Investeer juist nu!

16 juni 2003, 19:03

Het gaat er in economisch opzicht beroerd aan toe bij onze oosterburen. En voor 2003 voorzien de macro-economen geen enkele verbetering. Het lijkt gewaagd, maar juist nu is het zaak om anticyclisch te investeren in marketing en communicatie. Dat bewijzen concerns als BMW, Henkel en Unilever.

Martin Sorrell, de baas van communicatieconcern WPP, roept het al maanden van de daken: investeer juist nu in marketing en communicatie, want dan tref je concurrenten, die hun inspanningen op een laag pitje hebben gezet, recht in het hart. Sir Martin is in deze natuurlijk niet geheel objectief, maar sommige bedrijven lijken goed naar hem geluisterd te hebben.

Neem BMW. De Beierse autofabrikant ziet marketing als langetermijninspanning en blijft er daarom consequent in investeren, ook nu de consument de hand op de knip houdt. In 2002 gaf het bedrijf 20% meer uit aan communicatie dan in het jaar daarvoor. En met succes. Terwijl de automarkt wereldwijd terugliep, scoorde BMW in 2002 een afzetstijging van 5%. En dus wordt dit jaar weer vrolijk ge?nvesteerd in campagnes gericht op de Z4, de nieuwe 5-serie en de X3.

Ook Henkel roert zich. Deze fabrikant wil zijn omzet dit jaar met 4% verhogen, en heeft daartoe het marketing- en communicatiebudget met ?meer dan 4%? verhoogd. Met name de merken Persil, Fa, Schwarzkopf en Diadermine zullen zeer stevig ondersteund worden.

Ook Unilever zet op de Duitse markt stevig in op een aantal succesmerken, zoals Axe. En met name gaat er budget richting de ijsmarkt, waar Unilever voor de komende jaren veel groei verwacht. De fabrikant spendeert dit jaar een additionele 15% in reclame om de merken Magnum, Cremissimo en Langnese onder de aandacht te brengen; aardig is dat aartsrivaal Nestl? precies hetzelfde doet met zijn ijsmerken Sch?ller, M?venpick en Manhattan.

Daarnaast zal Unilever, samen met verrassende partners, nieuwe ijsjes met veel tamtam in de markt zetten, zoals een Cremissimo-ijsje met Milka-achtige koevlekken en een ijsje met chocolade van Toblerone.

Bron:

Werben & verkaufenblabla

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!