Gaan journalisten nu verhalen vertellen namens ‘adverteerders’?

Sjuul Paradijs kreeg media-exposure alsof het een scoop betrof, sympathieke actie van nieuwsredacties naar oud-collega of blamage?

Gaan journalisten nu verhalen vertellen namens ‘adverteerders’?

Nu gun ik Sjuul Paradijs en zijn oud-Telegraafcollega Jan Kees Emmer niets dan goeds. Het is mooi om te zien dat een lange staat van dienst bij de Telegraaf Media Groep en een hoofdredacteurschap van de wakkerere krant zoveel waardering oplevert onder ex-collega’s. Dan krijg je aandacht op de voorpagina’s en de kans om aan te schuiven bij Eva Jinek.

Dit artikel is in samenwerking geschreven met Raymond van Buuren, CMO on demand bij Like A Fish In Water

Samen lanceerden de heren vorige week een bureau dat journalistieke diensten koppelt aan opdrachtgevers die zelf hun eigen sociale en digital mediaplatforms met blogs, vlogs, whitepapers en andere content vullen. Ter ondersteuning van de lancering hebben zij samen een boekje geschreven waarin zij de marginalisering van massamediale dagbladen en tv-kanalen aankondigen als neveneffect van de snelle ontwikkelingen van de genoemde sociale en digitale platformen, inclusief Netflix.

Nieuwswaarde heeft dit niet. De consument en ondernemend Nederland, inclusief overheidsinstanties en NGO’s en de entertainment- en sportindustrie, hebben al enkele jaren geleden een begin gemaakt met eigen contentcreatie via allerlei sociale kanalen. Er bestaat een volwassen digitale en socialemediamarketing- en communicatiesector in Nederland met duizenden professionals die al jaren in praktijk brengen wat Paradijs nu als revolutie brengt.

Vele journalisten en redacteuren, tegen wil en dank inmiddels als zzp-er te boek staand, schrijven blogs, papers en rapportages voor allerlei unieke online domeinen van bedrijven en instellingen. Ook schrijven zij artikelen en nieuwsbrieven die vervolgens in mailboxen van klanten en relaties van hun opdrachtgever belanden via automated CRM-marketingprogramma’s.

Er blijft behoefte aan massabereik via bewegend beeld, dat wij consumenten op een scherm naar keuze en op een moment naar keuze consumeren. Ook blijft er behoefte aan door krantenredacties geproduceerde artikelen, die wij in gedrukte vorm of op onze iPad lezen.

Kijk onder meer naar NRC als bewijs dat er wel degelijk een verdienmodel denkbaar is wanneer de juiste content, in de zin van waardevol omdat het relevant is voor de lezer, wordt aangeboden. Het analyseren van de individuele klantenbehoefte op basis van zijn klikgedrag, interesses en andere variabelen zoals opleiding of beroep, helpt bij het maken van profielen. Hierop kan de content en het medium waarop het wordt aangeboden, worden afgestemd.

Dit is de gevestigde praktijk. Natuurlijk zijn er met name MKB-ondernemers en kleinere, minder personeelsrijke organisaties, die moeite hebben met het omschakelen naar deze praktijken en huiverig staan tegenover het inhuren van adviseurs en bureaus.

Alhoewel de revolutie achter ons ligt, is er nog wel een langzame evolutie gaande onder, met name, de niet-consumentengerichte zakelijke markten. Hier zie je relatief veel traditioneel geschoolde marketing- en communicatiemedewerkers rondlopen die huiverig zijn voor hun eigen kennisachterstand.

Onder deze groep kunnen Paradijs en Emmers nog veel waarde toevoegen, net als hun vele collega professionals. Zullen zij dan ook ontdekken dat journalisten en redacteuren lang niet allemaal bekwaam genoeg zijn voor het schrijven namens opdrachtgevers voor hun klanten en relaties. Diensten verlenen in de service-industrie is namelijk niet voor iedereen weggelegd.

Credits afbeelding: Jacopo Romei, licentie: CC BY-NC-SA (Niet-commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.