Hoe vaak wordt een weblogposting gelezen?

9 april 2006, 04:40

Hoe vaak wordt een weblogposting gelezen?Naast de Conversatie Index (CI) is ook het aantal keer dat een weblogposting wordt gelezen een kritische succesfactor van weblogs. Maar hoe bepaal je nu hoe vaak een posting is gelezen?

Al geruime tijd hanteren we daarvoor op Marketingfacts het aantal doorkliks op een posting omdat we daarmee zeker weten dat iemand geinteresseerd is. Afhankelijk van het onderwerp, het aantal reacties en het moment van posten, varieert dit aantal van 100 tot ruim 25.000 keer (zie ook de lijst van topartikelen). De ervaring leert dat een gemiddelde posting op Marketingfacts toch al snel 250 tot 750 keer wordt gelezen. Uitgaande van een vaste kern bezoekers van 5.000 mensen betekent dit een score van ca. 5 tot 15 procent. Opnieuw een goede score want laten we eerlijk zijn, welk bericht in een krant of tijdschrift haalt een dergelijke response nog?

Nu recentelijk een aantal weblogs zoals DutchCowboys en Molblog ook de bezoekers van de homepage meetellen als lezers van een posting, ben ik me aan het herorienteren op deze meting. Een deel van de postings is namelijk in het geheel via de homepage te lezen en behoeft geen doorklik. Aan de andere kant, er is geen garantie dat alle bezoekers van de homepage ook alle postings lezen. Ter informatie, zouden we de homepagebezoekers meetellen dan ligt het aantal keer ‘gelezen’ al snel een paar duizend hoger dan dat we nu rapporteren!

Wat vinden jullie, moeten wij de keren dat de homepage wordt opgevraagd nu wel of niet gaan meetellen?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

35 Reacties

    Arash

    Ik denk dat het pas kan meetellen als de bericht volledig is gelezen.

    We lijkt het indrukwekkender -richting adverteerders- als het wel meetelt.


    9 april 2006 om 05:38
    media

    Vooral dat laatste is natuurlijk de bedoeling van Dutchcowboys en Molblog; de vaste lezers zal het niet uitmaken welk getal daar nu staat, het gaat hem om de inhoud.


    9 april 2006 om 05:42
    Arash

    Inderdaad Marco

    En als adverteerders het gaat vergelijken, dan lijkt het dat molblog posts heeft die gemiddeld 1500 á 2000 keer worden gelezen en MF rond 400 a 600 keer. Dus de eerste indruk is dat MF minder druk wordt bezocht.

    Dit kan ook gevolgen hebben voor mogelijke samen werkingen, scholen die MF verwijzen enz enz. Zo lijk MF een kleiner speler te zijn.

    Als bezoekers het toch niet uitmaakt, dan is de optie om het mee te tellen interessanter, ondanks dat het niet een reaal beeld geeft van het echte bereik van de posts.


    9 april 2006 om 05:54
    M.

    “welk bericht in een krant of tijdschrift haalt een dergelijke response nog?”

    Nou het gemiddelde bericht in Metro of Spits. En misschien ook nog wel in De Telegraaf. Allemaal kranten die nog best veel lezers hebben.


    9 april 2006 om 06:44
    media

    Het gaat niet om het aantal lezers maar om het aantal keer dat een bericht wordt gelezen. Maar inderdaad, ik denk dat de Spits en Metro een hogere score halen. Telegraaf met zijn omvang zal dat niet halen; hooguit de berichten op de voorpagina.


    9 april 2006 om 06:48
    Mark de Bruin

    Ik zou niet het hele artikel op de homepage zetten, maar elk artikel maar voor 50% laten zien met klik naar het hele artikel. Dan weet je pas of mensen het echt hebben gelezen. Trouwens mooie cijfers nog steeds! Wat mij wel opvalt is dat het aantal reacties vermindert. Of lijkt dat maar zo?


    9 april 2006 om 06:50
    Jacobien

    Waarom zou je voor 1 manier kiezen en niet meerdere?

    Je kunt de stats hanteren zoals je deed. Daarnaast maak je extra stats waarbij je dezelfde normen hanteert als bijvoorbeeld een molblog.

    Zolang er geen duidelijke regels over zijn, zou ik voorzichtig zijn met 1 manier als dé manier uit te roepen.

    Daarnaast kun je dan je stats echt vergelijken met anderen. Als je dezelfde meetmethode gebruikt als log A, scoor je zo. Gebruik je de meetmethode van weblog B, dan scoor je zus.


    9 april 2006 om 07:00
    mangold

    Als je het lezen van artikelen op de homepage wilt meten, zou ik me concentreren op het aantal malen dat elk (begin van een) artikel daadwerkelijk in beeld heeft gestaan. Met een scriptje dat werkt op basis van het paginaoppervlak, de ruimte die elk artikel daarvan inneemt, het schermoppervlak en de mate waarin de pagina gescrolled is.


    9 april 2006 om 07:42
    Eduard

    Ik zou het niet goed vinden wanneer je vanwege de statistieken je lezers verplicht om door te klikken naar het tweede deel van het artikel. Dat is voor mij de reden om het gehele artikel op de homepage te plaatsen. Ook de abonnee’s op de RSS feed hoeven op deze manier niet door te klikken, alleen als ze willen reageren. het zou jammer zijn dat je vanwege de reclame inkomsten dit zou moeten verlaten……


    9 april 2006 om 08:13
    loket

    uitgaande van de ‘long tail’ is het meetellen van de homepage-lezers slechts van beperkte invloed. op lange termijn is het gros van de lezers direct op het artikel binnengekomen. althans dan zie ik op mijn blog.


    9 april 2006 om 08:44
    Jonathan Marks

    I think you should count the home page, because Marketingfacts is a specialized site and often there are stories there which I read (to get the summary) but don’t necessarily have time to click through to get the “full story”. I am sure that a newspaper counts any headline or summary read on the front page as “read”. Imagine a newspaper with a blank front page and the slogan “More news inside”.

    RSS means that many existing readers will bypass the home page in the future (they want to get briefed) but I expect many new and curious people (through Google, Ilse, etc) will still welcome the overview on the home page.


    9 april 2006 om 08:51
    robin

    Eens met Jacobien, waarom niet beide meten en rapporteren?

    Moet eerlijk zeggen dat DC en Molblog de bezoeker op deze manier wel een beetje voor de gek houden. Waarom eigenlijk? Alles voor de adverteerder?


    9 april 2006 om 09:15
    amsterdamant

    Yes, beide meten en rapporteren & misschien met alle vrienden in blogland eens afspraken maken over meten bereik?


    9 april 2006 om 10:25
    media

    Dank voor alle suggesties (ook via email); ik zal eens kijken of het technisch mogelijk is om beide te meten en te rapporteren!


    9 april 2006 om 15:51
    Henk

    De discussie kan veel eenvoudiger denk ik. Er staat zowel als op MF als op DC bekeken/views. Das wat anders als gelezen, een onmogelijkheid op internet en zelfs voor kranten tenzij je een godsvermogen op tafel legt voor een kwalitatief bereiksonderzoek.

    Overigens geldt het bij DC alleen voor de 1e twee berichten, zeg maar boven de vouw van een krant ;-). Marco lijkt me een goed onderwerp voor een volgensde bloggersmeeting om met z’n allen eens verder te soebatten over dit onderwerp.

    Voor wat het waard is. Vorige maand hadden 1.2 mio pageviews en gemiddeld 15.000 bezoekers per dag met als top dagen boven de 17.000.


    10 april 2006 om 03:59
    Patrick Nijhof

    Om de kwaliteit van de rapportages te waarborgen zou ik bezoekers aan de homepage niet meetellen als lezers van een posting, maar apart rapporteren.

    Het aantal doorkliks naar een posting is meetbaar, cijfer is te weerleggen. Het meetellen van bezoekers aan de homepage als lezers van een posting is slechts een aanname. Het bezoek kan ook een ander doel hebben, bijvoorbeeld een doorklik naar een ander blog en/of menu. Verder is het aantal gelezen postings op de homepage ook niet duidelijk.

    Ik zou beide cijfers rapporteren, maar ze wel gescheiden houden.


    10 april 2006 om 08:55
    media

    Henk, dat zijn indrukwekkende cijfers maar ik zou toch eens goed kijken of je niet het aantal hits aan het tellen bent ipv het aantal pageviews 😉

    Binnenkort inderdaad maar eens bijpraten over hoe we eea kunnen professionaliseren in de blogosfeer. Al die verschillende tellingen wordt niemand wijzer van.


    10 april 2006 om 15:43
    Henk

    Haha Marco je hebt gelijk, het aantal hits bedraagt 18.804.419 😉 We hebben inmiddels 4 tellers, webalizer, google nada, webads en een nieuwe open source variant. Het snijdt alleen allemaal nog geen hout. Data traffic 188.020.022 Gieg afgelopen maand, roept u maar…

    PS We hebben in ons eigen CMS nog aparte teller voor RSS (oftewel het aantal keren dat er vanuit de feeds (18) wordt doorgeklikt naar de landingspagina) zodat we kunnen zien hoe populair een artikel in de feed is, wat koppen doen enz enz.

    We hebben nog een lange weg te gaan. Het wordt in ieder geval wat mij betreft wel eens tijd dat een aantal professionele blogs de handen in elkaar gaan slaan om zodoende ook wat meer progressie te kunnen maken vwb het commerciele model.


    10 april 2006 om 16:13
    media

    Wie pakt de handschoen op en organiseert de volgende businessblogmeeting? Dit zijn wat mij betreft absoluut aandachtspunten voor de meeting en wil daar graag ook input voor leveren. Kom alleen op dit moment niet toe aan het organiseren van de meeting. Wie wel?


    10 april 2006 om 16:23
    loket

    ‘k Heb ook geen tijd, maar wel puf. Moet er veel gebeuren voor zo’n sessie, behalve uitnodigingen en een locatie? Of moet je blog een minimaal aantal pageviews/hits/lezers/bezoekers/bezoeken hebben voor deelname?


    10 april 2006 om 16:34
    Nezrimul

    cialis patent

    cialis online

    cialis and alcoholic drinks forum software

    – cialis online


    26 augustus 2013 om 06:38
    Nuscabir

    cialis canadian pharmacy online i forgot my password

    cialis online

    cialis side effects with alcohol guestbook.php?act=

    – cialis online


    8 september 2013 om 03:27
    Leczidar

    cialis sof

    generic cialis cialis side effects cialis vs viagra log-in

    – buy generic cialis online


    9 september 2013 om 04:26
    Lucromis

    cialis acif reflux

    generic cialis cialis for daily use cost centro de informaciA?n

    – generic cialis online no prescription


    24 september 2013 om 16:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!