In 2020 zijn we allemaal overwerkte zzp’ers

26 november 2012, 14:59

Of het nu door de crisis, de wil van steeds meer mensen om eigen baas te zijn, of de algehele ontwikkeling van de arbeidsmarkt komt, het is een feit dat Nederland steeds meer zzp'ers kent. Of dit een tijdelijke situatie of een blijvende ommekeer is, daarover zijn de meningen verdeeld. Maar uit onderzoek blijkt dat veel communicatieprofessionals denken dat steeds meer mensen in hun vakgebied van de overheid en het bedrijfsleven zullen overstappen naar een eigen kantoor, met of zonder personeel. Maar dat is niet het meest opvallende resultaat.

Een onderzoek naar de online communicatieprofessional van de toekomst, uitgevoerd door USG Capacity en ingevuld door 287 respondenten, vroeg communicatieprofessionals onder andere naar opkomende functieveranderingen. Hoe belangrijk gaan bepaalde deelgebieden van de communicatiefunctie binnen nu en acht jaar worden? Daaruit blijkt dat vooral interne communicatie zeer belangrijk wordt geacht, met online content verspreiding op de nobele tweede plaats.

Hoe belangrijk zijn de volgende deelgebieden in het communicatievak in 2020?

Klik op bovenstaande tabel voor een grote weergave.

Ook de deelgebieden offline public relations, beleidscommunicatie, evenementen en accountability tonen hoge uitschieters. Het lijkt er dus op dat de meest belangrijk geachte toekomstige taken in het communicatievak vooral offline en intern zijn. Kijk je echter naar de som van Belangrijk en Zeer belangrijk, dan blijkt dat Social Media de betwiste nummer 1 is, op de voet gevolgd door Externe Communicatie en Interne Communicatie. De meningen verschillen hier en daar, maar één ding is zeker, de meeste communicatieprofessionals vinden álle taken belangrijk (zo zien we het graag!).

Opvallender is de verdeeldheid over de belangrijkheid van evenementen. Een groot deel van de respondenten vindt evenementen belangrijk, terwijl dit deelgebied door velen juist ook als onbelangrijk wordt geacht. Hierdoor komen evenementen met 'slechts' 71,9 procent op de laagste plaats van de 'som der belangrijkheid'. Wat zegt dat? Het kan liggen aan de tijd waarin we leven. De verschuiving van offline naar online is al tijden aan de gang. Ook zijn evenementen meestal budgetvreters die vaak niet accountable te maken zijn. Doch aan de andere kant lijkt het nut van een goed bezocht feestje ook duidelijk aanwezig. Het blijft een lastig dilemma.

Een andere stelling waarover klaarblijkelijk verdeeldheid is: “In het jaar 2020 spreken we niet meer over marketing en communicatie, maar over marcom.” Bijna 50 procent van de professionals is het hiermee eens, terwijl de andere helft het hier juist níet mee eens is. Voor veel mensen zijn deze vakgebieden immers lastig uit elkaar te halen. In het takenpakket zie je dan ook steeds meer een samensmelting van deze gebieden. Zeker voor zzp'ers zal dit onderscheid snel vervagen. En daarmee ben ik weer terug bij de eerste alinea. Steeds meer communicatieprofessionals denken in de toekomst voor zichzelf te werken. De uitkomst is nog even afwachten.

Wat denk jij? Hoe ziet de communicatieprofessional van de toekomst eruit? Zal er veel veranderen, of zal dat allemaal wel meevallen? Bekijk hieronder de infographic met de volledige resultaten van het onderzoek. En doe de volgende keer zelf ook mee!

Michèl Schilders is Algemeen Directeur bij USG Marketing, Communication & Sales Professionals. USG MarComSales is arbeidsbemiddelaar in communicatie-, marketing- & salesprofessionals met een HBO+ denk- en werkniveau. USG MarComSales staat voor de optimale P van Personeel in uw marcommix.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Adriana van Schalken | Payrolling Works

    Mooie infographic. Zelf denk ik dat de voor de komende jaren voor de communicatieprofessional moeilijker gaat worden om een vaste baan te vinden. Als je al hoort en ziet dat er op een communicatievacature meer dan 400 mensen op reageren dan kan je wel zien dat er weinig aanbod is.

    Dus meer communicatie professionals die als zzp’er aan de slag gaan, zeker voor de komende 5 jaar.

    Als de crisis ‘voorbij’ is, zal er ook door bedrijven weer meer geinvesteerd worden in comm.professionals.

    Maar goed, dit is hoe ik het zie, ik ben wel eens benieuwd hoe anderen dit zien…


    27 november 2012 om 11:50
    Machiel van Duijn

    Ik vind dat een ZZPer ondernemer moet zijn. Dus als het werk hem boven het hoofd groet een andere ZZPer in huurt, of zelfs iemand in dienst neemt, zodat dit de workload vermindert. Op deze wijze ontstaan ondernemingen actief in het MKB. Op deze wijze werk ik samen (als opdrachtgever) met 4 ZZPers.

    In feite zou de doelstelling van een ZZPer moeten zijn om minder afhenakelijk te worden van zijn eigen inspanning om risico’s uit de weg te gaan.


    28 november 2012 om 22:15
    Jenny Le Large

    Bijzonder verhaal. Eerlijk gezegd had ik dit verhaal van Capacity wel verwacht: iedere tijd een ander verhaal en in de tussentijds is het gehele communicatievak genivelleerd zowel op niveau, inhoud en financieel. Ieder jaar komen er vele ‘communicatieprofessionals’ bij die kennelijk nog de verwachting meekrijgen dat zij zijn opgeleid tot communicatiemanager.

    Ondertussen is iedereen ZZP’er geworden, terwijl wij weten dat voor een goed communicatiebeleid duurzaamheid nodig is.

    Misschien dat Capacity zich eens echt verdiept in de problematiek van CommBat en meedenkt hoe de huidige toekomst van het communicatievak verbeterd kan worden?


    3 december 2012 om 22:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!