Is er naast Marktplaats ruimte voor meerdere aanbieders?

3 april 2012, 06:00

De kansen van specialistische verticals t.o.v. de overall marktleider

Marktplaats, welke Nederlander kent de site niet? De online handelssite heeft een ijzersterke positie in het Nederlandse online medialandschap. Het is zo gek niet te bedenken of het wordt aangeboden of gezocht op Marktplaats. De slogan wordt al gebruikt door een andere partij, maar “Eerst Marktplaats.nl” zou de situatie van Marktplaats op dit moment perfect omschrijven.

Qua breedte is Marktplaats het grootste (en beste) handelsplatform van Nederland. Natuurlijk zijn er ook soortgelijke websites als Speurders en Tweedehands.nl, maar deze zijn beide niet opgewassen tegen het formaat van Marktplaats. Maar betekent dit ook dat er geen ruimte is voor andere partijen naast Marktplaats?

Deze gastblog is geschreven door Bart Snijder van Fietskeus.nl.

De sterke punten van Marktplaats zijn de breedte en de lage drempel om op Marktplaats te (ver)kopen. Deze sterke punten kennen echter ook hun keerzijde, waardoor Marktplaats zichzelf in een aantal markten op achterstand plaatst en ruimte biedt aan de concurrentie. Met een aantal voorbeelden wil ik laten zien hoe dit zich uit in de praktijk.

Specialisme

Er zijn een aantal markten waar specialisme belangrijk is, voor auto-occasions geldt dit bijvoorbeeld ook. Op Marktplaats staan veel auto’s te koop, heel veel zelfs. Maar door de aanwezigheid van occasionwebsites als Autoscout24 en Autotrack is Marktplaats hier geen marktleider.

Dankzij de lage drempel komt Marktplaats aardig mee qua aantallen, maar moet het uiteindelijk toch afleggen tegen de gespecialiseerde concurrenten waar het gebruik van de website puur gericht is op auto’s. Een mogelijke reden voor dit verschil is de aard van het verhandelde product. Bij een tweedehands auto komen er toch meer factoren kijken dan bij een goedkope statafel of een gebruikte Nintendo DS. De specialisten weten dit en hebben hun platform om het (ver)kopen van auto’s heen gebouwd. Zo kan er op alle denkbare opties en specificaties worden gefilterd en wordt de doelgroep op de optimale wijze aangesproken.

Dit voorbeeld laat zien dat specialisme een factor is waar Marktplaats ruimte biedt voor andere partijen. Het is echter te zwart/wit om te stellen dat dit de enige reden is. Samen met een collega ben ik Fietskeus gestart (tweedehands fietsen kopen of verkopen). Deze werkt op dezelfde manier als de genoemde occasion websites, maar krijgt geen voet aan de grond naast het grote Marktplaats. Er spelen dus meerdere factoren.

Laagdrempelig

Ook een nieuwe baan is te vinden op Marktplaats. Wederom geldt dat er veel vacatures te vinden zijn, maar op Nationale Vacaturebank is het aanbod groter.

Het argument met betrekking tot specialisme speelt ook hier een rol, maar de invloed is hier in minder groot dan bij de genoemde occasion-sites. Zowel Marktplaats als de Nationale Vacaturebank bieden de mogelijkheid tot uitgebreid zoeken in het aanbod met alle denkbare filters. Daarnaast kent ook Marktplaats de mogelijkheid tot het plaatsen van een CV voor de werkzoekenden.

De al eerder genoemde laagdrempeligheid zou een verklaring kunnen zijn voor de achterstand van Marktplaats in deze markt. Het vinden van personeel en het zoeken van een nieuwe baan is toch een belangrijke stap waar ook privacy een rol speelt. Wellicht is het in deze markt juist van groot belang om een extra drempel op te werpen. Hierdoor kan een vacatureplatform meer vertrouwen uitstralen. Juist datgene wat dedicated websites als de Nationale Vacaturebank wel bieden en Marktplaats niet (of in mindere mate).

Naamsbekendheid

Een markt waar de naamsbekendheid in mijn ogen een grote rol speelt is de markt voor klussen. De markt voor klussen (en klussers) is een vrij nieuwe markt, waar Marktplaats medio 2011 haar eerste stappen heeft gezet. Oudgediende in deze markt is Werkspot.nl – welke al in 2005 aanwezig was op de klussenmarkt.

Als we kijken naar het aantal geplaatste klussen op beide websites (in totaal), dan springt Werkspot.nl hier met kop en schouders bovenuit met ruim 465.000 geplaatste klussen t.o.v. de 106.840 klussen op Marktplaats.

Het huidige aantal klussen op beide websites is echter wat lastiger te vergelijken. Marktplaats is hier heel open in (bijna 9.000 klussen online), op Werkspot wordt echter alleen het totale aantal klussen sinds de start in 2005 gecommuniceerd. Hoeveel klussen er op dit moment worden aangeboden is daarom eigenlijk niet te achterhalen. Wanneer we het totale aantal echter goed bekijken kan de aanname worden gemaakt dat Marktplaats met haar 106.840 advertenties in een klein jaar aan een inhaalslag lijkt te zijn begonnen.

Qua specialisme ontlopen de beide websites elkaar niet of nauwelijks, beide platformen bieden grofweg dezelfde mogelijkheden aan voor haar gebruikers. Hier wordt door geen van beide partijen een echt concurrentievoordeel behaald. Ditzelfde geldt voor de al eerder genoemde laagdrempeligheid van Marktplaats, welke ook terug te vinden is bij Werkspot. Het heeft er (in mijn ogen) alle schijn van dat Marktplaats de recente snelle groei met name uit de naamsbekendheid bij het grote publiek haalt. Werkspot had in 2005 dan wel een gouden idee in handen, maar het zou maar zo kunnen dat Marktplaats nu met het grote succes aan de haal gaat.

Conclusie

Ja, er is nog ruimte voor meerdere aanbieders naast Marktplaats. Deze aanbieders moeten echter voldoende gespecialiseerd te werk gaan en/of de drempel op de juiste hoogte neer weten te leggen. Wordt aan deze voorwaarden voldaan, dan is naamsbekendheid van groot belang om in eerste instantie te kunnen overleven en in een later stadium eventueel marktleider te worden in de betreffende markt.

Ter discussie

Zou Marktplaats nog groter kunnen worden wanneer ze het “Coolblue”-principe zou toepassen? Daarmee bedoel ik het opzetten van gespecialiseerde websites – gericht op de niches – maar met een duidelijke band met het overkoepelende geheel genaamd Marktplaats. In mijn ogen behouden ze daarmee de hoge naamsbekendheid, maar is het toch mogelijk om een juiste drempel op te werpen en de specialisatie naar een hoger niveau te tillen.

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

28 Reacties

    Wiep

    Jammer he, dat ‘first link counts’-principe?


    3 april 2012 om 07:21
    jos

    Soms lijkt Marketingfacts steeds meer op een spamsite. Het artikel is meer een simpele marktobservatie, puur om even een linkje met leuke anchor tekst (tweedehands fietsen) te plaatsen.

    Misschien zouden linkjes naar eigen sites in artikelen ook maar een no-follow mee moeten krijgen.


    3 april 2012 om 07:34
    Jan-Willem B

    Lijkt mij een betere optie om gewoon kritisch te kijken naar de inzending, daarnaast alle irrelevante links er uit halen. Hier word niemand blij van.


    3 april 2012 om 07:45
    Rob

    Ik vind het best een nuttig artikel. En heb me helemaal niet gestoord aan die paar links naar de eigen site Fietskeus. Het zou dom zijn als de schrijver deze kans niet gebruikt.


    3 april 2012 om 08:09
    Evert

    Natuurlijk is er een plek naast marktplaats. Aangezien een gratis advertentie op marktplaats al bijna niet meer bestaat is er ruimte voor de echte ‘gratis’ tweedehands sites. Wanneer iemand nu een fiets op marktplaats zet komt deze over een uur op pagina 4 tegen tenzij er betaald wordt voor een topadvertentie oid. Sites als speurders en tweedehands.nl kunnen hiervan profiteren en groeien in de komende jaren. Marktplaats zal een veel commercielere site, gericht op handelaren en bedrijven worden en daarom kan de c2c markt opzoek naar een ander platform.


    3 april 2012 om 08:25
    maurits van Eeghen

    @Rob: Zou je een artikel wat antwoord geeft op de vraag of er wel plaats is voor schapen als er al koeien staan in een weiland ook nuttig vinden?


    3 april 2012 om 08:36
    Tony

    @Maurits en Jos

    Als jij je ergert aan de artikelen, dan schrijf je zelf toch iets waar jij wel waarde aan hecht. Niet elk artikel kan aan iedereen zijn eisen voldoen.

    Zou overigens ook saai zijn..


    3 april 2012 om 08:53
    maurits van Eeghen

    @Tony: dank je wel voor je reactie, maar volgens mij reageer je op iets wat wij hebben geschreven. Ik kan niet spreken voor Jos, maar je mag ervan uit gaan dat ik veel waarde hecht aan wat ik heb opgeschreven.

    En weet je wat pas saai zou zijn? 😉


    3 april 2012 om 09:04
    BSnijder

    @Maurits: Over je eerste reactie, het artikel is geschreven om de kansen (verschillen) in deze markt aan te geven. Is dit een open deur? Misschien, maar gezien de macht en aanhoudende groei van Marktplaats wordt dit potentieel nog door weinigen gezien en/of benut.


    3 april 2012 om 09:19
    maurits van Eeghen

    @Bart: een zoekopdracht op google op het woord ’tweedehands’ heeft 47,8 mio resultaten, “Tweedehands Auto” 2,8 mio. Niches zoals “Tweedehands Fiets en zelf “Tweedehands laptop” zie je nog dat respectievelijk 135.000 87.700 webpagina’s hier iets over te schrijven hebben. Ik vind dat niet weinig.

    Hoe kom je bij je stelling dat het potentieel maar door weinigen wordt gezien?


    3 april 2012 om 09:34
    Tony

    @Maurits Ha, inderdaad..

    My bad..


    3 april 2012 om 09:40
    BSnijder

    @Maurits: Klopt, hier wordt veel over geschreven. Ik vind het echter wat kort door de bocht om het aantal zoekresultaten gelijk te stellen aan het het aantal partijen wat actief is in een bepaalde niche (als ik je tenminste goed begrijp?).

    Wanneer ik naar het voorbeeld van de fietsen kijk, is er naast de allrounders als Marktplaats, tweedehands en speurders geen enkele partij welke zich goed (en actief) op deze niche richt. Iets wat in het andere voorbeeld (occasions) juist wel goed gebeurt.


    3 april 2012 om 10:03
    maurits van Eeghen

    @Bart: De methode om aantallen zoekresultaten te bekijken om een indruk te krijgen van de concurrentie in een sector mag je natuurlijk kort door de bocht vinden. Mij biedt het interessante inzichten over de concurrentie binnen een niche. Zo zie ik bijvoorbeeld dat binnen je eigen vakgebied er wel degelijk een directe concurrent bestaat voor je initiatief: allefietsen.nl

    Wat ik op mijn beurt dan weer mag vinden is dat de methode die jij hanteert om het marktleiderschap vast te stellen in een bepaalde niche kort door de bocht is. Ik zou het marktleiderschap van een winkel niet willen beoordelen op basis van wat ze op het schap hebben liggen, maar goed, dat is dan weer mijn mening.

    In beide gevallen is het nog geen antwoord op de vraag: hoe je bij de stelling komt dat het potentieel maar door weinigen wordt gezien? Is dat gut feeling gecombineerd met Fingerspitzen gefuhl of heb je een onderzoek daarnaar gedaan?


    3 april 2012 om 10:32
    BSnijder

    @Maurits: de genoemde concurrent in ons vakgebied is weliswaar gericht op een niche, maar doet niet haar best om die doelgerichtheid te gebruiken in het belang van de doelgroep. Waar bij de al genoemde occasion-websites alles draait om het verkopen van auto’s, is dat in dit geval veel minder aanwezig (de specialisatie blijft heel oppervlakkig en wordt nauwelijks doorgevoerd in bijvoorbeeld de zoekfunctie).

    Wat betreft je 2e punt, natuurlijk heb je er gelijk in dat alleen kwantiteit niet leidend mag zijn. In deze vergelijking biedt het echter wel een houvast, waar dat anders in veel mindere mate mogelijk zou zijn.

    Mijn reactie dat deze mogelijkheden door veel mensen niet worden gezien en/of benut, is voor een deel gevoel. Het feit dat er maar een handjevol succesvolle specialisten zijn ondersteunt dit echter wel.


    3 april 2012 om 13:20
    Bliksem

    Even naar de site van fietskeus gegaan. Heb net een fietsje nodig voor mijn dochter. Site is echter niet goed opgezet. Kan geen meisjes kinderfiets of wielmaat opgeven.

    Zo ga je het nooit winnen! Uiteindelijk gezocht op alle kinderfietsen in Nederland en ik krijg 17 hits.


    3 april 2012 om 13:46
    maurits van Eeghen

    @Bart: Ik heb niet echt een oordeel over de kwaliteit van de bewuste site, maar constateer alleen dat hij er is. De Bovag heeft ook een occasion site voor allerlei voertuigen, waaronder voor fietsen en als ik zou zoeken dan zal ik er vast nog wel meer vinden.

    Het feit dat er maar een handjevol succesvolle specialisten zijn, kan hele andere dingen betekenen dan de betekenis die jij eraan geeft. Het kan bijvoorbeeld duiden op een gebrek aan mogelijke inkomsten binnen een markt.

    Het lijkt mij veel waarschijnlijker dat het in veel niches nou eenmaal niet- of minder lucratief is om je te specialiseren. Neem bijvoorbeeld jouw niche: er worden ruim 25% minder tweedehands fietsen verkocht per jaar dan tweedehands auto’s. En dat de totale omzet en de absolute marge veel lager is behoeft al helemaal geen betoog.

    Zou dit niet een veel aannemelijker reden zijn voor het reeds bestaan van (goede) specialisten in de ene niche en ontbreken daarvan in een andere? Gewoon Darwin?


    3 april 2012 om 14:51
    BSnijder

    @Maurice: Ik begrijp dat je de site als voorbeeld noemde. Mijn antwoord daarop was dat echter ook. Natuurlijk zijn er veel initiatieven geweest, maar veel daarvan zijn (in mijn ogen) onvoldoende gespecialiseerd en daardoor in beginsel al niet opgewassen tegen de grotere partijen.

    Ik denk dat jouw verklaring heel aannemelijk is, zeker voor professionele partijen zal dit een reden zijn om niet toe te treden tot een bepaalde markt.

    Maar het feit dat er wel degelijk initiatieven worden opgezet laat denk ik wel zien dat er een behoefte is in de markt aan dergelijke specialisten?


    4 april 2012 om 06:51
    MercadoSite.com

    Er is geen plaats voor andere marktplaatsen op het internet.

    Niet om dat de ruimte er niet is maar omdat de media geen aandacht aan andere marktplaatsen geeft.

    Betaald adverteren is zo duur dat het geld weggooien is.

    Zelf proberen we het al meer dan 6 jaar met een unieke toevoeging maar er is niet doorheen te komen zonder een budget van vele miljoenen.


    5 april 2012 om 21:41
    Frits

    Je website mislukt al bij het feit dat je je richt op het concurreren van marktplaats. Laat marktplaats of welke website dan ook links liggen en kijk naar je doelgroep. Zoek deze op en zie wat deze te zeggen hebben. Ik weet dat een echte wielrenner zijn fiets verhandeld via het forum op fiets.nl. niet op marktplaats dus. Waarom niet? Omdat je op fiets.nl meer zekerheid hebt dat je een liefhebber treft die goed voor de fiets heeft gezorgd. Hoe dat met andere fietssoorten gaat weet ik niet. Maar wat misschien een idee is om op dat forum eens te kijken of mensen eigenlijk wel zitten te wachten op een vraag en aanbod site. De grap is namelijk dat het hier om een forum gaat waarop gehandeld wordt. Waarin verschilt een forum zich t.o.v. een vraag en aanbodsite? De mogelijkheid dat iedereen commentaar kan geven op de aangeboden spullen? De vraagprijs daardoor waarschijnlijk realistischer is. Maar vooral omdat er gecommuniceerd wordt door mensen. Amateurs kunnen gerelateerd aan het product een vraag stellen en proffesionals geven objectief antwoord waardoor er vrijwel nooit een kat in de zak gekocht wordt.


    11 april 2012 om 21:27
    BSnijder

    @Frits: Naar de doelgroep kijken is zeker van groot belang, dit komt voor een groot deel overeen met de marktgerichtheid uit het artikel.

    Ik ben het echter niet helemaal met je eens over de fora als handelsplaats. Natuurlijk tref je hier de echte liefhebbers, maar de opzet van een forum is niet de meest efficiënte wijze voor het verhandelen van zaken. Bij een relatief klein bezoekersaantal is dit geen probleem, maar wat als er dagelijks honderden verkooptopics worden aangemaakt?

    Marktplaats is hier weer het andere uiterste, wel gericht op grote aantallen maar totaal niet gericht op de doelgroep. Een ‘gulden middenweg’ kan hier in theorie het beste van twee werelden aanbieden. Of dat in de praktijk ook zo werkt is de vraag, dat ligt misschien ook aan de grootte van de doelgroep.


    13 april 2012 om 11:58
    K-tje

    Massaal overstappen naar 2dehands of speurders!!


    14 november 2012 om 07:51
    Hennie van Hoorn

    Misschien reageer ik laat maar kom dit bericht net tegen… In deze krappe tijden denk ik dat je met de juiste personen een laagdrempelige tegenhanger van Marktplaats kan maken. Wie wilt er meedenken c.q meewerken? Vele grote sites zijn met iets kleins begonnen….


    13 januari 2013 om 10:29
    Cok

    Ontwikkeling van een site is jaren werk.

    En kost kapitalen.

    Een eenvoudige site kun je kopen voor een paar tientjes maar zal nooit gaan lopen.

    Wij spreken uit ervaring mercadosite.com heeft ons 6 jaar ontwikkeling gekost.


    13 januari 2013 om 11:14
    Joren Lammertink

    Zo heb je ook nog (beta.) Fray.it , de marktplaats voor het vragen en aanbieden van diensten.


    11 juni 2013 om 14:27
    peter Lofström (lofstream.com)

    Goed stuk van Bart. Specialisme is wel een van de manieren om te concurreren in de vraag en aanbod markt. Vanuit B2C marketing optiek kun je natuurlijk aan de 5 of 7 P’s draaien. Wanneer je een bestaande markt betreedt dan moet de combinatie van de P’s zoals Products & Price al veel beter en onderscheidend zijn om niet meer van hetzelfde te worden. Het onderscheidend vermogen is dus key. Voorbeeld van een Markt entry is natuurlijk Zalando die zich de markt met vele miljoenen inschreeuwd en voor op de P van Promotion zit te sturen. De schoenen zijn toch helemaal niet goedkoper? Maakt Zalando trouwens winst? Volgens mij nog niet. Een ander meer recent voorbeeld is de Nederlandse Energie Maatschappij NLEx die met de P van product en P van Pricing de markt betreedt van Internet, Telefoon en Televisie. Hun All-in-One pakket aanbod is vergeleken met dat van Ziggo bijna 30% goedkoper en nog eens breedbandiger kwa internet(de P van Product dus). En zij maken gebruik van hun opgebouwde naamsbekendheid als energie leverancier. Dus aan de P van promotion hoeven ze minder uit te geven. Ze doen dus aan productontwikkeling. Een groeistrategie.

    Terug naar de vraag en aanbod markt. Ik was jaren terug op een bijeenkomst van mijnwinkel.nl, van een van de oprichters van Startpagina.nl, Durk Jan de Bruin. Hij heeft deze voor miljoenen aan VNU geloof ik verkochjt waarna het minder relevant werd. Dom van VNU natuurlijk maar die hadden duidelijk geen visie…Dat terzijde. Durk Jan gaf in de mijnwinkel.nl sessie aan dat om een webshop te beginnen jezelf eerst zou moeten richten op niches. Je moet in een bepaalde niche King of the Hill zijn zoals hij dat aangaf. Dit betekent dat moet beginnen met een winkelsite met een diep en smal assortiment en dat je daarin de expert moet zijn, althans zo moeten bezoekers je gaan zien. Hij gaf het voorbeeld van stofzuigerzakken.nl Een fysieke winkel van een familielid in stofzuigers werd nu online gezet met alleen stofzuigerzakken erop. Alle soorten en maten. Ik weet niet of het wat is geworden. Hoe dan ook. Terug naar je fietskeuze vraag en aanbodsite.

    Tegenwoordig is het van belang om naast producten ook een blog te hebben op je website en niet alleen een rss feed. Verkeer kun j trekken door blogging en door linking uiteraard. Waarom worden er geen fietsassecoires aangeboden zoals gps, pompjes, fietstassen, zadels, onderdelen, etc etc. of is dat weer te breed? Het verkrijgen van bekendheid ook door video’s op youtube een FB site en Twitter acccount. Zet ook geregerld advertentie met een link op marktplaats. Ja, je moet van andere drukbezochte sites gebruik maken, ook van een concurrent, om verkeer weg te trekken. Adwords uiteraard. Ja en geduld hebben. 1 of 2 jaar en kijken of bezoekersaantallen toenemen door wat te experimenteren. Guerilla marketing als je weinig budget hebt door met een fiets op een druk kruispunt in een stad te staan met duidelijk reclame erop: deze fiets is gekocht op Fietskeus.nl ! Bijvoorbeeld. Fietsen lenen zich uitstekend voor dit soort reclame uitingen. En als je een auto hebt natuurlijk ook bestickeren met fiestkeus.nl! Ik heb wel eens gedacht om rondjes te rijden in de drukkere straten met een opvallende auto met internet adres erop. Er zijn veel opvallende promoties te bedenken.


    22 februari 2017 om 10:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!