Interactieve marketeer meet resultaten bijna niet

6 december 2004, 13:07

Interactieve media mogen dan meer geschikt zijn om return on investement te meten, in de praktijk gebeurt dat nog niet echt. 45 procent van de Nederlandse marketeers zegt slechts af en toe of zelfs nooit doelstellingen te formuleren voor de inzet van interactieve media.

Dit is een van de opvallendste resultaten van de eerste SpinAwards Monitor Onderzoek, dat door R&M Interactive, MediaPlaza, Adformatie en het Tijdschrift voor Marketing is uitgevoerd.

Nog eens 45 procent toetst achteraf niet of de doelstellingen gehaald zijn. De helft van de ondervraagden ziet interactieve media vooral als een manier om met jongeren te communiceren. Opvallend is verder dat de inzet van zoekmachines de hoogste score haalt, wanneer gevraagd wordt voor welke middelen het komende half jaar meer budget zal worden uitgetrokken.

421 marketeers werden voor het onderzoek via het web ondervraagd. De SpinawardsMonitor zal elke zes maanden helderheid gaan geven over de precieze samenstelling van de interactieve marketingcommunicatiemix in Nederland.

Dit zijn voor mij van die momenten dat ik me echt realiseer dat we als branche nog heel veel werk te verichten hebben ;-( Dacht dat we dit stadium al een beetje voorbij waren. Waarschijnlijk toch een beetje beroepsdeformatie.

Bron:

Nieuwbrief Marketing Online

Alex Stil
CEO bij Reddion

Categorie
Tags

8 Reacties

    Edwin Duys

    We moeten dus ook naar ons zelf kijken. Nominaties voor de meest creatieve ontwerpen is wellicht voor ons vakbroeders leuk, maar het gaat vooral om effectiviteit (ROI). Dat is hier maar weer eens aangetoond!


    6 december 2004 om 13:19
    Eduys

    @At, Exact.


    6 december 2004 om 18:19
    Evert Jan

    Zei Edwin dat niet al, AT?

    Ik blijf erbij dat internet marketing een lege huls is zonder goede schrijvers, beeldredacteuren, vormgevers en mensen met verstand van mensen, in plaats van bereik.

    Marketeers: aan u het woord…


    6 december 2004 om 20:12
    at

    EJ: er zijn maar weinig marketeers die interactieve media opnemen in hun marketingbox. Ze snappen namelijk de toepassing in COMBINATIE met andere media niet. Veel markerteers denken in traditionele verticale mono-mediamodellen. Weinigen zijn in staat synergie te halen uit een horizontale verbinding, en voordat het uberhaupt tot een dergelijke uitvoering komt zal men een strategische op sentimenten afgestemde crossover moeten definiëren.


    6 december 2004 om 20:57
    Evert Jan

    Modellen, marketingbox, mono-mediamodellen, synergie, horizontale verbinding en crossover.

    Mijn moeder en jouw moeder zullen begrijpen dat jij wel weet waar het bij hun om draait.


    6 december 2004 om 21:33
    at

    Beste EJ Dit is toch een forum voor kenners? En zou het werkelijk zo zijn dat ik de enige ben die marketingkreten gebruik op dit log? Of is het mijn ’tone of voice’ die je niet bevalt. Oeps ‘I did it again!’


    6 december 2004 om 22:00
    Evert Jan

    Nee hoor, het zal je verbazen dat ik jouw kennis hoog waardeer!

    Ik kan me alleen voorstellen dat het gebruik van jargon en de herhalende stijl de impact van je boodschap schade toebrengt.


    6 december 2004 om 22:22
    Evert Jan

    Marco, ik ken de Cunningham’s en Verhagen’s.

    En ik ben het absoluut met je oneens.

    Dus als ik je goed begrijp dan zien we hier vanaf nu op marketingfacts geen thema’s meer die te maken hebben met het inhoudelijk vullen van het magazijn (georgina verbaan, de dame van double A) maar alleen met het aanwijzen van de mogelijke geweren. Dan zijn we snel klaar.

    Het geweer wordt niet zovaak vernieuwd, maar de kogel is elke dag anders. Vind je niet?


    6 december 2004 om 23:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!