In de VS begint TV as we know it te verdwijnen

12 april 2006, 18:47

The national show van de kabelaars associatie NCTA in Atlanta bood de networks de kans om zich van hun integraalste en interactiefste kant te laten zien. De grootste aandacht ging uit naar Time Warner Cable. Zij gaan New York City voorzien van iTV, interactieve TV voor één van de grootste en in meest in het oog springende agglomeraties van de wereld. Amerikaanse media (zoals Adage) zien dit als een doorbraak voor dit medium. Hiermee zou het tipping point voor iTV bereikt kunnen zijn. Nu zal de rest (en de adverteerder!) volgen, zo is de verwachting.

De concurrenten zitten overigens niet stil.

Fox kwam met Generation Fox, een crossmediale benadering van de doelgroep 12-24. Met onder meer Myspace, Mobizzo en de “traditionele” TV-programma’s, zoals American Idol zet FOX keihard de aanval in op Viacoms MTV. De jeugd blijft moeilijk bereikbaar en beschikt over een groot deel van de consumenten dollars en beïnvloedt er nog veel meer. Fox spreekt zelf van $ 350 miljoen per jaar in de VS. Ook in Nederland blijft deze doelgroep moeilijk te vatten, blijkt uit opmerkingen van spotverkopers bij de commerciële televisiezenders. Adverteerders als Coca Cola zien graag een betere focus en een sterkere combinatie van platforms gericht op deze doelgroep. Daarmee lijkt het niet onverstandig om het voorbeeld van Fox te volgen: tijd voor generation SBS of RTL?

Turners aanpak leek daarnaast iets bescheidener. Turner gaat zusterbedrijf AOL inzetten voor de verspreiding van haar sterke content via breedband. Denk hierbij onder meer aan het King of Queens dat bij RTL5 wordt uitgezonden.

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!