Integere televisie kan dat?

27 oktober 2005, 05:09

Dagelijks schuiven miljoenen mensen aan de buis om de dagelijkse portie televisiecontent, ruim drie uur, op te halen. Vrijwel alles lijkt geoorloofd om de kijker aan de zender of programma te binden en publieksmanipulatie is al even gebruikelijk geworden als gesjoemel met SMS stemmingen en andere zaken die het daglicht nauwelijks kunnen verdragen. Langzaam maar zeker komt de kijker tot het besef dat de tuin waar hij of zij steeds vaker omheen geleid wordt wel erg groot is geworden.

TV consumenten zijn in de eerste plaats trouw aan hun gewoontes, aan een aantal programma?s, steeds minder aan omroepen en nog minder aan zenders. Men wil gewoon dagelijks zijn portie soap, nieuws, sport, drama of een goede film. Het doorbreken van die vastgeroeste patronen is geen sinecure ondervinden nieuwkomers zoals Talpa. Maar ook producenten zijn maar incidenteel in staat in te spelen op die kleine veranderingen in het kijkgedrag waardoor men wel succesvol nieuwe TV programma?s kan brengen of de kijktijd kan oprekken.

De kijker is inmiddels wel argwanend en vooringenomen door al dat gekonkel met content. Het programma ?De Wedstrijden? van Talpa als voorbeeld is in meerdere opzichten verfrissend maar toch heeft men de grootste moeite om het publiek massaal mee te tronen naar de zondagavond op Talpa. Al groeit dat leger voetbalconsumenten bij Talpa nog wekelijks en zal ook RTL5 komende vrijdag met de live wedstrijd Ajax-Heerenveen het hoogste kijkcijfer ooit gaan halen. Van copy & past moet men in de regel minder hebben waardoor maar weinig namaakshows echt succes hebben. Een herhaling van Idols in de voorronden trekt bijvoorbeeld bijna twee keer zoveel kijkers op RTL7 dan de finaleronde van de ?Nixfactor? op Talpa.

Heel af en toe weet men de gevoelige snaar te raken bij de kijker waardoor het z??r onderschatte ?word of mouth? effect een aanzwellende schare kijkers oplevert. De eerste Idols had dat crescendo, de serie over het leven van Frans Bauer is een goed voorbeeld, het format rond Joling en Gordon ook, evenals Dancing with Stars dat recent goede zaken deed op RTL4 en uiteraard Boer Zoekt Vrouw. Dat soort sentimenten zijn al jaren bepalend voor het geconsolideerde succes van programma?s als GTST, Hart van Nederland, Spoorloos maar ook bijvoorbeeld de TV Show.

Op zoek naar succes romen zendermanagers de kijkcijferlijsten van de concurrentie af en hoopt met de aanschaf van de betreffende winkelnering (inclusief presentatoren) ook de klant mee te nemen naar de andere zenderlocatie. Dat lukt in de meeste gevallen niet of nauwelijks. Kijk naar formats rondom de Postcodeloterij, Barend & van Dorp en zelfs Expeditie Robinson dat het bij Talpa toch minder (maar nog steeds heel goed) doet. Kopie Terra Incognita op Net5 nog minder maar dat terzijde.

?The Bottom Line? is dat de kijker zich steeds minder in luren laat leggen, door heeft wanneer er sprake is van onechtheid en daardoor op een deel ?must see? content na nog minder binding heeft met het grote aanbod ?greyware?. Programma?s die elke zender aanbiedt in het grijze door de nauwe focus op 20-49 veroorzaakte middengebied en weinig echt interessante content oplevert. Een kijker die steeds vaker na ??n aflevering al afhaakt en vooral behoefte heeft aan wat nieuwe kwaliteit en integriteit op televisie, maar kan dat?

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!