Internationaal internetonderzoek: The Face of the Web 2006

9 juli 2007, 04:50

Ipsos insight publiceerde onlangs zijn jaarlijkse rapport ‘The Face of the Web’ (via: Infeite, marketingcharts). Uit de resultaten is de bevestiging op te maken van eerder gesignaleerde trends die onomkeerbaar lijken. Het gebruik van sociale netwerksites wordt in rap tempo de dominante vorm van internetgebruik (zie ook: 60 procent online Europeanen maakt gebruik van sociale media). En ook online videoactiviteiten groeien ontzettend snel.

Het aardige aan het onderzoek van Ipsos is wat mij betreft, dat het nu een keer niet alleen in de V.S. is gehouden. Voor The Face of the Web gebruikten de onderzoekers 6.533 respondenten uit Brazilië, Canada, China, Frankrijk, Duitsland, Engeland, Rusland, Zuid Korea, Japan, India, Mexico, en de V.S.

En interessant, ze zeggen als benchmark het jaar 1999 te gebruiken, om de nieuwe ontwikkelingen tegen af te zetten.

Concluderend stellen de onderzoekers dat de toegenomen bandbreedte ervoor zorgt dat de computer het ‘tweede scherm’ in een huishouden naast de televisie aan het worden is. Aardig gesignaleerd. Die trend is in Nederland, waar de breedbandinternetpenetratie al een paar jaar boven de tachtig procent ligt natuurlijk allang ingezet. Volgens een onderzoek van Comscore is de Nederlandse internetpenetratie nu zelfs 83 procent.

Een paar hoofdpunten uit het rapport (over social networking):

– 20 procent van alle ondervraagden heeft een sociale netwerksite bezocht

– Topper is Zuid Korea: daar is 49 procent van de bevolking tenminste een keer per week te vinden geweest op een sociale netwerksite

– De verklaring: op sociale netwerksite Cyworld heeft 30 procent van de Zuid Koreanen een profiel. Dat zijn ongeveer 18 miljoen mensen. Cyworld is een van de ‘oudste’ sociale netwerksites.

– In de V.S. heeft een kwart van de bevolking ooit een sociale netwerksite bezocht.

Het belangrijkste pluspunt van ‘weer een rapport’ lijkt mij dat in dit geval dat de onderzoekers hebben geprobeerd om wereldwijd te opereren. Data uit India, Mexico en Zuid Korea krijg je niet iedere dag onder je neus.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!