Huis-aan-huisbladen 2.0

29 september 2009, 10:00

Lang voordat ik samen met Willem Feeder Media begon werkte ik als hoofd advertentieverkoop bij zondagsblad Het op Zondag in Leiden. Op een damesfiets langs de slager en de bakker voor het advertentiemateriaal en vrijdagochtend om 7 uur de pagina´s in elkaar plakken in de prepressstudio. Die tijden liggen ver achter ons. Online liggen voor deze lokale specialisten inmiddels grotere kansen dan voor reguliere dagbladen. De inkomsten komen dan echter niet meer, zoals in print, (alleen) uit advertenties.

Bedrijven als de Holland Combinatie en De Weekkrant (Wegener) kennen al jaren volledig gedigitaliseerde productieprocessen. Koploper daarbij is wellicht BDU, waar redacteuren inmiddels webbased hun teksten inclusief foto´s laten inlopen in een sjabloon en met een druk op de knop een PDF naar de drukker sturen (en binnenkort met dezelfde druk de XML-versie naar internet).

Een blik op de website van lokale media partners maakt duidelijk hoe de Nederlandse nieuwsregio´s tussen de grote spelers (HC, BDU, NDC etc., Rodi doet niet mee) verdeeld zijn. Weliswaar nog geen landelijke dekking maar zeker 75% van de Nederlandse gemeenten wordt hier mee gedekt schat ik. Het gezamenlijk aanbieden van een advertentiepropositie met (bijna) landelijke dekking is dan ook een logische zet.

De volgende stap is wat mij betreft minstens zo interessant: dat de partners binnen LMP naast advertentieproposities ook hun gezamenlijke lokale content gaan verkopen aan derden. Want dat lokaal nieuws ´hot´ is is momenteel geen discussiepunt meer, en het aanbod door professionele spelers is schaars. In die zin zie ik de online toekomst voor de gratis huis-aan-huisbladen zonniger dan voor de betaalde dagbladen. Hebben de dagbladen online niet meer te bieden dan generiek gratis nieuws, de lokale media hebben schaarse, waardevolle content te verkopen.

(Met dank aan Vincent Leenders voor de informatie over de LMP)

Ik werkte tien jaar bij de grote uitgevers van Nederland. In 2001 ben ik voor mezelf begonnen, als zelfstandig webmarketeer en freelance auteur. Op internet zijn zoekmachines mijn grote passie. Zo voer ik voor grote en kleine klanten Google AdWords-campagnes. Begin 2005 heb ik Feeder, de Nederlandse RSS zoekmachine, gelanceerd.

Categorie
Tags

40 Reacties

    Vincent Leenders

    @Karel: twee aanvullingen met betrekking tot de BDU. Het productieproces is lay-out-gedreven, met een groot aantal vaste sjablonen voor de papieren kranten. De XML-verise met een druk op de knop naar Internet zetten is geen toekomstmuziek meer, dat is al de actuele situatie sinds april 2007.


    29 september 2009 om 10:35
    Feeder

    Dankjewel voor de aanvullingen Vincent. Inderdaad is die XML-optie voor de kranten van BDU al een feit, ik begreep tijdens een presentatie dat dit voor de tijdschriften van BDU nog niet geldt.


    29 september 2009 om 10:38
    Rob de Groot

    Wat te denken van Kliknieuws.nl? Opgezet door een regionale uitgever met inmiddels meer dan 1.000.000 bezoeken per maand. Lokaal nieuws is hot, getuige Kliknieuws….


    29 september 2009 om 19:01
    Vincent Leenders

    @Erwin: meer dan interessant, je mag mij wel wat informatie sturen


    30 september 2009 om 04:36
    Feeder

    @Rob Welke regionale uitgever is dat eigenlijk? Ik klik op colofon maar dan verschijnt telkens de homepage. Dit geldt overigens voor alle links in de footer. 🙂


    30 september 2009 om 06:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!