is chatten via KakaoTalk volledig gratis en heel eenvoudig.

Smartphonegebruikers in Zuid-Korea gebruiken dan nu ook massaal deze service in plaats van SMS. Met als gevolg een flinke daling in de omzet van grote telecombedrijven. Verschillende telco’s hebben Kakao dan ook al voor de rechter gesleept, maar tot nu toe nog zonder succes.

Social netwerken Azie

KakaoTalk is het meest gebruikte social netwerk in Zuid-Korea (Bron: http://www.techinasia.com/messaging-apps-now-most-active-social-networks-in-korea-japan/)

Businessmodel

KakaoTalk kent een slim businessmodel waarmee ze uit verschillende bronnen inkomsten weten te genereren. Het downloaden en het gebruik van de app is gratis . Er hoeft dus niet, zoals bij o.a. WhatsApp, betaald te worden voor het gebruik van standaarddiensten. KakaoTalk genereert inkomsten door merken te laten betalen voor het gebruik van de app als online marketing-middel en de verkoop van digitale items aan gebruikers.

KakaoTalk businessmodel (Bron: http://sg.finance.yahoo.com/news/kakaotalk-now-profitable-next-aim-121053720.html)

Plus friend

De ‘plus friend’-functionaliteit biedt merken de mogelijkheid om rechtstreeks te communiceren met hun volgers. Ze kunnen berichten sturen en coupondeals aanbieden. Voor elk bericht betalen ze een bedrag aan KakaoTalk.

Een voorbeeld van een merk dat KakaoTalk inzet voor marketingdoeleinden is modeketen Uniqlo. In de winkels hangen posters bij de kassa waarop aan klanten gevraagd wordt om Uniqlo als ‘plus friend’ toe te voegen zodat ze direct korting ontvangen op kleding. Vervolgens zullen deze klanten geregeld berichten ontvangen via KakaoTalk met daarin speciale aanbiedingen en digitale coupons.

Uniqlo KakaoTalk campagne

Uniqlo gebruikt KakaoTalk om korting te bieden aan haar volgers

Emoticons

KakaoTalk verdient ook geld aan de verkoop van digitale items zoals emoticons die gebruikers in berichten kunnen plakken. Merken en artiesten kunnen met KakaoTalk samenwerken om zelf een set emoticons te ontwikkelen en te verkopen aan hun volgers. De inkomsten worden gedeeld met KakaoTalk. Zo zijn er Sponge Bob-emoticons te krijgen maar ook emoticons van de populaire Koreaanse meidengroep Girls’s Generation en natuurlijk van Psy.

Emoticons van Psy en Girl’s Generation voor KakaoTalk

Mobile commerce

Een andere bron van inkomsten is mobile commerce. Gebruikers kunnen online goederen aanschaffen en deze via de app aan vrienden cadeau geven. Ook merken kunnen digitale items verkopen via Kakao. 

Games

Tot slot wordt er geld verdiend met het aanbieden van games. KakaoTalk-gebruikers kunnen games downloaden en deze binnen de app tegen elkaar spelen. Scores kunnen vervolgens gedeeld en vergeleken worden met vrienden. Anipang is de meest populaire game en wordt dagelijks door 10 miljoen Koreanen (20% van de bevolking!) gespeeld. Dat deze game verslavend werkt, blijkt uit het feit dat de gemiddelde speelduur maar liefst 54 minuten per dag bedraagt. De credits die je nodig hebt om te kunnen spelen, kun je kopen maar ook krijgen van je KakaoTalk-vrienden.

 Anipang: een verslavend spelletje

KakaoStory

In 2012 is KakaoTalk uitgebreid met KakaoStory. Deze mix van Instagram, Facebook en Path wist binnen drie maanden na lancering Facebook voorbij te streven als meest gebruikte mobiele sociaal netwerk in Korea.  Met KakaoStory kunnen gebruikers berichten, foto’s en video delen via een mobiele miniblog, waarbij voor elke upload aangegeven kan worden of deze privé of publiek is. KakaoStory is niet uniek en toont gelijkenis met andere sociaal netwerken, maar de sterke focus op mobiel en de link met KakaoTalk maken dat ook deze toepassing ongekend populair is in Korea.

KakaoStory: een mix van Facebook, Instagram en Path

De toekomst

Sinds september 2012 is Kakao winstgevend en het bedrijf richt haar pijlen nu op een internationale doorbraak. Ze zijn de samenwerking aangegaan met lokale partners in Indonesie en Japan om zo andere delen van Azië te veroveren. In de USA hoopt Kakao te partneren met een grootmacht als Google of Facebook. De app is inmiddels in 12 talen beschikbaar, nog niet in het Nederlands maar wel onder andere in het Engels, Duits, Spaans en Frans. Er wordt gewerkt aan een pc-versie om ook gebruikers die moeite hebben met een klein scherm of toetsenbord te bedienen.

Onlangs heeft Kakao bekendgemaakt dit jaar nog veel meer nieuwe functionaliteit te gaan toevoegen. Het eerste voorbeeld daarvan is het vers gelanceerde KakaoPage, een online platform voor het delen van digitale content zoals muziek, video en e-books.  Artiesten, schrijvers en andere creatievelingen kunnen via KakaoPage digitale content verkopen.

Het mag duidelijk zijn dat Kakao in Zuid-Korea in korte tijd is uitgegroeid tot een serieuze concurrent voor Facebook en Twitter, de toekomst zal uitwijzen of dat ook gaat lukken in de rest van de wereld.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.