Is SEM Nederland klaar voor SEMPO en verdere professionalisering?

15 februari 2007, 08:27

SEMPO probeert zich te profileren op de Europese en Nederlandse markt als branche organisatie voor SEM professionals. Om deze boodschap over te brengen, hebben zij afgelopen dagen ook het SES in Londen aangegrepen om hier de aandacht op te vestigen. Gezien de behoefte aan marktdata en professionalisering die ook in posts op Marketingfacts worden geuit, lijkt de Nederlandse SEM wereld hier klaar voor. Is dit daadwerkelijk zo?

Mijn collega Sandra Metz is in Londen op de SES aanwezig en zond mij een kort verslag over een bijeenkomst met SEMPO. Voordat de sessies van de tweede SES dag begonnen, had SEMPO een extra vroege meeting ingelast om de resultaten van hun eerste Europese SEM survey te bespreken. Sandra was uiteraard enorm nieuwsgierig naar de in-depth analyse, maar de meeting bleek weinig nieuws te melden maar vooral bijbedoelingen te hebben, namelijk netwerken.

Van SEMPO is al langer bekend dat zij na de Verenigde Staten, India, Japan en vele andere landen ook de Europese SEM professionals wil bereiken. Zij wil per land marktdata verzamelen (zie ook een eerdere post op Marketingfacts) en hiervoor heeft SEMPO minimaal vijf leden nodig die vanuit een werkgroep onderzoek doen. Daarnaast lanceerde zij eind 2006 een cursus aanbod (inclusief certificaten) op het gebied van SEM. Zo wil zij ontwikkelingen stimuleren en onderlinge banden, zowel nationaal als internationaal, versterken.

Opvallend bij de bijeenkomst in Londen was de opkomst van de Nederlanders, die met minstens vier bureaus aanwezig waren op een totaal van zo’n 30 mensen. Dan lijkt de naamsbekendheid van SEMPO binnen Nederland voldoende óf de behoefte aan een samenwerkingsverband is in Nederland erg groot. Wellicht is het tijd om hier wat mee te doen en deze interesse om te zetten tot initiatief.

Het is natuurlijk uitermate interessant om SEM marktdata voor Nederland goed in kaart te brengen. Het is ook uitermate interessant om professionele cursussen of certificaten te creëren buiten die van aanbieders als Google om. Begin 2006 is er al eens onder voorzitterschap van Marco Derksen een meeting geweest over verdere professionalisering van SEO. Misschien wordt het tijd voor een tweede meeting? En dan op het bredere gebied van SEM? Dan kunnen we ons ondermeer afvragen of de Nederlandse SEM aansluiting moet zoeken bij SEMPO voor de professionalisering en de marktdata. Bijvoorbeeld via het IAB? Ik ben erg benieuwd wat lezers van Marketingfacts hiervan vinden.

Remco Westerik
Senior Internet Marketeer bij Univ?-VGZ-IZA-Trias

Remco Westerik is Internet Marketeer bij Univé Verzekeringen en als freelancer actief via zijn bureau Route101 (gericht op internet marketing voor non-profit organisaties, search marketing en search opleidingen). Hiervoor was Remco Manager R&D;en SEO bij Onetomarket. Daar was hij verantwoordelijk voor de senior marketing consultancy en het opzetten van de Search Consultancy diensten.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Karel Kolb

    Hoewel ik professionalisering as such natuurlijk toejuich vraag ik me ook bij dit stukje af: welk voordeel biedt zo’n club voor de klanten/prospects? Deze vraag is overigens niet retorisch bedoeld. Valt me gewoon op dat er eerst gekeken wordt hoe de club in te richten/aan te sluiten, en dat bureaus data kunnen uitwisselen en daarvan leren. Kortom, wat is in je eigen woorden het doel van deze club (in één zin)?


    15 februari 2007 om 09:02
    remwest

    @Karel. Goed punt. Het doel is volgens mij om als branche ten eerste de kwaliteit van SEM diensten in Nederland te waarborgen. En bijvoorbeeld te discussiëren over wat die kwaliteit dan is en waaraan die kan worden afgemeten. Uit die meeting waaraan ik refereer, kwam dit ook als één van de vervolg vragen naar boven. Daarnaast zou een volgend doel kunnen zijn het in kaart brengen van de Nederlandse marktdata, search volumes, search per branche, etc.


    15 februari 2007 om 09:12
    traffic4u

    @Remco & Karel: Nog even een geduld. Binnenkort meer……. (hou MF in de gaten)


    15 februari 2007 om 09:19
    jdevalk

    Zeg dan niets… Nu zit ik hier in spanning 🙂


    15 februari 2007 om 09:21
    remwest

    @Gert-Jan: Dan ben ik erg benieuwd! Als er een mooi initiatief in de pijplijn zit voor de SEM prof’s in Nederland, dan ben ik uiteraard graag op de hoogte!


    15 februari 2007 om 09:26
    Karel Kolb

    Gert-Jan, ik zal over een paar dagen deze site nog eens checken. 🙂 Tot die tijd stel ik samen met onze klanten doelen vast. Als ik die haal zijn klant en bureau tevreden, als ik die niet haal gaan we opnieuw om tafel. Werkt uitstekend.


    15 februari 2007 om 09:43
    Gerben

    Hm…..

    Can’t wait for you’re posting Gert Jan….

    Maak anders vast ff een screen dump van je uitwerking? 😉


    15 februari 2007 om 09:51
    Peter van der Graaf

    SEM certificering zal altijd achter de feiten aanlopen of helemaal niets inhouden. Dus de introductie daarvan gaat het nooit halen. Maar meer samenwerking binnen de zoekmachinemarketing wereld is zeker een goed initiatief.

    We moeten alleen voorkomen dat er een tweedeling ontstaat tussen aanhangers van IAB, SEMPO, MF, etc. Ik sluit me meteen aan bij een laagdrempelig initiatief dat alle Nederlandse zoekmachinemarketeers kan verenigen, maar hoe groot is het draagvlak daarvoor?

    Een dergelijke club moet als hoofdtaken kennisdeling, samenwerkingsverbanden scheppen en het verduidelijken van de markt voor prospects hebben.


    15 februari 2007 om 10:01
    remwest

    @Peter; die hoofdtaken klinken goed en er moet zeker geen tweedeling ontstaan, misschien kan IAB aansluiting zoeken bij SEMPO om dit te voorkomen.


    15 februari 2007 om 10:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!