Irene de Bel (Opzij): “Feminisme is een subtielere strijd geworden”

29 september 2014, 13:30

Irene de Bel (36) is de kersverse hoofdredacteur van het feministische maandblad Opzij. “Ik ga het anders aanpakken”, zei ze daarover in NRC. “Ik ben van een hele andere generatie, ik ben een bakfietsmoeder van 36.” De Bel was eerder hoofdredacteur van het populair-wetenschappelijk tijdschrift New Scientist, dat wordt uitgeven door Veen Media. De uitgever kocht Opzij afgelopen januari van De Weekbladpers. Ook werkte ze voor de internetredactie van Het Parool. De journaliste studeerde civiele techniek aan de Technische Universiteit Delft, maar stapte als creatieveling over naar de journalistiek.

Irene van Bel ging dus van een wetenschapstijdschrift naar een vrouwenblad. “Ik weet wat het is om te werken in een mannenwereld. Het is niet altijd makkelijk om je staande te houden.” Met twee kleinen kinderen is het volgens De Bel in de ochtend een chaos. “Ik vergeet mijn telefoon heel vaak, niet zo handig voor een hoofdredacteur.”

Opzij moet een degelijk blad worden voor feminismten. “Het gaat nu nog teveel over feminisme, vrouwen van nu weten dat ze gewoon mogen blijven werken als ze kinderen hebben.” En het “vechterige” mag van het blad af, vindt De Bel. “Het is een subtielere strijd geworden. Feminisme heeft niet zo’n goed imago, maar die vrouw op de barricade heeft een hoop voor elkaar gekregen.”

Het Opzij van nu moet ook een nieuwe doelgroep aanboren. “Het mag wat luxueuzer.”

“Ik wil verschillende activiteiten ontwikkelen”, zegt De Bel. “De lezersgroep is divers, iedereen heeft haar eigen voorkeuren.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!