Internetonderzoek Publieke Omroep te duur

27 februari 2003, 06:49

De Publieke Omroep zit in zijn maag met een contract voor het online internetonderzoek van bureau Nielsen//NetRatings dat eind dit jaar afloopt op.

Dat meldt Spreekbuis (voor omroepmedewerkers). De omroep betaalt per jaar 110.000 dollar voor de onderzoeksgegevens maar vindt dat te duur. Woordvoerder Bas Buesink van de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek (KLO): ?Gezien de bezuinigingen die op ons afkomen moeten we ook aan deze uitgaven wat doen.?

In het kader van het onderzoek is bij 1.700 huishoudens thuis op de computer een speciaal softwarepakket ge?nstalleerd, dat het surfgedrag van de gebruiker registreert. Het systeem registreert welke pagina?s bekeken worden, waar iemand heen surft, waar die vandaan komt en hoelang de pagina?s openstaan. Oftewel, het meet de marktaandelen online.

Nielsen//NetRatings van VNU is eind 2000 gestart met het internetonderzoek in Nederland. De Publieke Omroep heeft veel moeite gedaan om het onderzoeksbedrijf zo ver te krijgen. Nielsen//NetRatings liet zich overhalen op voorwaarde dat de omroep zich contractueel voor drie jaar aan het onderzoek zou verplichten.

Bron:

http://www.adformatie.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!