ING: een duurzame wereld voor een duurzame wereld #adv

1 september 2014, 08:30

Practise what you preach. Dat is wat ING voorstond toen het een video wilde maken over de eigen projecten op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dus werd de film gemaakt met gerecyclede materialen van de ING-kantoren, zoals stoelen, tafels, pennen, lampen. En hoe kun je die beter een verhaal over een duurzame wereld laten vertellen dan ze zelf een wereld te laten vormen? Precies. ING scoort met hun nieuwe online video die flink wat analoog handwerk vereiste.

ING ondersteunt wereldwijd vele projecten. In Nederland ondersteunt het 550 voetbalverenigingen, omdat bewegen van groot belang is voor kinderen. Ook gaven 600 ING-vrijwilligers vorig jaar duizend gastlessen op basisscholen, om kinderen bewust te leren omgaan met geld. Sinds 2005 investeert ING samen met UNICEF in onderwijsprojecten over de hele wereld. Zo zijn onderwijsprogramma’s opgezet in Ethiopië, Zambia, Nepal en Madagaskar.

Om al deze projecten onder één noemer onder de aandacht te brengen, moest er een manier worden gevonden om dit voor elkaar te krijgen. De oplossing: op een grote wereldbol vol met geanimeerde figuren trekken de verschillende projecten van ING voorbij die gericht zijn op kinderen.

Concept

TjerkJan Oord en Ben Goedegebuur van JWT Amsterdam bedachten het concept van de ronddraaiende wereldbol. Op een rol papier van twintig meter schetste Dimitri Versteegen van Clay! het hele verhaal, waarin de MVO-projecten van ING voorbijkomen. Daarna gingen de decorbouwers aan de slag met het verzamelde materiaal. Zo is een oude stoel gebruikt voor het hout, de springveertjes uit pennen voor bewegende onderdelen en oude afschriften of jaarverslagen voor de papier-maché wolken. Je ziet dus details als potloden, verf, scharniertjes, papier-maché en touwtjes om de scènes te laten bewegen.

Door middel van model-making en puppeteering is de wereldbol tot leven gebracht. Uiteindelijk kwam er een complete wereldbol tot stand waarop de projecten aan het oog voorbijtrekken. Peter Mansfelt van Pedri Animation werkte mee aan het project. “Alles wordt met behulp van stappenmotortjes aangestuurd, nadat we ontwerpen hadden gemaakt hoe we alles moesten aandrijven en hoe alles moest bewegen. Toen dat allemaal in elkaar zat, hebben we uiteindelijk het decor zelf gebouwd.”

In de making-of is precies te zien hoe de video ‘Een betere wereld voor onze kinderen’ tot stand is gekomen. En dat alles helemaal met de hand!

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!