HOI: dagbladen kampen met dalende oplages

7 januari 2003, 14:55

Alle dagbladen hebben in het derde kwartaal van 2002 moeten inleveren, zo blijkt uit de oplagecijfers van HOI, Instituut voor Media Auditing.

De grootste krant De Telegraaf zag de totaal verspreide oplage (vergelijking van de dagbladen kan alleen op het niveau ‘totaal verspreide oplage? door aanscherping van de definities) flink dalen van 854.500 in het derde kwartaak van 2001 naar 826.475 in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De oplage van De Volkskrant ging van 339.347 naar 330.166, die van het Algemeen Dagblad daalde ook fors van 344.428 naar 319.732. NRC Handelsblad zag de oplage iets teruglopen van 265.457 naar 263.256. Trouw leverde ook behoorlijk in: van 128.015 naar 118.131. De totaal verspreide oplage van Het Parool ging van 90.807 naar 86.962. Metro heeft een oplage van 233.220 en Spits 341.035. Bij de gezinsbladen hebben Aktueel, Nieuwe Revu en Panorama te kampen met oplagedalingen. Aktueel van 106.195 naar 99.797 en Nieuwe Revu van 118.357 naar 108.626. De totaal verspreide oplage van Panorama loopt flink terug van 185.858 naar 157.788. Bij de managementbladen lopen de oplages van Intermediair, Carp en Management Team terug. Intermediair komt uit op 241.723 (was 252.312), Carp 138.342 (was 163.155) en MT 134.861 (was 140.828). Bij de mannenbladen leverden Playboy en Penthouse in, maar de oplages van Esquire, FHM, Man en Maxim groeiden. Bij de vrouwenbladen doet Glossy het uitstekend (van 113.631 naar 181.143). De oplage van Beau Monde daalt, evenals die van Libelle en Margriet. Op 1 april 2003 worden de oplagecijfers van het 4e kwartaal 2002 gepubliceerd en de gecertificeerde jaarcijfers 2002 verschijnen op 13 mei.

Bron:

http://www.adformatie.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!