Interactiviteit van websites hangt af van drie factoren

20 januari 2004, 21:53

De mate waarin consumenten websites ondergaan als werkelijk interactief hangt samen met een drietal factoren die met elkaar samenhangen, maar toch elk een eigen dimensie aan interactiviteit geven: actieve controle, tweerichtingsverkeer en synchroniciteit. T. Liu van Old Dominion University ontwikkelde op basis van deze drie factoren een multidimensionaal meetsysteem waarmee de interactiviteit van websites bepaald kan worden.

Hiertoe legde de auteur internetgebruikers stellingen voor als `ik heb controle over mijn bezoek aan websites`, `ik kan zelf bepalen wat ik wel en niet wil zien`, `er blijft vervelende reclame opduiken`, `de website nodigt bezoekers uit te reageren` en `ik vind direct de informatie die ik wil hebben`. De schaalverdeling waarin het onderzoek resulteerde is toepasbaar op diverse groepen internetgebruikers, zowel qua tijd die zij online doorbrengen en hun ervaring met het internet als het soort informatie waarnaar zij op zoek zijn.

Bron:

Journal of Advertising Research nr. 2, p. 207, 9,5 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!