Interactieve campagne: Volkswagen Drive In

12 november 2007, 08:46

Ter ere van de zestigste verjaardag van Volkswagen komt de Duitse autobouwer met een nieuwe interactieve campagne. Volkswagen Drive In: het geluid van 60 jaar Volkswagen (al eerder op Molblog).

Per decennium hebben ze één nummer uitgekozen dat kenmerkend is voor die tijd. Denk aan Bill Haley, Meat Loaf, John Lennon, ZZ Top, Tiesto en Britney Spears. De interactiviteit bestaat uit een spelelement. Je moet de juiste nummers koppelen aan het juiste type Volkswagen. In totaal komen er 18 nummers langs. Bij 10 nummers goed maak je kans op een Ipod Nano, bij alle nummers goed op een iPod Touch.

Dick Buschman, van verantwoordelijk mediabureau ACHTUNG! legt het achterliggende idee van de campagne uit:

“Middels de campagne wil Volkswagen aan de hand van muziek die iedereen kent haar rijke historie van modellen (die ook iedereen kent), nog een keer onder de aandacht brengen en 60 jaar Volkswagen rijden opnieuw laten beleven.”

Tja. Een iPod winnen is leuk. Maar echt spannend vind ik het allemaal niet. Het spel an sich is niet heel leuk om te spelen. Niet verslavend, want op een gegeven moment ken je die nummers wel. Dit zal wel geen echte grote kraker worden. Of wel?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Karlijn

    Ik vond de site echt erg vermakelijk, en wel degelijk aanzetten om nog een keer te spelen als je de eerste keer niet alles goed hebt. Nee: inderdaad geen spel dat je 10 keer speelt, maar dat vind ik niet een doel op zich in dit geval. Ik vind het er prachtig uitzien, tot in de puntjes uitgewerkt en animatie en sound-effects werken erg goed samen (het liedje in toeterversie als je iets goed hebt bv).


    12 november 2007 om 09:56
    Ruben

    Heel leuk en goed gedaan! Het spel is inderdaad niet spannend, maar dat hoeft ook helemaal niet. Het leuke van het spel is dat je moet raden welk liedje bij welk model hoort. Dat maakt het voor mij al heel leuk.

    Het is een leuke campagne die niet snel vergeten zal worden. De uitwerking is uiteraard ook super.


    12 november 2007 om 10:35
    Phileas

    Laat maar weer eens zien hoe goed de mensen van Achtung kunnen flashen. Simpel, maar fraai en oog voor detail.


    12 november 2007 om 12:17
    martinm

    Eerste reactie is: Alweer een Ipod?

    Krijg steeds meer het idee dat marketeers niet verder kunnen denken dan een iPod als give-away bij een actie. Btje jammer?


    12 november 2007 om 12:32
    Janneke

    Ik vind het erg leuk bedacht en het ziet er goed uit. Complimenten!


    12 november 2007 om 14:48
    bart

    super gedaan, lekker gemakkelijk en geen afleiding. precies zoals een viral hoort te zijn. Iedereen kan het. Het idee om die 2 geschiedenissen aan elkaar te koppelen is gewoon erg sterk.

    ps. had ze na 3 keer alle 18 goed.


    12 november 2007 om 16:13
    Pawel

    Dit is nou wat men noemt een leuke viral. Ik heb er van genoten, ook al had ik er maar 14 goed. 😛


    12 november 2007 om 16:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!