iDEAL lijkt niet voor kleine winkeliers

2 augustus 2005, 13:22

Logo iDEALBanken houden nog steeds stijf de kaken op elkaar waar het gaat om informatie over de nieuwe betaalmethode iDEAL. Wanneer het wordt ge?ntroduceerd weet nog niemand, en over de kosten tasten ondernemers al maandenlang in het duister.

In een discussie op Emerce kwam deze week het volgende kostenplaatje langs uit het geruchtencircuit:

Inschrijvingskosten 295,- euro eenmalig.

Maandelijkse kosten 125,- euro

Kosten per overschrijving 0,50 euro

Bij het getoonde kostenplaatje moet men wel realiseren dat de tarieven door elke deelnemende bank afzonderlijk worden vastgesteld. De Rabobank zal de kosten bijvoorbeeld op een andere manier doorrekenen dan ABN AMRO. Desondanks is het aannemelijk dat niet veel afgeweken zal worden van de tarieven die momenteel worden gerekend voor internetkassa’s als de Rabo Internetkassa en ING’s TWYP.

Als dit het definitieve paard is waar Rabobank, ABN AMRO, ING en de Postbank op wedden, zou het payment service providers (PSPs) zoals Smartpay en Bibit op het eerste gezicht wel eens in de kaart kunnen spelen. Uit een vergelijking van payment service providers blijken immers heel wat partijen scherpere prijzen te leveren dan de banken met hun eigen betaalsystemen (voor de goede orde, Buckaroo die in deze lijst – natuurlijk – als goedkoopste uit de bus komt, verwerkt alleen creditcard-betalingen).

Wie echter via bijvoorbeeld Ogone een betaalmethode met iDEAL wil afnemen zal daarvoor naast een contract met de PSP, ook een iDEAL-contract met zijn bank moeten afsluiten. Dat zegt Ogone-country manager Hans Bouman in een artikel in Banking Review (pdf, 145 kB).

Wat dat contract moet kosten is niet bekend. Ogone liet MarketingFacts weten dat ook zij nog geen enkele kostenindicatie van de banken hebben ontvangen. Op de vraag of het nog wel zijn prijsvoordeel ten opzichte van bijvoorbeeld The Way You Pay kon vasthouden, kon het bedrijf dan ook geen antwoord geven.

Het zou voor de kleine webwinkelier wel eens moeilijk kunnen worden om een betaalsysteem te vinden waarbij de vaste lasten niet gelijk een hoge drempel vormen. Met goed fatsoen kan men straks immers niet meer om iDEAL heen, zeker niet nu ook Fortis en SNS zich bij het project hebben aangesloten. Creditcard-only systemen zoals Buckaroo en Paypal zullen niet afdoende zijn zolang slechts 40% van de Nederlanders een creditcard heeft. Pre-paid systemen als Softpay en (opnieuw) Paypal blijven te hoogdrempelig voor algemeen gebruik. Nu alle banken samenwerken en snappen dat met de exploitatie van hun iDEAL-systeem het nodige te verdienen valt, zullen winkeliers niet om hoge instapkosten heen kunnen.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Strebertje

    Dat is best een duur grapje.

    De banken hebben al jaren veel te veel gevangen voor het pinnen, en willen dat natuurlijk niet zomaar opgeven.

    1000 sales per maand via Ideal kost per sale dan 0.625 euro

    Een kleine winkel is dan 1.75 euro kwijt (als die slechts 100 sales zou doen per maand). Ik vraag me af wanneer er een turnover point is bereikt dat Ideal zich loont voor het bedrijf, in plaats van alleen voor de banken?


    2 augustus 2005 om 13:46
    Robbert

    Ze kunnen de kosten beter laag houden, zodat internetshops eerder bereid zijn om dit systeem te gaan gebruiken. Bijvoorbeeld de eenmalige & maandelijkste kosten schrappen en alleen de kosten per overschrijving behouden. Zo kunnen alle winkels het systeem zonder veel moeite gaan gebruiken, wat weer als voordeel voor de banken heeft dat er veel wordt verdient aan de transacties. Heeel veel transacties ipv weinig transacties + abonnementskosten lijkt me meer opleveren.

    Zo wordt het systeem populair en slaagt er tenminste een keer iets qua betalen op internet 😉


    2 augustus 2005 om 13:53
    ralphbom

    De banken zijn al zo lang bezig met iDEAL dat ik een grote marketingcampagne verwacht. Stel dit zou het geval zijn en het grote publiek gaat gebruik maken van deze dienst, dan vind ik het niet verwonderlijk dat zij iets terug willen zien van de investeringen.

    Ik ben erg benieuwd hoe iDEAL in de markt wordt gezet. Jullie enig idee?


    2 augustus 2005 om 16:58
    Roy Huiskes – chapter42

    Ik denk met veel abri’s, tvspots op talpa, ad’s in de bright/bladen en hier en daar een banner 😉


    2 augustus 2005 om 17:38
    D&G

    Ik hou het nog gewoon bij Paypal, kan je tenminste ook in het buitenland mee betalen.


    3 augustus 2005 om 08:56
    Tinus

    Ik ben het met Robbert eens. Het succes van het systeem staat of valt met het aantal webshops dat er mee gaat werken. 125 euro is in veel gevallen een veel te hoog bedrag.


    3 augustus 2005 om 16:20
    Stapper

    Interessant in dit kader is wellicht de nieuwe methode Bill. Volgens mij een initiatief van SNS Bank. Je hoort er op het moment niet zo heel erg veel over, maar de tarieven zijn – zeker voor kleine winkeliers – boeiend. Geen aansluitkosten, geen maandelijkse kosten en een transactietarief van 5% met een maximum van €0,60 per transactie (zie info op hun website). En het zit geïntegreerd in MSN Messenger dus ook nog eens een behoorlijke doelgroep.


    4 augustus 2005 om 05:09
    Karel

    Ik neem de proef op de som en heb met net voor Ideal aangemeld bij ABN. “In het tweede kwartaal van 2005 nemen ze contact met me op”. Back to the future!


    6 augustus 2005 om 08:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!