Internetwinkels lappen wet aan hun laars

19 maart 2004, 18:03

Veel internetsites lappen de wet Koop op afstand aan hun laars. Dat concludeert de Consumentenbond op basis van onderzoek naar driehonderd websites, dat vrijdag naar buiten is gebracht.

Volgens de wet heeft de consument recht op een bedenktijd van zeven werkdagen, maar 37 procent van de websites vermeldt dat niet. Als er wel een termijn wordt genoemd, dan is er bij ruim de helft sprake van een te korte termijn. Sommige internetwinkels vermelden zelfs voorwaarden die tegen de wet indruisen. Een voorbeeld daarvan is dat de winkel bij ontbinding van de koop kosten in rekening brengt.

De bond noemde de uitkomst van het onderzoek vrijdag ,,bedroevend’’ en pleit voor een toezichthouder ,,om dit soort misleidende praktijken te voorkomen.’’ Het onderzoek past in de campagne ‘van recht hebben naar recht krijgen’, waarin de bond allerlei misstanden aan de kaak stelt. ,,Het moet ertoe leiden dat er ook in Nederland een speciale toezichthouder komt’‘, zei een woordvoerster. Een goed voorbeeld van hoe het zou kunnen, is volgens haar het Britse Office of Fair Trading, dat consumentenbelangen bewaakt en overtreders beboet.

De onderzochte internetwinkels zijn actief in allerhande consumentenproducten, zoals computers, kleding, speelgoed, parfumerie, boeken, cd’s en dvd’s. De bond wilde geen namen noemen. Volgens de wet mag een consument de verpakking openen en dan alsnog retourneren. De enige uitzondering vormen computerprogrammatuur, audio- en video-opnamen. Toch eisen veel internetwinkels dat de verpakkingen van al hun producten niet mogen worden geopend.

Bron: ANP

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!