Internet het beste medium voor personeelswerving?

2 maart 2006, 06:57

Onderzoeken wijzen uit dat internet de meeste werknemers en werkgevers bij elkaar brengt. Dit bleek gisteren maar weer eens uit het artikel ‘Scrollend en klikkend naar een baan’ gepubliceerd in het NRC Handelsblad (print). Personeelswerving via internet is kosteneffectief maar heeft echter wél het nodige om het lijf: kies je voor een vacaturesite, maak je alleen gebruik van je eigen website of kies je één van de vele online advertentievormen op andere websites?

Als exploitant van advertentieruimte op internet is het voor ons een logische stap om werknemers te werven via internet. Niet via de traditionele media of online banenbanken maar via opvallende, creatieve banners geplaatst op zorgvuldig geselecteerde websites.

Onze ervaring is dat het plaatsen van je vacature op een vacaturesite minder reacties van potentiële werknemers oplevert dan adverteren met display-ads. Een vacaturesite heeft al gauw 10.000 online advertenties (Monsterboard zelfs 32.000). Niet meer dan logisch dat deze aantallen zo hoog zijn, immers het plaatsen van een advertentie bij een online banenbank is makkelijk en voor iedereen toegankelijk. Het behoeft geen creatie en dus ook geen bemiddeling van een creatief bureau.

Om uit al die advertenties de aandacht van je potentiële werknemer juist op jouw advertentie te krijgen is lastig. Met banneradvertising wordt dit makkelijker. Indien je creatief bent in het maken (laten maken) van een goede online advertentievorm, deze op de juiste websites plaatst dan is de kans vele malen groter dat je met de geschikte kandidaten in aanraking komt. Bovendien zijn de mogelijkheden van banneradvertising zeer ruim. Zo hebben wij ervoor gekozen om potentiële aanwinsten kennis te laten maken met de sfeer van ons bedrijf. Sollicitanten weten op deze manier hoe de potentiële collega’s eruit zien. Je krijgt gericht reacties van mensen die weten wat voor bedrijf WebAds is. Dat is vele malen efficiënter.

Voorbeelden van de advertenties die wij hebben ingezet (o.a. op Marketingfacts) zijn hier te vinden.

Ben benieuwd wat jullie van de campagne vinden!

Op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/pub/tjeerd-kooij/0/131/472

Categorie
Tags

3 Reacties

    chi666

    Marco: Geert Jan werkt voor Intelligence Group, niet business intelligence. Of eigenlijk: hij is er eigenaar van 🙂

    Maar met mijn achtergrond in de HR sector heb ik hier (uiteraard) ook wel een mening over. De gedachtengang van Tjeerd klopt ten dele.

    Bij vacaturebanken bereik je wel veel meer potentiële mensen, aangezien daar de mensen zitten die werkzoekend zijn. Dat in tegenstelling tot b.v. Marketingfacts, waar ook veel mensen zitten die NIET overwegen te switchen. Aan de andere kant vindt je bij b.v. Marketingfacts wel weer potentiële latente werkzoekenden, die je niet via vacaturebanken bereikt. Een duale strategie lijkt in deze dus veel effectiever.

    Overigens zijn de gegevens van Geert Jan bij IG erg handig. Wie zoekt waar, hoe bereik je bepaalde doelgroep, wat zijn redenen om ergens voor te kiezen etc. Eigen site is belangrijk en wordt steeds en steeds belangrijker. Wat echter opvalt is hoeveel recruiters denken vanuit hun eigen beeld en niet dat van de personen die ze zoeken. De marketing gedachte is bij HR nog lang niet doorgedrongen.


    2 maart 2006 om 08:34
    henkjanwinkeldermaat

    Op zoek naar het bewuste artikel in deze NRC (ik heb ‘m nog niet gevonden) kom ik op een column van (journalist van de eeuw, de vorige welteverstaan) Henk Hofland: Geplukt nieuws.

    Onder meer over Google News, over de uitgevers die dit initiatief niet erg waarderen en zich op stappen beraden, Google die het ‘indexeren’ van nieuws geen plagiaat noemt, maar juist de nieuwssites meer bezoekers bezorgt, en over de stelling: ‘Nieuws is altijd een verbruiksartikel geweest, en een machtsmiddel. Wordt het door internet, de zoekmachines, de weblogs tot het nieuwste product in de consumptiemaatschappij bevorderd, en tegelijkertijd, aan alle censuur onttrokken, als machtsmiddel tot nul teruggebracht?’

    Hofland geeft antwoord: ‘Ik denk dat nieuws in beginsel vrij is, maar dat het pas zijn betekenis krijgt als het in zijn verband wordt gezet en begrepen. En hoe vervelend en msischien weerzinwekkend dat ook voor de mensen van de zoekmachines en de bloggers mag klinken, daar heb je vakmensen voor nodig.’

    Is dat zo? Of spreekt hier een weinig flexibele kat in het nauw die zich bedreigd voelt (in zijn ivoren toren if you like). Ik ben er, als bloggende journalist, nog niet helemaal uit. Een tip: lees dat stuk.

    Ik zoek even verder…


    2 maart 2006 om 10:52
    media

    Bas, je hebt helemaal gelijk; excuses Geert Jan!


    2 maart 2006 om 16:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!