Interview: Paulien Osse (Loonwijzer) stuurt online haar organisatie in 70 landen aan

5 november 2012, 14:00

Paulien Osse staat al jaren aan kop van de Wageindicator Foundation (in Nederland bekend van Loonwijzer.nl). Zij runt deze organisatie succesvol in 70 landen wereldwijd. In al deze landen werken teams voor de WageIndicator Foundation. Hoog tijd om iets meer over Paulien te weten te komen, haar te vragen naar belangrijke trends, haar manier van (online) aansturen van haar medewerkers en voor- en nadelen van het werken op deze manier.

Kun jij iets vertellen over jezelf?

Ik gedraag me als een journalist, vind nieuws leuk en de juiste informatie van belang. Kijk maar naar Loonwijzer, daarbij draait het allemaal om de juiste informatie. Niet voor een paar mensen, maar de juiste informatie voor alle mensen, arm, rijk, man of vrouw. Verder ben ik moeder, ik weet uit eigen ervaring dat de situatie voor werkende moeders complex is.

Hoe is Loonwijzer ontstaan?

In 2000 heb ik voor de FNV alle websites opgezet, toen deze eenmaal stonden kwam er een vraag binnen: “Wat is mijn loon?” De websites gaven geen antwoord op die vraag. De vraag lijkt simpel, maar het antwoord hierop is dat allesbehalve. Er bestond op dat moment enkel informatie over lonen in het hoogste segment, denk aan het loon van een CEO of een projectmanager bij KPMG. Daarom zijn wij met deze onderzoeken gestart en is Loonwijzer opgericht omdat deze informatie voor iedereen bekend zou moeten zijn.

Inmiddels zit de stichting in 70 landen, hoe stuur jij dit aan?

Voor mij is het idee niet zo griezelig dat er wereldwijd mensen voor ons werken die elk hun eigen taak hebben. In een aantal landen werken onze medewerkers in een kantoor, in sommige landen werken ze thuis. Het is daarnaast ook niet zo dat ik iedereen individueel aanstuur, er zit vaak een managementlaag tussen. Het team is overigens wel erg groot. Controleren op tijdstippen of deadlines is daarom niet altijd mogelijk. Ik manage volledig op output, dit is online heel goed te doen. Ik controleer per land de werkafspraken via e-mail, Google Docs en Google Chat. De regionale managers koppelen dit aan mij terug. Hierdoor spendeer ik dus heel veel tijd achter de computer, zelfs als ik voor de stichting op reis ben in Afrika. Ik besteed weinig tijd aan vergaderen in de klassieke zin van het woord, als ik vergader dan gaat dit online, bijvoorbeeld via Skype.

Welke ontwikkelingen hebben jouw werk vergemakkelijkt?

10 jaar geleden was er geen Skype, geen Gmail, geen Google Doc, geen telefoons met pushmail. Ik heb de tijd meegemaakt dat je met de fax artikelen stuurde en met floppy’s werkte. Alles is veel makkelijker geworden. Google is fantastisch voor een organisatie als de onze. Of het nu in Uganda is of in India, iedereen heeft een Gmail-account, we kunnen met elkaar chatten en documenten uitwisselen, alle informatie is heel goed bereikbaar. Ik vind dat beregoed. Daarnaast kostte communicatie in het verleden veel geld en tijd, er gebeurde veel meer telefonisch en per mail. Werken in een kantoor, met mooie ruimtes en vaste plekken en functies is prima. Echter, de realiteit is volledig anders, deze gaat veel sneller, door onze organisatiestructuur kunnen we veel gemakkelijker meegaan in veranderingen en werken we stukken efficiënter en flexibeler. We zijn een serieuze organisatie: de sport is om efficiënt, flexibel te combineren met goed en kloppend werk.

Op welke manier probeer jij iedereen zijn neus dezelfde kant op te houden?

Hier is een 'mal' voor, ik vind het alleen veel belangrijker dat iedereen zichzelf kan zijn binnen de organisatie. We hebben een team in Mozambique dat met de leukste en meest creatieve ideeën komt, juist door de mate van vrijheid die ze genieten. Als je daar geen oog voor hebt, ben je ook een beetje stom bezig, toch?

Zie jij nadelen aan de manier waarop jullie werken?

Niet direct, bij teams onderling zijn er veel cultuurverschillen maar dat is geen grote issue. Zaak is dan juist om te achterhalen wat de kern van het probleem is, dan gebeurt het geen tweede keer. Ik geloof niet meer zo in cultuurverschillen. We zijn allemaal mensen die houden van leuk en interessant werk doen. Wat ze geloven, hoe ze eruit zien of waar ze wonen, maakt dan helemaal niks uit, blijkt wel.

Wat is het grootste voordeel van de manier waarop je werkt?

Geen stress, ik hoef niet in het verkeer te zitten, je ziet elkaar online, 5 minuutjes later iets doen is prima. Geen stress is echt een groot voordeel. En als je een beetje affiniteit met IT hebt, maakt het ook niet uit dat je elkaar niet in het echt ziet, soms proosten we met een biertje voor de webcam en is dat even gezellig.

Sanne Vaissier
Social Media, blogger, contentspecialist bij Epic Venture

Sanne werkt bij Epic Venture in Amsterdam waar zij zich bezig houdt met Social Media Marketing en het verbeteren van content op de websites van haar klanten. Verder is Sanne dol op teckels.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!