IAB wil 3 procent aandeel online advertising in 2004

25 maart 2003, 22:18

Het aandeel online advertising in het totale marketingbudget moet volgens het Interactive Advertising Bureau (IAB) in 2004 naar 3 procent.

De branchevereniging baseert het cijfer onder andere op de hoge internetpenetratie in Nederland.

Onderzoeksbureau Forrester Research en het Interactive Advertising Bureau (IAB) verwachten dat Europese adverteerders in 2007 EUR 5.023 miljoen zullen besteden aan interactive advertising. In 2002 stond dat bedrag nog op 787 miljoen. Volgens IAB Nederland zijn er echter signalen dat het aandeel van online advertising en interactive marketing binnen reclame- en marketingcampagnes snel zal toenemen.

Zo vond Forrester dat 74 procent van de Europese internetters in 2002 wel eens op een online advertentie heeft geklikt. Voor 51 procent was dat minder dan een maand geleden; een stijging van 9 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Voor meer dan een kwart van deze groep leidde de klik tot het doen van een aankoop, terwijl dat een jaar geleden nog 14 procent was. Igor Beuker, voorzitter IAB Nederland: “Doordat hun doelgroep meer online te vinden is, voegen adverteerders steeds vaker online advertising en interactieve marketingvormen toe aan hun mediamix. De hoge internetpenetratie maakt internet een medium bij uitstek voor verhogen van de brand awareness en verbeteren van brand experience. Bovendien zijn digitale reclamevormen beter meetbaar, waardoor online advertising en interactieve marketing in een vroeg stadium aantoonbare ‘return on investment’ opleveren.”

Met 71 procent behoort Nederland bovendien tot de top drie van landen met een hoge internetpenetratie. Het IAB ziet voor zichzelf dan ook een belangrijke rol weggelegd. “Naast de verdere professionalisering van de sector waar wij voor staan, moet het IAB de mogelijkheden van online advertising en interactive marketing bekend maken”, aldus Igor Beuker: “Het IAB zet zich in voor een groei naar drie procent van het totale marketing- en reclamebudget van een adverteerder in 2004. Dat is drie keer zo veel als het huidige aandeel.“IAB wil 3 procent aandeel online advertising in 2004.

Bron:

http://www.adfoweb.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!