Jos de Wit (WNF): “Wij kunnen niet in ons eentje de natuur redden”

23 februari 2015, 06:00

Interview met WNF over partnerships en cocreatie

“Verbinden zit in ons DNA. Het is een merkwaarde die we niet hebben bedacht, maar geconstateerd en opgeschreven. WNF is een grote organisatie die wereldwijd actief is, maar we beseffen ons heel goed dat wij in ons eentje nooit de wereld kunnen redden”, aldus CMO van het Wereld Natuur Fonds Jos de Wit. Vanaf de oprichting in 1961 werkt WNF veel samen met andere partijen. Bedrijven, overheden, universiteiten, maar vooral met mensen. Met prachtige resultaten als gevolg. “Veel mensen vinden de natuur belangrijk en willen bijdragen aan het beschermen van de natuur. De manier waarop varieert van een berg opfietsen tot simpelweg geld doneren.” In aanloop naar de NIMA Top Marketing Tour bij WNF, sprak ik met Jos over partnerships met bedrijven, nieuwe proposities voor donateurs, co-creatie met socialmediavolgers en online crowdfunding voor eco-drones.

Strategische samenwerking met sectorleiders

WNF gaat niet zomaar met ieder bedrijf in zee. “Er zijn wereldwijd verschillende factoren die achteruitgang van de natuur veroorzaken. Alleen door samenwerking met invloedrijke bedrijven kunnen we het effect van die factoren terugdringen.”

Vroeger was de samenwerking met bedrijven minder strategisch ingestoken. “Het draaide vooral om geld voor natuurbescherming in ruil voor ons logo. Dat veranderde steeds meer in concrete partnerships rondom de grootste vraagstukken die in de natuur leven”, legt Jos uit. “We werken bijvoorbeeld samen met Albert Heijn om de inkoop van duurzame palmolie te bevorderen. Als een groot concern namelijk de criteria rondom het inkopen van palmolie aanscherpt, heeft dat een enorm positieve impact op de natuur.”

Een tweede criterium voor het selecteren van partners is daarom de voortrekkersrol die bepaalde spelers op zich kunnen nemen. “WNF zoekt naar leidende bedrijven die in staat zijn een hele sector tot ander bedrag te bewegen.” Voor internationale samenwerkingsverbanden maakt WNF gebruik van zijn wereldwijde netwerk. “De grootste bedrijven benaderen we met verschillende WWF-kantoren. Unilever heeft bijvoorbeeld al jarenlang een uitstekend duurzaamheidsprogramma, maar we blijven samen zoeken naar nieuwe raakvlakken, zoals rond energie- en watergebruik en inkoop van grondstoffen.”

Nieuwe proposities voor donateurs

Ook inspelen op de veranderende behoefte van consumenten staat bij WNF hoog in het vaandel. “Veel mensen willen bijdragen aan het beschermen van de natuur. De manier waarop varieert”, verklaart Jos. “De een geeft zijn tijd, de ander zijn expertise. Er zijn mensen die gewoon geld doneren, maar ook mensen die juist in actie willen komen met een sportieve prestatie of door oude mobieltjes in te zamelen.”

Deze ontwikkelingen dwingen WNF creatief te zijn in het ontwikkelen van nieuwe proposities. “Twintig jaar geleden behandelden we iedereen op dezelfde manier. Je sloot een machtiging af tot wederopzegging of betaalde met een acceptgiro. Er is nog steeds een grote groep donateurs die ons al jarenlang op deze manier steunt. De steun van deze mensen waarderen we enorm! Daarnaast differentiëren we steeds meer in proposities om aan te sluiten bij interesses en de omgeving van mensen. Het belangrijkste voor WNF is om te ontdekken wat jouw driver is om te doneren. Vervolgens kijken we via welk kanaal we het beste met een bepaald type donateur in contact kunnen komen”, concludeert Jos.

Cocreatie met social media volgers

Inmiddels loopt meer dan 25 procent van het contact met (potentiële) donateurs via social media. WNF nodigt deze volgers zes keer per jaar uit voor een cocreatie evenement. “Tijdens zo’n evenement stellen wij ons open voor onze volgers en raken zij meer verbonden met WNF, doordat we samen nieuwe ideeën bedenken”, aldus Jos. “Een tijdje geleden wilden we koraalherstel steunen in Belize. Als donateur kon je een stukje koraal kopen, wat WNF kweekte en op een beschadigd rif plaatste. Zo kon het koraalrif zich herstellen.”

WNF legde dit idee neer bij hun volgers neer. “Ze kwamen met ideeën om onze website grondig aan te passen en leverden allerlei nieuwe teksten aan, die we ook echt gebruikten. Ook stelden volgers hun netwerk van duikers open. Er ontstond een echte samenwerking met de mensen die we leerden kennen via social media en de mensen hier op kantoor. Onze volgers zijn dus mede verantwoordelijk voor het grote succes van deze campagne, waarvoor de doelstellingen ruimschoots behaald zijn.”

Eco-drones als bewaking voor bedreigde neushoorns

Hoe kijkt WNF tegen relatief ‘nieuwe’ verdienmodellen zoals online crowdfunding aan? Jos legt mij de spelregels uit: “Het moeten superconcrete activiteiten zijn die geen vijf ton kosten. De financiële ambitie moet behapbaar zijn. Onze Facebook-vrienden hebben bijvoorbeeld geholpen met geld inzamelen om twee eco-drones te kopen. Deze eco-drones vliegen nu over een gebied in Nepal als bewaking voor bedreigde neushoorns”.

“Naast concrete activiteiten moet je bij online crowdfunding mensen actief betrekken bij de oplossing. We passen daar onze communicatie op aan. Mensen ontvingen bijvoorbeeld een bericht over de eerste testvlucht van de drones en de instructies die onze rangers kregen voordat ze met de drones gingen werken. Mensen zien waar hun geld naartoe gaat en wat de impact is. Mensen op basis van hun belangstelling actief betrekken bij de oplossing is voor mij dan ook de toekomst van onze proposities.”

Over Jos de Wit

“Voor WNF werken is voor mij een voorrecht. Het is een club die werkt aan iets wat ons allemaal aangaat. De druk op de natuur is nog nooit zo groot geweest. Dat heeft te maken met economische ontwikkelingen in de wereld, die gedreven worden vanuit natuurlijke hulpbronnen. De uitdaging is om er als WNF vanuit Nederland aan bij te dragen, dat die ontwikkelingen zo worden bijgestuurd dat de natuur overeind blijft. Wat dichter bij huis is mijn uitdaging om in deze turbulente en fascinerende tijden nog meer mensen te verbinden aan natuurbescherming en ons merk WNF.”

Margot Schreuders is Marketeer bij Wereld Natuur Fonds en werkte onder andere bij IBM, VODW en DVJ Insights. Ze blogt over marketingstrategie, innovatieve proposities en customer experience.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!