Internetbankieren ABN eenvoudiger; Mobiel bankieren zeer beperkt

13 maart 2003, 14:31

ABN Amro heeft de site aanzienlijk verkleind en vereenvoudigd. Van de ruim 1 miljoen online klanten, steeds meer een doorsnee van alle bankklanten, komen er 130.000 per dag langs, de meesten om 12.00 uur of om 20.00 uur.

Dat heeft ABN Amro bekendgemaakt bij monde van Remko Dur, verantwoordelijk voor ABN Amro dienstverlening via internet, met een aanvullende Powerpoint-presentatie. Opvallende punten:

  • Van de meer dan 1 miljoen netbankierders zijn er 150.000 personen 55 jaar of ouder;

  • 55 procent van de bezoeken vergt minder dan 5 minuten;

  • De pieken treden op om 12.00 en 20.00 uur, maar opvallend is de gelijkmatigheid van het bezoek aan de banksite tussen 11.00 uur ‘s morgens en 22.00 uur ‘s avonds;

  • In het weekend neemt het bezoek met zo’n 30 procent af: op zaterdag en zondag komen er zo’n 80.000 klanten naar ABN’s grootste filiaal, op weekdagen circa 130.000;

  • De banksite ging terug van 3.000 naar 900 pagina’s, en er kwamen minder woorden per pagina zodat een bezoeker minder hoeft te scrollen;

  • Vooral overtollige toeters en bellen zoals plaatjes voor reclame moesten eraan geloven, want de bezoeker is daar niet van gediend;

  • ABN Amro ging op de vernieuwde ABN Amro.nluit van het ‘3 klik principe’: in maximaal drie kliks moet je overal kunnen komen;

Strijd met Rabo

Recent heeft ook Rabobank de dienstverlening aangepast, waarbij de helderheid van de dienst sterk is verbeterd. Opvallend is dat Rabobank daarmee wederom een stap voor blijft op ABN Amro.

Dat komt ook daar de dienstverlening van Rabo in het algemeen beter past bij internet, zoals met het ontbreken van valutadata zodat het kosteloos overboeken tussen rekeningen sneller plaatsvindt. ABN Amro is daarin te star, wat nadelig is voor online bankieren.

Zolang het ministerie van Financien het bankkartel blijft steunen met de weigering tot eenvoudige portabiliteit van rekeningnummers is de overgang tussen banken beperkt. Pas sinds kort zijn er afspraken over gemaakt, maar nog beperkt. Wat bij mobiele telefonie wel is geregeld, zij het ook moeizaam, blijft de (grote) banken bespaard. Met spaargeld wordt wel geschoven, op grond van vergelijkingen van rente via onder meer Banken.pagina.nl/

Mobiel nog beperkt

Bij het in september 2002 begonnen mobiel bankieren van ABN gaat het na een half jaar eerder om honderden klanten dan om duizenden. ABN Amro stelt vast dat vooral de ‘early adopters’ van nieuwe technologie ermee aan de gang gingen.

De bank is er vast van overtuigd dat de massa ook mobiel gaat overboeken, betalen en met effecten spelen. Vooral de combinatie van vast en mobiel internet zal aanslaan, verwacht de bank.

Bron:

http://www.planet.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    ABN AMRO Bank stak het publieke gedeelte van haar website in een nieuw jasje, in samenwerking met het it-adviesbureau Informaat uit Baarn.

    De bank hoopt hiermee haar klanten online beter te bedienen. Zo schrapte ABN Amro in het kader van ‘minder is meer’ 2100 van de 3000 subsites en optimaliseerde de structuur van de site. De vormgeving is volgens Abn Amro tot een minimum beperkt en de bezoeker heeft de beschikking over meer rekenmodellen en andere interactieve hulpmiddelen. Daarnaast is de huisstijl volgens de bank meer consequent toegepast. Overige klanten van Informaat zijn onder andere Achmea Groep, Delta Lloyd, ING Bank, Nationale-Nederlanden, veschillende ministeries, Belastingdienst, Nederlandse Spoorwegen, TNT, Shell, IBM, HP, KPN, Vodafone, CWI en Reed Elsevier.


    13 maart 2003 om 16:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!