Internetter geen nerd meer

14 januari 2004, 12:41

Van het beeld van de internetfreak die zijn dagen in afzondering voor de computer doorbrengt, is weinig over. De gemiddelde internetter kijkt weinig televisie en heeft een actief sociaal netwerk. Dit blijkt uit onderzoek van het eerste World Internet Project.

De gemiddelde internetgebruiker is juist actiever betrokken bij sociale activiteiten dan niet-gebruikers. In vergelijking met mensen die geen internet gebruiken kijken internetters gemiddeld vijf uur per week minder televisie.

Voor het onderzoek dat is georganiseerd door het UCLA Center for Communication Policy in Californi? zijn internetters en non-internetters ondervraagd in veertien verschillende landen: de Verenigde Staten, Groot-Brittanni?, Duitsland, Hongarije, Itali?, Spanje, Zweden, Japan, Macau, Zuid-Korea, Singapore, Taiwan, China en Chili (helaas, geen Nederland).

Het onderzoek ontkracht het beeld van de internetnerd, maar bevestigt wel enkele andere stereotiepen. Zo blijkt dat de rijkste ondervraagden de meest enthousiaste internetters zijn. Ook blijken meer mannen dan vrouwen zich online te begeven. Overigens verschillen de cijfers sterk per land.

De oververtegenwoordiging van mannen op internet is vooral aanwezig in Itali?. Van de Italiaanse mannen is 41,7 procent online vergeleken met 21,5 procent van de Italiaanse vrouwen. In Taiwan is er nauwelijks verschil tussen het aantal vrouwelijke (23,5%) en mannelijke internetters (25,1%).

Zie ook: Onderzoek van het EIM (PowerPoint)

Bron:

http://www.reuters.com/

Via:

http://www.telegraaf.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!