Internet of Things en Smart Cities: wat gebeurt er als de ‘unconnected’ connecten?

10 juni 2013, 07:29

Internet of Things event, 2nd edition – High Tech Campus, Eindhoven

Dinsdag 4 juni 2013 was ik namens Marketingfacts.nl en non-profit organisatie Enviu.org aanwezig op het Internet of Things event te Eindhoven. Voor de tweede keer stond het High Tech Campus helemaal in het teken van Internet of Things, Big Data en Internet of People. Big data is hot en over Internet of Things wordt steeds meer gesproken omdat het overal om ons heen is. De uitdaging is al enorm om de grote hoeveelheid data gegenereerd door apparaten enigszins te begrijpen, laat staan te gebruiken. En hoe vertaalt dit zich uiteindelijk naar de maatschappij?

Internet of Things en Big Data zijn beide zeer technologiegedreven ontwikkelingen. De materie is vaak vrij moeilijk te verteren voor niet-technici. Wat in ieder geval vaststaat, is dat we met de combinatie van Internet of Things en Big Data veel meer kunnen dan coole gadgets of diensten op de markt brengen. Door het op de juiste manier in te zetten kunnen we ook maatschappelijke problemen tackelen en onze leefomgeving verbeteren.

The next step in the digital journey

Het event werd geopend door de keynote van Alberto Prado, head of digital innovation, Philips Consumer Lifestyle. Alberto vertelde ons dat de wereld snel aan het veranderen is. De digital natives zijn niet bekend met een wereld zonder smartphones. De producten om ons heen worden steeds intelligenter. Deze ontwikkelingen veranderen namelijk ons gedrag! Het risico van deze snelle innovaties is dat we de werkelijke consumentenbehoeftes uit het oog kunnen verliezen. Het is daarom belangrijk om na te gaan wat het precieze voordeel is voor de consument en dat het een aantrekkelijk en betaalbaar product is.

A revolution doesn’t happen when society adopts new tools, it happens when society adopts new behaviors. – Clay Shirky, Us Now

Volgens Alberto zitten we midden in een tijdperk waarin we door middel van verschillende hard- en software-combinaties nieuwe mogelijkheden aan het ontdekken zijn. Het veld waarin we digital en non-digital met elkaar mixen, dat is volgens Alberto precies de plek waar de magie plaatsvindt. De term die hij hiervoor gebruikt is vertical smart solutions, oftewel product+. Deze smart solutions zullen tot compleet nieuwe ervaringen leiden.

Kansen en uitdagingen

Het Internet of Things leidt tot een compleet nieuw engagementmodel met voortdurende interacties tussen de producent en de consument. Doordat alles met het Internet verbonden zal zijn, is het mogelijk het gedrag van de consument ook na de verkoop te blijven volgen. De consumentenervaringen worden betekenisvoller, persoonlijker en vooral meeslepender. En dat is wat wij willen.

Volgens Alberto zal er de komende tijd nog veel veranderen op het gebied van userinterface-simplificatie, begeleiding en coaching, lokalisatie en persoonlijke analytics (quantified self).

Op technologisch gebied ziet hij uitdagingen omtrent de sensoren, connectivity en analytics. Sensoren zijn namelijk de money printers van de financiële wereld! Zij leveren de data die zo belangrijk zijn voor alles wat met Internet of Things te maken heeft. Het is dan ook belangrijk om goed na te gaan wat we precies meetbaar willen maken en dat we ervoor zorgen dat deze dingen zelfstandig met elkaar in interactie kunnen treden. Wanneer we de data hebben, is de uitdaging om hieruit de juiste informatie te kunnen halen die we nodig hebben.

Op commercieel gebied staan we voor de uitdaging om te weten te komen wat de betekenisvolle propositie is voor de consument. Vervolgens is natuurlijk de vraag hoe en tegen welke prijs we deze nieuwe intelligente oplossingen op de markt kunnen brengen.

Snelheid verslaat perfectie

Voorheen werd er naar een perfect product gewerkt alvorens deze op de markt werd gebracht. In de digital space gaat het om het zo snel mogelijk lanceren van een product en deze te blijven innoveren en te updaten. Luister naar de consument en pas het product hierop aan. Het is dus van cruciaal belang dat het product de juiste hardwarecomponenten bevat zodat updaten mogelijk is.

Wat niet onderschat mag worden, is de bewustwording van de datalevering van de consument. Zodra de consument ervan bewust is dat hij of zij data levert, ontstaat er een verwachtingspatroon. Consumenten gaan er vanuit dat er wat met de data gebeurt waarvan het product beter wordt. Wanneer je bijvoorbeeld een smartphone koopt, dan ontstaat de verwachting dat je straks ook voor de eerstvolgende update in aanmerking komt.

Daar waar ik het tijdens de TMG-voorjaarsmeeting had over snelheid verslaat waarheid, gaat het bij Internet of Things over snelheid verslaat perfectie: de snelheid van digitale innovatie versus de perfectie uit de productwereld. Dus: leer, luister en begrijp het gedrag van de consument en pas het product hierop aan!

Smart cities as living lab

In de middag vonden er parallelsessies plaats waaronder de sessie Smart cities as a living lab. Aangezien ik samen met het team van Enviu en Rotterdam Internet Valley aan de Smart Rotterdam Challenge werk, een project waarin we de leefbaarheid van steden willen verbeteren door middel van Internet of Things, trok dit onderdeel extra mijn aandacht.

Pas het begin

Volgens Michel Schaalje van Cisco is nog maar een fractie van de wereld met het Internet verbonden. We staan nog helemaal aan het begin van de veranderingen als het gaat om hoe de wereld werkt, leeft, speelt en leert. Er kunnen weleens fantastische dingen ontstaan bij het connecten van de unconnected. Bovendien worden er op het moment data vergaard waar nog vrijwel niets mee wordt gedaan. Volgens Michel verzamelt Nike+ bijvoorbeeld veel running-info zonder enige intentie. Aangezien ze precies kunnen weten waar en wanneer iemand loopt en hoe lang die persoon ergens stil staat, biedt dit vele kansen voor de retail.

Praktijkcase

Bas Raijmakers van STBY liet een mooie case zien die ze samen met Edenspiekermann hebben uitgevoerd. De opdracht was om te kijken hoe ProRail en de NS de perfecte reiservaring kunnen aanbieden aan reizigers. Aangezien ProRail verantwoordelijk is voor de ervaring op het platform en NS voor de treinreis zelf, was een nauwe samenwerking noodzakelijk.

Door middel van interviews en co-creatie sessies werd duidelijk waar de uitdagingen lagen om de perfecte reiservaring te kunnen bieden.

Van mobiele reisassistenten…

…en communicatieplatformen…

…tot aan een nieuwe communicatiemethode voor binnenkomende treinen.

Deze pilot is op de IJssellijn gehouden, het traject tussen Roosendaal en Zwolle. Het is een prachtig voorbeeld over hoe het Internet of Things ons dagelijks leven kan verbeteren. Voor de hele case verwijs ik graag naar de site van Edenspiekermann.

Niet alleen voor de eliten

De presentatie van Gaby Sadowski van de Gemeente Eindhoven heeft mijn interesse getrokken omdat ze zo lekker down-to-earth was. Het ging niet over de laatste hightech-cases, maar juist om het sociale aspect van het Internet of Things. Daarnaast vergeleek ze de beelden van het re:publica-event in Berlijn met het Internet of Things-event in Eindhoven. Een duidelijk verschil was de pakkencultuur in Eindhoven ten opzichte van de vrije en creatieve sfeer in Berlijn. Er liggen dus nog vele kansen voor deze hele sector!

Volgens Gaby hebben we de infrastructuur: datacenters, fibre-optics en Wi-Fi. Google Glass en andere innovaties creëren nieuwe realiteiten, maar dat moet niet enkel bij de eliten blijven. We dienen bruggen te slaan tussen de Oracles en de mensen. Of zoals Gaby het zei, via urban ownership!

Smart cities in Nederland

Op het moment vormen smart cities een veelbesproken thema. PSFK, een van mijn favoriete blogs, heeft hier zelfs een heel dossier over, onder de naam My Ideal City. Thema’s als citizen sourced, sensible city, urban canvas en green scaping komen hierin voorbij. Erg interessant om te lezen!

In bovenstaande stuk noemde ik al heel kort Gaby Sadowski die aan het innovatieplan voor Eindhoven werkt, maar er zijn genoeg andere steden die hard aan een Smart City werken. Zo was in mijn blogpost over duurzame innovaties van de wereld van morgen al te lezen dat het lichtmanagementplatform CityTouch en Starsense RF in werking is in Rotterdam, Eindhoven en Almere. CityTouch is een systeem van Philips waarmee elk lichtpunt apart via radiofrequente signalen kan worden aangestuurd. Hierdoor kan op eenvoudige wijze de openbare verlichting in straten of delen van de binnenstad verlicht worden.

Op de hoogte blijven in Nederland?

Wil je op de hoogte blijven? Bekijk dan Amsterdam Smart City, het initiatief in Amsterdam dat een unieke partnership is aangegaan met bedrijven, instanties, onderzoeksinstituten en de inwoners. Op deze site tref je genoeg leesvoer aan over verschillende projecten, inclusief een uitgebreid knowledge centre.

In Rotterdam is op het moment de Smart Rotterdam Challenge gaande. Bij deze challenge draait het om het verbeteren van de leefbaarheid van steden door middel van Internet of Things. Dus, heb je nog een leuk idee hoe we onze steden veiliger, gezonder of gewoon smarter kunnen maken, dien hem dan vandaag nog in! De challenge loopt tot het einde van deze maand.

De pitch voor de Smart Rotterdam Challenge, door Natasha Gosteva van R-iV.

Johan is een media designer met een sterke achtergrond in branding, digitale marketing en innovatie. In 2014 heeft hij appril festival in Rotterdam op de kaart gezet en was hij als marketing en community manager betrokken bij startup accelerator Rotterdam Internet Valley. Sinds 2015 zet hij zich in voor de Erasmus University Rotterdam op het gebied van onderwijsvernieuwing en innovatie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    jjckong

    Hoi Peter, bedankt voor je toevoeging. Smart Citizen is inderdaad een mooi voorbeeld hoe je je eigen omgeving meetbaar maakt! Ik ben benieuwd hoeveel setjes er richting Nederland gaan.


    11 juni 2013 om 11:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!