• E-mail
    wordt gesponsord door
  • Usability & design
    wordt gesponsord door

Inbox by Gmail: de e-mailclient voor de minimalistische e-mailgebruiker

Inbox by Gmail: de e-mailclient voor de minimalistische e-mailgebruiker

Nu Inbox, de nieuwe e-mail client van Google, een tijdje beschikbaar is, beginnen meer details over de ontwikkeling en de gedachte erachter bekend te worden. Zo lijkt het niet Google’s bedoeling dat Inbox een vervanger wordt van Gmail: het is meer bedoeld als ‘side-project’ om e-mail na 10 jaar (Gmail werd op 1 april 2004 geïntroduceerd) op een andere manier te benaderen. Dit bleek ook uit een zogenaamde AMA (ask me anything) op Reddit kortgeleden. Zie hiervoor dit artikel op The Next Web evenals dit artikel.

Meer acties en taken, minder loslopende e-mails

Dat lijkt een van de hoofddoelen van Inbox, tot nu toe. In klassieke e-mailclients, inclusief de recentste Outlook-versies en Gmail zelf, wordt standaard een lijst van e-mails getoond met een bepaalde sortering. In Gmail is korte tijd geleden wel het tabs-deel ingevoerd, maar nog steeds was er ‘de lijst van e-mails’ om af te handelen.

Met Inbox is dat een ander verhaal. De tabs zijn doorgevoerd als aparte kopjes in de inbox, waarbinnen e-mails gegroepeerd zijn: de zogenaamde bundels. Hieronder een voorbeeld van bundels (in dit geval purchases en promos) in Inbox:


Daarnaast zijn in Inbox de highlights beschikbaar. Highlights toont de belangrijk(st)e informatie van een e-mail in een snippet: denk hierbij aan meegestuurde foto’s, bestelinformatie, attachments, etcetera.

Naast de highlights zijn vanuit verschillende e-mails acties te ondernemen, zoals het bevestigen (of afwijzen) van een afspraak. Direct, zonder een e-mail te openen. Hieronder een voorbeeld (bij het oranje 'updates'):

Naast bovenstaande features zijn er echter heel veel features uit Gmail weggelaten. Verschillende powerusers (zeker binnen Google) zullen dit in meer of mindere mate gaan missen.

“Jullie zijn niet de gebruiker!”

Dat was de naam van een interne Google-presentatie over het weglaten van de geavanceerde features. In de presentatie werden de redenen onderbouwd waarom bepaalde geavanceerde features uit Gmail weggelaten moesten worden. Het ging erom dat een overgroot deel van de Gmail-gebruikers deze geavanceerde features nooit gebruikten en dat ze de interface onnodig complex maakten.

De gemiddelde Gmail-gebruiker ontvangt dagelijks namelijk slechts 5 e-mails en vaak van het type 'promotional' (nieuwsbrieven, actiemailings en dergelijke): e-mails die niet per se een reactie nodig hebben.  Dit in tegenstelling tot de gemiddelde Google-medewerker die een berg van e-mails per dag te verwerken krijgt: 450 stuks, waarvan de meeste ook een antwoord nodig hebben.

Na de interne veldslag werd besloten dat Gmail met al z’n dikke features (wel voor een deel verborgen voor de gewone gebruiker) zou blijven staan, en dat een aparte e-mailclient ontwikkeld zou worden. Dit is uiteindelijk Inbox by Gmail geworden. Zowel in app-vorm, maar ook in de browser beschikbaar via inbox.google.com. Het wordt ook wel de ‘App child of Gmail and Google Now’ genoemd.

Inbox: een uitdagende evolutie van de e-mailclient voor de marketeer

Door bundles, snoozing ('Nu even niet', maar dan voor e-mail) en highlights wordt het voor de marketeer een (nog) grotere uitdaging op te vallen in de inbox van Inbox. De verschillende automatisch verzonden berichten zoals nieuwsbrieven, campagnemails en andere e-mails komen veelal in het promotions-deel van de inbox terecht – samen met alle andere bijbehorende e-maillings!

Probeer dan nog maar eens op te vallen. Meer dan ooit is de afzendernaam en de onderwerpregel van belang. Daarnaast moet het eigenlijk zo zijn dat ontvangers echt op uw communicatie zitten te wachten.

Hoeveel gebruikers Inbox tot nu toe heeft, is onduidelijk. Het aantal downloads van de Inbox by Gmail app in de Google Play store tot nu toe is 135.272, in de iTunes Store is het aantal downloads onbekend. Dit afgezet tegen de ruim 400 miljoen gebruikers die Gmail heeft, is dit nog slechts een druppel op de gloeiende plaat. Met wat meer doorontwikkeling (makkelijk e-mails verwijderen) kan Inbox nog een hele leuke e-mail client worden.

Zoals in het begin gezegd zal deze echter nooit Gmail vervangen: dat blijft dé e-mailclient voor fervente e-mailgebruikers die een flinke bups aan e-mails per dag te verwerken heeft.

Credits afbeelding: Mario Antonio Pena Zapat, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Ik denk dat je de snooze functie niet als extra uitdaging moet zien, maar als hulpmiddel. Als e-mailmarketeer probeer je jouw e-mail communicatie op het beste moment in de inbox te krijgen van de gebruiker. Dat doe je aan de hand van de data die je beschikbaar hebt van die gebruiker. Echter bepaalt de gebruiker nog altijd zelf wanneer hij/zij de e-mail wil lezen. De snooze functie geeft de gebruiker de kans om de e-mail te lezen wanneer hij/zij dat wil en er klaar voor is.

    geplaatst op
  • De inbox gebruiker is minder goed bereikbaar via email nieuwsbrieven. De grote concurrent van Google. Dus SEA en display gaat weer belangrijker worden om je klant voor je te winnen en te behouden. Of is dit te ver doorgedacht. :-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.