Interactieve Marketing in China

13 april 2006, 05:34

Marketing Sherpa heeft gisteren het tweede deel van een rapport over online marketing in China gepresenteerd. Veel buitenlandse bedrijven denken dat het internet in China hetzelfde is als in de rest van de wereld, en gebruiken daarom dezelfde online marketing strategie als in hun thuismarkt. Er zijn echter zeer grote verschillen, hoewel die op het eerste gezicht soms niet duidelijk zijn.

Als je in een stad als Shanghai over straat loopt is een van de eerste dingen die je opvalt de kakofonie aan geluiden gecombineerd met flikkerende neon reclames. Als een winkel een luidspreker op vol volume in de ingang heeft staan loop ik er snel voorbij, maar Chinezen gaan er juist naar binnen. Dit verschil komt ook terug in marketing naar Chinezen. In het rapport wordt dit mooi omschreven: “Marketing to China’s consumers is like jumping into a speeding car at 100 mph. Make the wrong move and you’re history.”.

Voor je in China aan marketing gaat doen dien je dus eerst te weten wie je klanten zijn, en moet je hun interesses en gewoontes begrijpen. Neem niet aan dat ze hetzelfde denken als jij, omdat ze tegenwoordig toevallig ook jeans dragen, mobiele telefoons hebben en naar hun iPods luisteren.

Slechts 10% van China’s bevolking is online, maar het heeft meer internet gebruikers onder de 30 jaar dan enig ander land ter wereld. Deze gebruikers surfen vrijwel alleen naar Chinese sites. Portals als Sina.com met 30 miljoen gebruikers per dag zijn veel populairder dan portals van buiten China. Voor online search wordt veel van Baidu gebruik gemaakt, en voor instant messenging heeft QQ ruimt 70% van de markt in handen. Zelfs eBay wordt in China afgetroefd door het lokale Taobao.com.

China’s consumenten zijn jong. Als ze het geld niet zelf verdienen krijgen ze het van hun ouders of grootouders. Vaak wonen jongeren thuis tot ze gaan trouwen, dus is een groot deel van hun inkomen vrij besteedbaar. En deze jongeren zijn voor een groot deel via internet te bereiken. Maar hoe doe je dat effectief?

Adverteren op portals is een goede manier. Hier betaal je echter niet per click of cpm, maar een vast bedrag per tijdsperiode, waarbij er geen garantie voor het aantal ad views gegeven wordt. Performance analyses staan nog in hun kinderschoenen in China. Ook bij zoekmachines werkt het anders dan in Europa of Amerika: er wordt een vast bedrag betaald voor een bepaald keyword. Veilingen voor keywords bestaan nog niet.

Email marketing wordt veel gebruikt, maar is alleen effectief als je emails in het Chinees kan beantwoorden. Je hebt hiervoor dus een lokale partner of vestiging nodig. E-coupons worden ook veel gebruikt, ook door Westerse bedrijven als KFC en Pizza Hut. Maar ze zijn meestal alleen te gebruiken bij een paar vestigingen, dus niet in heel China.

De kracht van mobile marketing moet ook niet onderschat worden. Met meer dan 400 miljoen mobiele telefoons is dit het medium bij uitstek om een groot deel van de bevolking te bereiken (ter vergelijking, in de USA zijn er slechts 180 miljoen mobieltjes). Een Chinees zendt gemiddeld meer dan 650 SMS berichten per jaar, en rond Chinees nieuwjaar moet je niet raar opkijken om op een avond 30 SMS’jes te krijgen. MVAS zijn ook zeer populair, men is best bereid geld te betalen voor de dagelijkse horoscoop of het weerbericht via SMS.

Mocht je een website in China op willen zetten, zorg dan dat deze binnen China gehost wordt. De Great Firewall zorgt ervoor dat buitenlandse sites erg traag zijn, of soms helemal niet bereikbaar zijn. En let bij het design op culturele verschillen: sommige kleuren kunnen niet, en ook staan Chinese pagina’s in Westerse ogen overvol met informatie.

Om Chinezen te bereiken moet je ze begrijpen, en dit kan eigenlijk alleen als je in China aanwezig bent. Zorg dat je merk emotionele waarde krijgt, dat is iets waar Chinese merken nog niet zo sterk in zijn. Verder werkt passieve marketing niet: laat mensen actief bezig zijn met je merk of product. En gebruik meerdere media: een combinatie van het internet, mobiele advertenties, road shows en branded games. Probeer daarnaast op evenementen in te spelen, het WK voetbal is een goede mogelijkheid voor de komende weken. Het is niet makkelijk om in China geld te verdienen, maar door middel van goed doordachte marketing campagnes is het zeker mogelijk.

Na een studie Economie in Maastricht voor DaimlerChrysler gaan werken op het hoofdkantoor in Stuttgart. Na 7 jaar voor deze multinational gewerkt te hebben in Duitsland, Indonesie en China eind 2002 mijn baan opgezegd om Chinees te gaan studeren in Beijing. Al snel mijn eerste bedrijf opgezet (consulting voor buitenlandse bedrijven in China, www.china-bay.com). In 2005 samen met een Chinese business partner (Gary Wang) een Chinese podcasting site opgezet, die nu de grootste video site in China is (www.tudou.com). Daarnaast vanaf begin 2006 als CEO van Spill Group Asia bezig met het opzetten en uitbouwen van gaming portals in Azie (o.a. www.game.com.cn). Daarnaast bouwen we casual en online games voor zowel China als de rest van de wereld, vanuit ons kantoor in Shanghai.

Categorie
Tags

5 Reacties

    media

    Ik heb nooit begrepen waarom die Chinese websites er uitzien als een kerstboom vol met gekleurde lampjes (dit geldt overigens voor de meeste Aziatische sites). Is het bekend waarom Chinezen hier zo dol op zijn?


    13 april 2006 om 06:02
    marcvanderchijs

    Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat Chinezen meer visueel ingesteld zijn, men verwacht veel kleur en veel beweging. Dit zie je ook in het straatbeeld, overal flikkeren gekleurde neon lampen om de aandacht van mensen te trekken. Daarnaast zijn de Chinese portals veel meer op advertising gericht dan een gemiddelde Westerse portal: je advertentie moet dus opvallen en concurreren met veel andere advertenties, op een site die toch al bol staat van de informatie.


    13 april 2006 om 06:11
    Eric

    Kleuren zijn veel belangrijker in China dan in Europa. Rood is een kleur die vaak terugkomt in reclames omdat het harmonie uitstraalt. Maar pas op, rood gecombineerd met geel kan weer een agressieve uitstraling hebben. Een interessant boek over marketing in China is Understanding Chinese Consumers van Jan Callebout. Heb het zelf met veel interesse gelezen!


    13 april 2006 om 06:58
    Peter Kentie

    Met de Chinese PSV website ontwikkeling (www.psv.com.cn) hebben we vergelijkbare ervaringen. Mobile vormt de basis voor de inkomsten, online zorgt vooor het bereik. Chinese voetbal liefhebbers hebben een grote voorliefde voor Europees voetbal en alle Europese wedstrijden zijn via Peer to peer televisie online wel te vinden voor de echte fans (zie http://www.voetbalinbeeld.nl hoe dit werkt). Tijdens het project viel me vooral in Shanghai op hoe zichtbaar Belgische, Duitse en Italiaanse ondernemers in China zijn; Nederlandse waar is zeldzaam. Zakendoen in en met China is leerzaam voor iedere ondernemer en marketeer en kan ik van harte aanbevelen.


    13 april 2006 om 10:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!