Irritante 468er

3 september 2004, 04:13

Rich-media advertentie United

Wie tegenwoordig nog met een gewone 468er denkt de internetgebruiker te bereiken, moet nodig eens een dagje gaan surfen. De rich-media uitingen worden steeds gekker. Vanmorgen zit ik rustig ‘mijn’ Volkskrant te lezen, hangen er plots twee poppetjes voor ‘mijn’ tekst!? Wat blijkt, in de standaard 468er van United zit een duister figuur die de marionetten bespeelt. Leuk bedacht, maar gaan we hier de internetgebruiker niet enorm mee irriteren?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    jos

    486ers kom ik niet vaak tegen, 468ers wel regelmatig. Dergelijke Rich media uitingen stralen in mijn optiek ‘ik heb geld nodig’ uit als website zijnde. De 468 banner blijft op marktplaats een effectief middel om de internetter te bereiken.


    3 september 2004 om 04:46
    media

    Je hebt helemaal gelijk Jos, in de tekst inmiddels aangepast. Dank voor je alertheid!

    Vwb het bereik met standaard 468er, heb je daarvoor cijfers? De click-through rate van de 468er valt steeds verder terug (< 0,25%) en ook voor wat betreft branding effects is mijn ervaring dat deze bij de 468er significant lager ligt dan voor afwijkende formaten en rich media uitingen. Het dilemma van de online marketeer: hoe verstoor je zo min mogelijk de internetgebruiker met een zo hoog mogelijk effect.


    3 september 2004 om 05:00
    Frank

    Marco,

    Wij lanceren dit weekend een campagne voor een overheidsvacaturebank waarin we ook met een (kleine) expendable werken. Echter deze heeft als extraatje voor de bezoeker en de exploitant dat IN de banner actie mogelijk is te weten het direct, live zoeken in vacaturebank en de resultaten laten mailen. Lage irritatiegraad, hoge mate van betrokkenheid. En dus de durf hebben om te gaan voor minder CTR, omdat een belangrijke doelstelling al bij de exploitant wordt behaald. Dit is volgens mij een veel interessantere manier van communicatie dan de bezoeker te storen met zijn werkelijke site bezoek. Uitzonderingen daargelaten, maar je voorbeeld van de VK is dat zeer zeker niet 😉


    3 september 2004 om 05:15
    media

    Frank, heb je wellicht een link naar de campagne? Ben altijd geinteresseerd in goede voorbeelden van online ads.

    Jos, dank voor de link naar het Dynamic Logic document!


    3 september 2004 om 07:13
    RichardOsinga

    Relevantie is absoluut key om irritatie te voorkomen. Waar het gaat om relevante ads tonen, is adsense in mijn ogen nog steeds ongeevenaard. Wat voor formaten en animaties je ook verzint, alleen als je die mate van relevantie bereikt weet je hoge ctrs en lage irritatiegraden te combineren.


    3 september 2004 om 08:40
    Kasper Katje

    Smaken verschillen hoor Richard, ik kan die Adsense rommel en de goedkope rip-offs niet meer zien of luchten. Zou het 1 blokje zijn dan zou het misschien nog meevallen maar het zijn gelijk 4 a 5 resultaten onder elkaar die in mijn ogen toch behoorlijk de aandacht trekken (van de daadwerkelijke en nuttige content). Dat ik zoek naar bepaalde informatie wil nog niet zeggen dat ik van plan ben iets te kopen en hoef dus geen leveranciers voorgeschoteld te krijgen.


    23 oktober 2004 om 16:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!