iDEAL het meest succesvolle internetbetaalmiddel?

23 januari 2006, 10:33

Verdeling betaalmethoden internet (bron: TopTicketLine)

De belangrijkste betaalmethode op internet is nog steeds de creditcard. Maar als we kijken naar het verschil in betalingsmethoden in december 2004 vs december 2005 dan neemt het gebruik van iDEAL snel toe en zou het wel eens snel de positie van de creditcard kunnen overnemen.

Betaalgemak en het gevoel van veiligheid zijn volgens Ronald van Ingen, financieel Manager van TopTicketLine, van groot belang voor het cre?ren van conversie. “Geef een consument het gevoel dat niet bewust wordt aangestuurd op een bepaalde betaalmethode. En zorg voor een ‘veilig’ gevoel.” IDEAL wordt volgens hem door veel mensen als veilig beschouwd. Hij voorspelt dat deze methode uiteindelijk de meest succesvolle internetbetaalmethode zal zijn. Maar dan moeten banken nog wel wat problemen oplossen: het systeem is nog niet voor alle banken beschikbaar en er ontbreekt nog eenheid tussen de banken.

Van Ingen was ??n van de sprekers tijdens de Emerce Update over Customer Conversion afgelopen week. Een aantal van de presentaties zijn inmiddels op Emerce Minutes te downloaden.

Eerdere berichten over iDEAL op Marketingfacts:

Demo betalingssysteem iDEAL online

iDEAL lijkt niet voor kleine winkeliers

Opnieuw vertraging bij invoering iDeal

iDEAL ongeschikt voor zakelijke transacties

Rabo en ABN AMRO: iDEAL w?l voor zakelijk betalen

iDEAL gelanceerd

iDEAL verdubbelt on-line verkopen binnen twee jaar

Postbank en iDEAL… wat een drama

Stand van zaken online betalen in Nederland

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

16 Reacties

    maarten

    iDeal ziet er erg goed uit. Wij hebben het ook draaien. Wordt hopelijk breed geaccepteerd.

    MR


    23 januari 2006 om 11:07
    Dennis

    Is het niet gewoon zo dat RaboDirect en bankoverschrijving wordt verdeeld over creditcard en iDeal? Zover ik zie neemt creditcard ook toe… aanbieders lijken voor of iDeal te gaan of voor de creditcard. Koop geregeld op internet dingen, maar ben iDeal nog 0,0 keer tegen gekomen…


    23 januari 2006 om 14:58
    Jaake

    tja, zolang je er niet internationaal mee kunt betalen is het vrij zinloos voor mij en velen.


    23 januari 2006 om 15:16
    Iken

    Gewoon iedereen aan de Credit Card dan hoeven dit soort wielen niet steeds opnieuw worden uitgevonden. Wat een flauwekul is dit toch weer en als je het wil implementeren rekent elke bank een ander tarief. Ja daaaaaaaaaaag.


    23 januari 2006 om 17:13
    MIJNOPLEIDING.COM

    Waar is dit op gebouwed?

    Het meeste betaalde middel is op dit moment Credit Card, gevolgd door automatisch incasso, vooruitbetalen, Paypal en dan heb je een lange tijd niks… en dan paar kleine spelers, waaronder iDeal!

    Ik beheer 427 sites als het gaat om betaling en bestellingen. Nog nooit een klant gehad die gebruik maakte van iDeal.


    23 januari 2006 om 18:51
    maarten

    Het meerendeel van de Nederlanders geeft de voorkeur aan Nederlandse sites (kan link even niet vinden van het onderzoek). Een Nederlands betaalsysteem wordt dan ook stukken betrouwbaarder ervaren, en cross-border handel is voor veel mensen niet interessant/relevant: dus iDeal vult een enorme behoefte.


    23 januari 2006 om 19:30
    Jurjen Koopmans

    Ik ben het met MIJNOPLEIDING.COM eens en zet ook vraagtekens bij dit onderzoek. Naast automatische incasso, paypal, en automatisch afschrijven wil ik nog even aanvullen:

    – leveren onder rembours;

    – (micro-)betaling per SMS of telefoon.

    Ik stel de auteurs van deze staafdiagram voor om het onderzoek nog eens over te doen en te komen met een meer complete marktanalyse!


    23 januari 2006 om 19:55
    Iken

    betalen met Credit Card is het meest handige wat er bestaat dus waarom we hier in Nederland tig andere systemen moeten gaan gebruiken terwijl de twee beste systemen al bestaan (PIN en CC) is mij een volkomen raadsel.


    23 januari 2006 om 20:00
    Spike

    Dit staafdiagram is gestaafd op de cijfers van Topticketline. Niet op de e-commerce in het algemeen.

    Hoewel het mij niet geheel onwaarschijnlijk lijkt dat iDeal ook veel gebruikt gaat worden op andere shops en dergelijke.


    23 januari 2006 om 20:16
    MIJNOPLEIDING.COM

    @Jurjen Koopmans

    Leveren onder rembours en (micro-)betaling per SMS of telefoon, was ik vergeten.


    23 januari 2006 om 21:29
    René

    Oh, dat gaat hard inderdaad, volgens dit grafiekje.

    Maar waar is dit grafiekje op gebaseerd? Geeft het aantallen of omzet? Over welke verzameling transacties gaat het? Wie of wat is de bron?

    Ja, dat soort vragen krijg je, als je beweert journalistiek te bedrijven 😉


    24 januari 2006 om 00:19
    MIJNOPLEIDING.COM

    Dit is weer een voorbeeld van Marketing!

    Sinds het begin van iDeal komen dit soort berichten naar buiten over hoe geweldig iDeal is en hoe snel het gebruik ervan toeneemt.

    Hiermee spelen ze in op het vertrouwen van de consumenten en hopen dat mensen het gaan gebruiken.

    Dit heeft de muziek industrie ruim 20 jaar gedaan. Platen kwamen niet in de top 10 omdat ze veel verkochten, nee ze verkochten veel omdat ze in de top 10 kwamen. DJs / zenders werden en worden betaald om de plaat zo vaak mogelijk te draaien en zo hoog mogelijk is top x te zetten.


    24 januari 2006 om 10:20
    Jurjen Koopmans

    Goede opmerking, Spike:

    “Dit staafdiagram is gestaafd op de cijfers van Topticketline. Niet op de e-commerce in het algemeen.”

    Ik vraag me alleen af of je aan de hand van resultaten van 1 website dit soort conclusies mag trekken:

    “De belangrijkste betaalmethode op internet is nog steeds de creditcard. Maar als we kijken naar het verschil in betalingsmethoden in december 2004 vs december 2005 dan neemt het gebruik van iDEAL snel toe en zou het wel eens snel de positie van de creditcard kunnen overnemen.”

    Als je de belangrijkste betaalmethode op internet wilt weten (LET WEL: ik lees hier NIET de belangrijkste betaalmethode op Topticketline.nl of Topticketline.com), dan zul je het onderzoek nog eens over moeten doen!

    Een resultaat van goed onderzoek is vaak goede journalistiek!


    25 januari 2006 om 07:37
    media

    Jurjen, de uitspraak heb ik niet alleen gebaseerd op de presentatie van Topticketline maar ook op basis van de eerdere berichten over iDEAL die hier eerder zijn geplaatst. Wie iDEAL een beetje volgt ziet dat het gebruik snel toeneemt.

    Ben benieuwd naar de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor want die zullen eerdaags ook wel weer komen.


    25 januari 2006 om 07:45
    Oudshoorn

    40% van de consumenten wil achteraf betalen, aangezien de bestelling ook pas de volgende dag wordt geleverd. 40% van de consument wil dus op rekening of met acceptgiro betalen. Er ontstaat dan echter wel een kredietrisico voor de webwinkel. Door middel van een online toetsing(Credit Check / Easy Check) is het mogelijk de kredietwaardigheid van de koper tijdens het online bestelproces geautomatiseerd te bepalen. Op basis van de uitkomst kan de optie acceptgiro/achteraf betalen dan wel of niet worden aangeboden..Experian is marktleider in het leveren van dit soort persoonsinformatie..


    4 april 2008 om 09:44
    De Waal

    ..eFactoring is tegenwoordig de oplossing voor webwinkels om consumenten de populairste betaalwijze(acceptgiro/op rekening) aan te bieden en de risico’s uit te besteden aan een externe partij..Bij http://www.icmo.nl is ook volledige outsourcing mogelijk: facturen versturen, credit checks, debiteurenbeheer, risico overname, eFactoring, herinneringen versturen, incasso, etc.


    3 december 2009 om 18:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!