Jan Riemens (Zoomin.TV): “We zijn het vijfde grootste netwerk op YouTube”

Jan Riemens (Zoomin.TV): “We zijn het vijfde grootste netwerk op YouTube”

Jan Riemens weet alles van online video. Hij begon in 1999 met Zoomin.TV en wist een wereldwijd bedrijf neer te zetten met een brutobereik van vijf miljard per maand, ofwel vijf miljard views voor de video’s die online staan. “We zijn het vijfde grootste netwerk op YouTube en het tiende grootste online videobedrijf ter wereld.” Om die positie te handhaven of zelfs te verbeteren heeft Riemens zijn bedrijf verkocht. In juli 2015 ging 51 procent van de aandelen over in handen van de Modern Times Group (MTG) uit Zweden. De overige 49 procent gaan de komende drie jaar van de hand.

“Het is noodzakelijk dat we op een groter tafellaken gaan spelen”, aldus Riemens die in ieder geval tot 2018 betrokken blijft. De belangrijkste reden voor de verkoop is de concurrentieslag met Amerika.

“Online video is een wereldwijde business. Facebook, YouTube het is allemaal wereldwijd, het is allemaal global en de markt wordt gedomineerd door Amerikanen en ze zitten ook nog eens allemaal in Los Angeles. Daar zitten wij niet en dat is een groot nadeel. (…) Wij zijn de vijfde Multi Channel Network (MCN) van de wereld en toch krijgt nummer zes een voorsprong omdat die in Amerika zit. Die hebben eerder kennis, krijgen eerder toegang. Ze zitten veel dichter op YouTube, maar ze krijgen als Amerikaanse bedrijven ook voordelen. Zo krijgen zij in dollars uitbetaald, maar wij krijgen euro’s, ook als dat voor ons niet handig is. We krijgen het dus niet voor elkaar om als Europees bedrijf hetzelfde behandeld te worden als een Amerikaans bedrijf.”

“Online video gaat richting kwalitatief hoogwaardige content”

De online videomarkt beweegt zich volgens Riemens steeds meer in de richting van kwalitatief hoogwaardige content. “Televisiecontent eigenlijk, hoe moeilijk ik dat ook vind om toe te geven." Zoomin.TV speelt hierop in door veel korte filmpjes over een onderwerp gebundeld als programma aan te bieden.

“We hebben 2000 vj’s en videojournalisten en 50.000 YouTubers. We verzamelen hun content en maken daar langere programma’s van. Dus we bundelen op bijvoorbeeld extreme sports, amazing video’s en kattenvideo’s. Dan is de vraag alleen hoe we onze long-formprogramma’s op het grote scherm krijgen. Dat kan via de box, dat kan via internet, dat kan ook via televisiebedrijven. Ons moederbedrijf is een groot televisieconcern, dat kan allemaal.”

Een andere ontwikkeling die je ziet is curatie. Door de veelheid aan online video is het voor veel mensen moeilijk door de bomen het bos te zien. “Er zijn heel veel video’s over één onderwerp. Je komt er niet meer doorheen en dat wordt zo langzamerhand echt wel een probleem, dus dat los je weer op met curatie.”  

Bijvoorbeeld door een specialist op een onderwerp op te kopen, zoals Zoomin.TV een paar maanden terug deed met WildHitz.nl. “Dat is eigenlijk niets anders dan een nieuwe TMF. Zo willen we het ook ontwikkelen, maar dan online.” Met als pluspunt dat je als kijker ook clips kunt skippen. “Dat is heel simpel maar het is goud aan data aan de achterkant. We leren wat een specifiek iemand wel of niet niet leuk vindt. Op basis daarvan kun je een smaakgroep toekennen en dat bepaalt mede welke advertenties je laat zien.”

“Veel adverteerders zullen proberen om zelf een mediabedrijf te worden”

Een andere belangrijke ontwikkeling is live events kijken. Een hype onder jonge gamers die op YouTube of Twitch een game competitie volgen. “Vervolgens eindigt dat in een eindcompetitie, een World Cup, en daar vullen ze stadions mee. Madison Square Garden in New York is dan bijvoorbeeld binnen een minuut uitverkocht. Dat zijn 40.000, 50.000 kaartjes voor gamers die naar andere gamers gaan kijken.”

Maar die wedstrijden zijn dus ook nog live te volgen online. “Live events is een enorme toekomst voor online video, want live events organiseren is één ding, maar daar dan mediaproducties omheen bouwen, dat is een hele andere business. En dat is onze business. Als je kijkt naar hoeveel content er rondom een Champions League bijvoorbeeld is: de wedstrijden zelf worden live uitgezonden, die zijn mediatechnisch het minst interessant. Daar kun je als mediabedrijf ook het minste mee, want het wordt gekocht door één partij, maar alles daar omheen zoals het volgen van spelers, teams of de persconferenties, is veel meer dan 90 minuten met een stukje verlenging wat Studio Sport doet. Dat is wat wij doen.”

Tegelijkertijd zie je dat steeds meer content achter betaalmuren verdwijnt, met alle gevolgen van dien voor adverteerders. “Mijn redenering is dat een vrij groot deel zal proberen om zelf een mediabedrijf te worden, het zogenaamde Red Bull-model. Dus we krijgen Aegon-TV en noem maar op. (…) Het betekent voor onze business dat we in principe elke video die we maken gebrand kunnen maken. Maar het wordt een hele uitdaging voor de journalistiek: in hoeverre kan ik een boodschap in redactionele tekst of video verstoppen.”

En ondertussen is ook de Multi Channel Network-markt in beweging. “In de begin jaren 2011 en 2012 was het vooral hartstikke cool om bij een MCN te zitten. YouTubers tekenden grif en ze gaven de helft van hun inkomsten aan een MCN, die er niks voor terugdeden. Dat is er nou wel van af. Het is niet meer cool om bij een MCN te zitten, je moet er nu gewoon echt wat voor terugkrijgen: support of een andere revenue stream bijvoorbeeld. Dat is voor heel veel MCN-bedrijven die daar niet op geanticipeerd hebben echt wel een probleem, ook in Amerika. Dus we zullen daar wel wat klappen en wat consolidatie gaan zien de komende tijd.”

“Groot geworden door in 1999 met online video te beginnen”

Over zijn eigen toekomst maakt Riemens zich weinig zorgen. Of het moet zijn dat hij moet oppassen niet te hard te werken. “Ik dacht: het wordt wat rustiger, maar het wordt alleen maar drukker. En als het druk wordt, word ik alleen maar enthousiaster en ga ik nog harder werken. Maar ik moet nu wel rekening houden met een aandeelhouder die gewoon resultaten wil zien. Dus we zullen veel meer op resultaat moeten focussen en ik kan iets minder doen wat ik wil. Aan de andere kant geven ze ons ook enorme mogelijkheden en worden er deuren geopend en komen we op plekken waar we anders niet komen. Ik bedoel één telefoontje en ik zit met Netflix aan tafel, dat is toch prettig en lastig wanneer je dat zelf moet doen.”

Ambities heeft Riemens nog genoeg. “Ik ben gek op techniek. Ik vind het geweldig om te zien wat er allemaal met 360 en VR of AR aan het gebeuren is, dus ik heb ook al meteen gezorgd dat we daar intern wat mee gaan doen. Aan het eind van het jaar moet de helft van onze video’s in ieder geval in 360 gemaakt worden. Ik heb geen enkel idee of dat verstandig is of niet, maar het klinkt in ieder geval goed. En op z’n Amerikaans is dat altijd heel belangrijk: dat je je PR voor elkaar hebt. Ik hou dus enorm van productinnovatie en ik zal zo veel mogelijk proberen om dat te blijven volgen en om daar producten op te bouwen. Zo ben ik ook groot geworden tenslotte, door in 1999 met online video te beginnen.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.