James McQuivey: The Next Digital Disruption #TNWEurope

24 april 2014, 13:59

The next disruption: where digital will lead us

Digital disruption vindt al overal om ons heen plaats. Consumenten omarmen disruptie, startups zijn op zoek naar nieuwe kansen en het bedrijfsleven, van banken tot aan de voedselindustrie, is aan het leren wat digitaal voor de klantrelatie kan betekenen en hoe ze hiermee nieuwe productervaringen kunnen bieden. Echter, de ware kracht van disruption moet nog blijken. Volgens James McQuivey zal de volgende disruptie invloed hebben op al ons dagelijks functioneren, zoals lopen, slapen – oftewel ons leven.

James McQuivey

James is vice president, principal analyst bij Forrester Research en auteur van het boek Digital Disruption: Unleashing the Next Wave of Innovation. De analist volgt de ontwikkeling van digital disruption op de voet. Hij helpt het bedrijfsleven de digitale consument te begrijpen en ontwikkelt strategieën die geïmplementeerd kunnen worden. In de sessie op de eerste dag van The Next Web ging de auteur in op de mogelijkheden over hoe je als organisatie mee kan gaan in deze ontwikkeling.

Disruption has been disrupted

Vroeger moest je in de rij wachten om geld op de bank te zetten of juist eraf te halen. Later werd het mogelijk om geld via de ATM van de bank te halen, machines die ruim 100,000 dollar kosten. Dit maakte het proces gebruiksvriendelijker, maar dit is geen disruption.

Tegenwoordig hebben wij als gebruikers-apps. We hoeven als consument niet meer naar de pinautomaat te lopen, maar kunnen met een paar swipes geld overmaken. Een app is vele malen goedkoper dan een ATM en je hoeft niemand te instrueren hoe ze een telefoon moeten gebruiken. Daarnaast is het de consument die ook voor de mobiel zelf betaalt. Maar hier mag het niet stoppen!

Square Wallet maakt het mogelijk om gratis te betalen en gratis geld over te maken; een service waar Paypal op het moment geld voor vraagt. Square ziet hiermee de mogelijkheid in relaties, vrienden die met de app geld naar elkaar overmaken. Deze digitale relaties zijn van cruciaal belang voor het bestaansrecht van je organisatie!

Digitale disruptie

Voorheen waren de obstakels voor digitale disruptie vragen zoals: mensen zullen dit toch nooit doen of het is veel te duur om dit te doen. Dit is nu niet meer het geval. Bedrijven weten heel goed dat ze in deze ontwikkeling mee moeten gaan. Ze kijken inmiddels door deze obstakels heen, echter bedrijven weten gewoon nog niet zo goed hoe ze zichzelf kunnen disrupten.

Het volgende filmpje van Forrester Research legt uit wat digital disruption is:

Bovenstaande filmpje dekt voor een groot deel de lading van James’ keynote op The Next Web. Hierin wordt duidelijk uitgelegd dat digitale kracht voornamelijk uit drie bronnen put, namelijk:

  1. Gratis digitale tools waarmee je snel nieuwe diensten kan ontwikkelen – denk hierbij aan Apple SDK en Kickstarter.
  2. Digitale platforms zoals Facebook, Google, Apple en Amazon.
  3. Een groeiende groep van digitale consumenten.

Hierin liggen vele kansen, maar ook een aantal beperkingen. Zeker vanwege de omvang en de kracht van de sociale netwerken en platforms, kunnen er beperkingen optreden. Iedereen wil namelijk een stukje van de taart.

Het gaat er niet zozeer om wie wat gebruikt. Het draait puur om de relatie met jouw consument. Het gaat niet om het resultaat, maar om de productervaring. Anticipeer op wat jouw consument wil gaan doen.

Stel je voor dat je jouw doelgroep zover krijgt dat ze een magic mirror in hun badkamer gaan plaatsen. Met zo’n spiegel zou je je doelgroep op een leuk avondje uit kunnen voorbereiden, reserveringen kunnen plaatsen, etcetera. Er is geen consmeticamerk dat niet in die spiegel van dat ene tienermeisje zou willen zitten. Wie in staat is om dit op een vrij laagdrempelige manier aan de consument te bieden en daarbij de juiste productervaring kan leveren, zal het van de concurrenten winnen. De vraag is alleen, wat wil de consument nu?

Digital disruption gaat niet om een nieuwe managementtechniek of een businesstitel die iemand draagt. Het gaat om een digital-enabled consumentenfocus.

Energy, skills & policy

Volgens James moet je niet tegen digital disruption ingaan. Probeer hier juist in mee te gaan en op hetzelfde niveau te concurreren. Natuurlijk willen die reuzen dat je hun diensten gebruikt. Probeer juist voor een alternatief te zorgen. Geef de consument de keuze beide diensten te gebruiken. Je hebt de energy, skills & policy nodig om hierin mee te kunnen gaan.

Uit onderzoek blijkt dat bedrijven erkennen dat er genoeg mogelijkheden liggen op digitaal gebied (89 procent). Ongeveer 65 procent krijgt hier ook energie van en wil het aanpakken. De skills liggen weer een stuk lager (38 procent), maar het grootste heikele punt is eigenlijk nog altijd de policy (24 procent), al denkt het management er vaak anders over (49 procent).

De boodschap die James met zijn keynote wil overbrengen is dat iedereen in deze ontwikkeling mee kan gaan:

Release the disrupter within yourselves and within your organisation – James McQuivey, Forrester Research

Johan is een media designer met een sterke achtergrond in branding, digitale marketing en innovatie. In 2014 heeft hij appril festival in Rotterdam op de kaart gezet en was hij als marketing en community manager betrokken bij startup accelerator Rotterdam Internet Valley. Sinds 2015 zet hij zich in voor de Erasmus University Rotterdam op het gebied van onderwijsvernieuwing en innovatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!