Honda populairst in zoekmachines

25 november 2002, 09:11

Honda is het meest gezochte automerk in zoekmachines. Peugeot 206 voert bij typespecifieke zoekopdrachten de lijst aan.

Dit is de uitkomst van het vooronderzoek van de vindbaarheidsanalyse die Traffic4u momenteel uitvoert in de autobranche. Dit onderzoek heeft als doel de vindbaarheid van de websites van automerken in zoekmachines in kaart te brengen. De posities van de websites zullen worden geanalyseerd en de reden voor een eventuele slechte vermelding zal worden onderzocht. Uit voorgaand onderzoek van Traffic4u blijkt dat over het algemeen vooral bekende merken slecht vindbaar zijn op internet. Onderzocht wordt nu of dit in de autobranche ook het geval is. De definitieve resultaten van dit onderzoek zullen medio november gepubliceerd worden.

Algemene keywords

Sinds jaar en dag staat het zoekwoord ?auto? in de top 5 van de meest gezochte zoektermen. Uit het onderzoek blijkt dat er in de top 50 van meeste gezochte termen steeds meer autogerelateerde keywords voorkomen, waaronder de snelle stijgers tdi, 4×4 en coup?.

Honda

Uit het totale aantal van 100.000 onderzochte automerkgerelateerde zoekopdrachten werd er 10.600 keer, oftewel 10.6%, naar Honda gezocht. Daarmee is Honda de meest gezochte automerknaam op internet. Op de tweede plaats staat Ford met 8.100 zoekopdrachten (8.1%) en op de derde plaats vinden we BMW met 7.140 zoekopdrachten (7.1%). Daihatsu en Subaru sluiten de lijst met respectievelijk 480 en 860 zoekopdrachten (0.48% en 0.86%).

Populaire types

De algemene trend bij het zoeken in zoekmachines is dat internetters steeds vaker met meerdere zoektermen zoeken, iets dat ook bij dit onderzoek duidelijk naar voren kwam. Bij slechts 1 op de 5 zoekopdrachten wordt met enkel het merk gezocht, bij de overige 80% wordt er gezocht op een automerk in combinatie met bijvoorbeeld een type. Wanneer er wordt gezocht op een type zijn de goed verkopende types veruit het populairst. De top 3 bestaat uit Peugeot 206, Peugeot 307 en Opel Astra. Een type waarop vrijwel nooit wordt gezocht is de Daihatsu YRV.

Bron:

http://www.traffic4u.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!