ING wint Social Media Monitor 7 #SMM7

9 oktober 2014, 15:13

Social loopt als een rode draad door de organisatie en heeft een permanente plaats in de bedrijfsvoering

Tijdens het SMM7-event vanmiddag in Amsterdam is ING uitgeroepen tot winnaar van de Social Media Monitor 7. Dit jaarlijkse rapport van Social Embassy is de weerslag van een onderzoek naar de inzet van social media door de top-100 adverteerders en merken die volgens de top-100-merken en Social Embassy niet mogen ontbreken. ING, dat al langere tijd hoog scoort in de jaarlijkse ranglijst, wordt vooral geprezen omdat social als een rode draad door de hele organisatie loopt en een permanente plaats heeft gekregen in de bedrijfsvoering op verschillende afdelingen.

Oordeel van panel

Dit is het oordeel van het jurypanel:

Ook dit jaar heeft de ING social media weer een stapje verder geïntegreerd in haar bedrijfsvoering. Je ziet duidelijk dat er grote stappen zijn gemaakt in het analyseren van social media en vooral in dit begrijpelijk overbrengen binnen de organisatie. Door middel van modellen en richtlijnen maken ze social media goed meetbaar en wordt dit tot in detail doorgevoerd. Daarnaast nemen ze hun bevindingen en best practices ook mee buiten de landsgrenzen.

Social Embassy voegt daar zelf in het rapport nog aan toe:

De ING is al jaren terug te vinden in de top van de SMM en dat is niet voor niets. Social loopt als een rode draad door de ING en heeft een permanente plaats verworven in de bedrijfsvoering op verschillende afdelingen. Op Service, Marketing, PR, HR is de ING voorloper in de markt. Dit uit zich in een professionele organisatie, een positieve ROI en op bijvoorbeeld PR zelfs in een voortrekkersrol in de ontwikkeling van het vakgebied in relatie tot social media.

Naast de succesvolle externe inzet, die inmiddels wordt uitgebreid met branded communities, is de ING vergevorderd in de uitrol van een medewerkerprogramma. Medewerkers worden betrokken in de Social Media Hub, in het ambassadeursprogramma en bij de Orange experts om de ING op social media een gezicht te geven. De wijze waarop de social strategie – niet alleen nationaal maar ook internationaal – van A tot Z wordt uitgerold is indrukwekkend en verdient geen andere plaats dan de eerste in de 7e Social Media Monitor.

Top 10

ING verslaat met de eerste plaats Coolblue en het Wereld Natuur Fonds, die respectievelijk eindigen als nummer 2 en 3. De gehele top-10 is als volgt:

  1. ING
  2. Coolblue
  3. Wereld Natuur Fonds
  4. KPN
  5. Vodafone
  6. Natuurmonumenten
  7. ANWB
  8. wehkamp.nl
  9. NS
  10. Ziggo

Grote afwezige in deze top-10 is de winnaar van SMM6, KLM. De reden is even simpel als jammer: de luchtvaartmaatschappij heeft er dit jaar voor gekozen niet deel te nemen aan het onderzoek.

Branchespecifieke top-3’s

Naast de algemene ranglijst zijn ook top-3-lijsten opgesteld voor 5 specifieke branches.

Top 3 FMCG

  1. Coca-Cola
  2. Optimel
  3. Robijn

Top 3 Finance

  1. ING
  2. Rabobank
  3. ABN AMRO

Top 3 Telecom

  1. KPN
  2. Vodafone
  3. T-Mobile

Top 3 Automotive

  1. Renault
  2. Volkswagen
  3. Dacia

Top 3 Retail

  1. Coolblue
  2. wehkamp.nl
  3. bol.com

De gehele uitslag van alle 92 deelnemende bedrijven is te vinden in het rapport onderaan het artikel.

Opzet van het onderzoek

De Social Media Monitor is een onderzoek van Social Embassy naar de inzet van social media door top 100 adverteerders, op basis van bruto media bestedingen in Nederland (Bron: Nielsen Research). De top 100 is aangevuld met merken die volgens de top 100 en Social Embassy niet mogen ontbreken. Alle merken zijn uitgenodigd om deel te nemen aan #SMM7. Alleen merken die aan deze oproep gehoor hebben gegeven zijn in dit rapport opgenomen.

De Social Media Monitor bestaat uit drie onderdelen:

  1. Een onderzoek via een online enquête naar de organisatie van, ambities met en resultaten van de inzet van social media.
  2. Een externe analyse van de inzet van social media aan de hand van een door Social Embassy ontwikkeld model dat onderdelen als activiteit, interactiviteit en het vermogen communities te ontwikkelen beoordeelt.
  3. Ieder merk krijgt een waardering op basis van de interne organisatie en analyse van de social media inzet. Uit deze waardering kwam een top 20 die door het panel van vakgenoten teruggebracht werd tot een top 10. Tijdens de Inspiration Day, waar de top-10 merken de gelegenheid kregen zichzelf te presenteren aan het panel van de #SMM7, heeft het panel de uiteindelijke en definitieve top 10 vastgesteld.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!