Internet speelt CD-verkoop weer parten

3 januari 2003, 11:20

Voor het tweede opeenvolgende jaar is de CD-verkoop in de VS gedaald in vergelijking met het voorgaande jaar. Vorig jaar bedroeg de daling ? de eerste in tien jaar ? nog 2,8 procent. Tot aan de kerstdagen daalde het aantal verkochte CD?s met 9,3 procent. De cijfers zijn afkomstig van marktonderzoeker Nielsen Soundscan.

De toegenomen concurrentie van DVD?s en het gebrek aan hitalbums spelen een rol, maar door de platenmaatschappijen wordt vooral met een beschuldigende vinger gewezen naar het illegaal downloaden van muziek over het web, via diensten als Kazaa en Morpheus. De RIAA, de koepel van de platenmaatschappijen, stelde in december in een persbericht dat de legale online mogelijkheden inmiddels legio zijn. Die online-diensten leiden echter een kwakkelend bestaan, vooral door het gebrek aan flexibiliteit en door het ontbreken van de mogelijkheid CD?s te ?branden? met de aangeboden muziek.

Forrester-topman George Colony heeft in december zelfs persoonlijk in een verhandeling uiteengezet wat de platenindustrie te wachten staat als ze hun bedrijfsmodellen niet werkelijk aanpassen. De exorbitante bedragen die sommige artiesten ontvangen zullen tot het verleden behoren. Aan de flexibiliteit die consumenten willen ? losse nummers die ze overal kunnen beluisteren ? valt niet te ontkomen. Nieuwe muziekondernemingen zullen in de gaten duiken die de huidige platenmaatschppijen laten vallen, uit angst hun positie te verliezen.

Bron:

http://www.automatiseringsgids.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!