Internetgebruik ten koste van tv-kijken

3 februari 2003, 17:51

Online gebruik gaat ten koste van tv-kijken, stelt een groot Amerikaans onderzoek onder internetgebruikers.

Internet wordt steeds belangrijker gevonden als informatiebron, maar ook de twijfel aan het waarheidsgehalte ervan neemt toe. De omvangrijke studie van de Californische Universiteit UCLA stelt dat in 2002 71,1 procent van de Amerikanen online was. Dat ging vooral ten koste van tv-kijken. Internetgebruikers keken vorig jaar 5,4 uur minder televisie dan degenen die niet surften. Ook blijkt dat de respondenten internet zowel serieuzer nemen als meer wantrouwen. Ruim 61 procent hecht (grote) waarde aan internet als informatiebron. Voor alle andere media liggen de percentages lager: kranten (57,8 procent), televisie (50,2 procent) en radio (40 procent). Tegelijk groeit de twijfel aan het waarheidsgehalte van de informatie op internet groeiende. Slechts 52,8 procent van de ondervraagden vindt ?alle of het merendeel van de online informatie? geloofwaardig. Dat was bij het eerste onderzoek in 2001 nog 58 procent, aldus Emerce.

Zie reports voor volledige UCLA rapport.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!